Gå til innhold

Innspill eller råd ? 3 splitt


Hugo Pandus Buttedal

Anbefalte innlegg

Dag 1

Rygg & Biseps

Markløft 5 x 10

Chins 5 x 10

Smalt nedtrekk 5 x 10

Sittende / stående roing 5 x 10

Sittende biceps curl 5 x 10

Supermann flat stang x 3

Tau / manualer hammer curl 5x 10

Dag 2

Bryst & skuldre

Benkpress 5 x 10

Nedover benkpress hantler 5 x 10

flyes 5 x 10

Skråbenk hantler 3 x 10

Arnold press 5 x 10

Side + front hev 5 x 10

Shoulder shock x 3

kabelkryss 5 x 10

Dag 3

Bein & Triceps

Knebøy 5 x 10

beinpress 5 x 10

Lårcurl 3 x 10

Beinhev 3 x 10

tåhev 3 x 10

Dips 5 x 10

Franskpress 5 x 10

Pushdown 5 x 10

smalbenk 2 x 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk "Less is more", som jeg nevnte i en tidligere tråd.. Du kjører en 3 splitt, med like mange øvelser som i et fullkroppsprogram omtrent.. Sett deg ned å tenk igjennom hver øvelse, og hvilke muskler den involverer.. Da vil du se at du faktisk har 8 skulderøvelser på dag 2.. I tillegg involveres Triceps i nesten like mange.. Jeg kan gjette at allerede ved Arnoldpress er armene dine på vei til å bli LITT spaghetti ? :p Tricepsen din har fått kjørt seg på rundt 180 reps (med en liten pause i mellom) før du i det hele tatt begynner på skulderøvelsene.. De største musklene på kroppen (bein) har du 4 øvelser, mens du har 7-8 for skulder og triceps.. Jeg vet hvor lett det er å ikke tenke slik i starten.. Du er nemlig MEG for 3 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dag 1 Rygg & Biseps

A. Markløft eller Rack pulls 5 x 5

B. Chins 5 x 5

C1. Benkroing: 3-4 x 6-8

C2. Nedtrekk: 3-4 x 8-12

D1. Bicepscurl-variant med bredt grep: 4-5 x 8-12

D2. Bicepscurl-variant med smalt grep: 4-5 x 8-12

E1. Shrugs: 3-4 x 6-8

E2. Face pulls 3-4 x 8-12

Dag 2 Bryst & skuldre

A. Floorpress 5 x 5

B. Flyes med manualer 3-4 x 8-12

C. Dips 5 x 5

D1. Arnold press 4-5 x 8-12

D2. Sidehev 4-5 x 8-12

E. JM-press: 4-5 x 8-12

Dag 3 Bein & Armer

A. Knebøy 5 x 5

B. Ettbeinspress 3-4 x 8-12

C1. Rumenske markløft: 4-5 x 6-8

C2. Lårcurl 4-5 x 8-12

D1. Magerull: 4-5 x 8-12

D2. Tåhev: 4-5 x 8-12

E1. Franskpress 3-4 x 6-8

E2. Triceps ekstensjoner med manualer: 3-4 x 8-10

E3. Pushdown 3-4 x 10-12

F1. Sittende biceps curl 3-4 x 6-8

F2. Supermann flat stang 3-4 x 8-10

F3. Tau / manualer hammer curl 3-4 x 10-12

Slik kan det bli seende ut. Men jeg ville heller kjørt to overkroppsøkter (bryst, rygg, skuldre, armer) og en underkroppsøkt (bein, mage + armer evt.) hver uke så får du trent muskelgruppene i overkroppen 2 ganger i uka.

Eksempel:

Dag 1 - Overkropp

Skulderpress 5 x 5

Chins 5 x 5

Benkpress med manualer 3-4 x 8-12

Kabelroing 3-4 x 8-12

+ armer

Dag 2 - Underkropp

Knebøy eller markløft 5 x 5

Bulgarske utfall 3-4 x 6-8

Glute-ham raise, lårcurl e.l 3 x maks reps

Mage 3-4 x 8-12

Rygghev 3-4 x 8-12

Dag 3 - Overkropp

Benkpress 5 x 5

Framoverbøyd roing eller omvendt roing 5 x 5

Skulderpress med manualer 3-4 x 8-12

Chins/nedtrekk 3-4 x 8-12

+ armer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger til meg info og tips! Men en ting eg har funne ut er at det fins ingen fasit svar på og bli sterk og fith! Mange gjør forskjellig mener forskjellig! Leste en artikkel at ville du gå opp i styrke var 5 set med 10 12 repetisjoner på hver øvelse veien å gå! Men så kommer dere å sier at jeg har får mange set! Veldig frustrerende ! Så eg får sette meg ned å lese litt til her inne og finne ut av ting til januar begynner!

likte svarene fra b.o.b og big-p likte forslaget om overkropp 2 dager så underkropp en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger til meg info og tips! Men en ting eg har funne ut er at det fins ingen fasit svar på og bli sterk og fith! Mange gjør forskjellig mener forskjellig! Leste en artikkel at ville du gå opp i styrke var 5 set med 10 12 repetisjoner på hver øvelse veien å gå! Men så kommer dere å sier at jeg har får mange set! Veldig frustrerende ! Så eg får sette meg ned å lese litt til her inne og finne ut av ting til januar begynner!

likte svarene fra b.o.b og big-p likte forslaget om overkropp 2 dager så underkropp en dag!

på store muskler ja, ikke på små som feks armer er nesten ikke noe vits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er å løfte progressivt tyngre. Selv pleier jeg å dytte på en vekt til jeg tar 11-12 reps. Da legger jeg på nok vekt til at jeg bare klarer 5-6, og så fortsetter jeg å dytte på den vekten til jeg klarer 11-12 igjen osv osv. Da får du også automatisk periodisering.

Når du er komfortabel med det og får god muskelkontakt og kontroll i alle øvelsene kan du titte dypere i materien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på store muskler ja, ikke på små som feks armer er nesten ikke noe vits

Enig der. For folk fleste er det jo ingen vits i å trene småmuskler i det hele tatt om man trener baseøvelser. Folk flest tenker ikke på at biceps er på størrelse med en tunge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suger til meg info og tips! Men en ting eg har funne ut er at det fins ingen fasit svar på og bli sterk og fith! Mange gjør forskjellig mener forskjellig! Leste en artikkel at ville du gå opp i styrke var 5 set med 10 12 repetisjoner på hver øvelse veien å gå! Men så kommer dere å sier at jeg har får mange set! Veldig frustrerende ! Så eg får sette meg ned å lese litt til her inne og finne ut av ting til januar begynner!

likte svarene fra b.o.b og big-p likte forslaget om overkropp 2 dager så underkropp en dag!

Vil du fokusere på styrke så er det bare å fokusere på å løfte tungt med de ulike baseøvelsene knebøy, markløft, benkpress, militærpress, chins for eksempel. 5x5-programmet anbefales hvis du ikke har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...