Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hola. De som leser i loggen min vet at jeg skal gå Marka24 i juni, et turløp som går ut på å være innom flest mulig poster plassert rundt i Nordmarka og returnere til start igjen på 24 timer. Lurer derfor på om noen her har noen tanker på hva å ta med seg av næring og tilskudd. Gel og noe pulvergreie til drikke er greit nok, men hva utover dette? Og hva tenker folk om noe heftig pre workout når ting begynner å bli tungt, for det blir jo garantert mørtemørt på et tidspunkt her. Vil vi få en boost og så crashe desto hardere, eller tror dere det vil kunne gi oss noe ekstra å flyte på om vi holder det gående og eventuelt refyller? McBain?

Fortsetter under...

De gangene jeg har gått birken har det vært gel, energibarer, banan og cola, men det varer jo i 3timer, så kan jo ikke sammenligne helt. Ville hvertfall ikke begynt for tidlig på gelen, vet om folk som har tatt det etter et par timer på Trondheim-Oslo, kan trygt si de møtte veggen rimelig fort :)

God oppfylling av glykogenlagre på forhånd, og jevnt påfyll med karbohydrater underveis. Det er også viktig at du fyller på med elektrolytter underveis, enten du velger å ha salt i vannet eller å benytte deg av sportsdrikke.

Du vil ha ekstremt lite å hente på betaalanin, som blir foreslått over her, men en oppladning med bikarbonat (natron) kan du potensielt hente litt på i en slik setting.

0,3g natron per kg kroppsvekt, fordelt på en oppladningsfase på 6 dager før løpet har vist seg å være like effektivt som større doser, men med mindre sjanser for bivirkninger :)

Annonse

God oppfylling av glykogenlagre på forhånd, og jevnt påfyll med karbohydrater underveis. Det er også viktig at du fyller på med elektrolytter underveis, enten du velger å ha salt i vannet eller å benytte deg av sportsdrikke.

Du vil ha ekstremt lite å hente på betaalanin, som blir foreslått over her, men en oppladning med bikarbonat (natron) kan du potensielt hente litt på i en slik setting.

0,3g natron per kg kroppsvekt, fordelt på en oppladningsfase på 6 dager før løpet har vist seg å være like effektivt som større doser, men med mindre sjanser for bivirkninger :)

Å bære med seg nok drikke for 24 timer med aktivitet er nok ganske uaktuelt når vi er omgitt av drikkevann mesteparten av tiden, så ting bæres med tørt. Grei menge elektrolytter i sportsdrikkene i pulverform eller bør jeg legge til mer salt?

Natron ja, husker fysiologilæreren snakka noe om det. Og 0,3 g/kg er fin nok dosering til at jeg ikke får alt i form av diarre? Og er det da 0,3 g/kg fordelt over de seks dagene, eller hver dag de seks dagene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...