Gå til innhold

Hjelp til vektnedgang!!


Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg trenger SÅRT hjelp til tips med tanke på vektnedgang, et eller annet gjør jeg virkelig feil!

LItt info: Kvinne på 28 år, vekt: 73 kg, høyde: 168 cm, jobber som sykepleier.

Måned nr 1:

Trening: 2 x styrke hver uke. I tillegg til ridning x 2 i uken+ turer med hunden min.

Den 13 februar meldte jeg meg inn i et treningstudio. Den første måneden trente jeg styrke med hjelp av apparater da jeg ikke viste om bedre, men jeg presser meg maks og svettet og sleit relativt godt!

Kostholdet: Gjorde liten endringer, dvs typisk norsk kosthold bestående av mye brødskiver til frokost og lunsj. Skeiet ut både fredaf og lørdag:oops:

Måned 2:Økte styrkeøktene til x 3 i uken+ 2 x intervall økter i uken+ ridning 2 x i uken. Altså, jeg har en fridag i uken.

Rundt 12 mars fikk jeg satt opp et styrkeprogram bestående av diverse baseøvelser (markløft, benkpress, knebøy)+ andre øvelser med frivekter i tillegg til at jeg begynte å løpe 4x 4 intervaller ved hjelp av pulsklokke. 4x 4 intervallene ser slik ut: Første drag 8.5km/t i pulssone 4.5, tre resterende 9km/t.

Kostholdet ble endret, brødskiver ble byttet til knekkebrød, lunsj ble eks salata, kun en "kosedag" i uken.

Måned 3: Begynte på RYP programmet vektnedgang. Følger styrkeprogrammet 3x i uken+ 4x4 intervaller x 2 i uken + ridning x 2 i uken. Kostholdet er endret, måltidene ser slik ut:

Frokost: 50 grams havregrynsgrøt med kanel på.

Mellom: Neve nøtter og cottage chese.

Lunsj: Salat, eller 2 knekkebrød med kokt skinke.

Middag: eks 100 gram kylling/svin/rent kjøtt med grønnsaker til tilbehør.

Etter trening: 40 gram Myoprotein

Kvelds: Et knekkebrød, eller cottage chese.

Drikke: 2 glass melk, resten vann.

De fleste ukene har det blitt til at jeg løper 3 turer i uken da jeg har fått smaken på dette.

Hva har jeg oppnådd?

Start vekt/mål 12 februar:

Vekt: 74 kg.

Magemål: 98 cm.

Midje: 80 cm

Lår: 66 cm

Overarm: 33cm

I dag:

Vekt: 73 kg

Magemål: 91 cm.

Midje: 78 cm

Lår: 64 cm

Overarm: 32 cm.

Er ikke dette ekstremt dårlig fremgang? Jeg føler sååååå stor frustrasjon på at vekten og målene har stått så rolig når jeg har vært såpass aktiv. Og ja jeg vet at muskler veier mer enn fett, men det får da være måte på:wtf:. Jeg føler meg jo freshere, mer energi og jeg ser jo forskejell på styrken min, men mest bedring ser jeg på intervallene.

Styrkeøktene blir vanskelig å sammenligne da jeg begynte på apparater, for å så gå over til 5x5 på sett/repitisjoner. Mens eks når jeg begynte løftet jeg 20 kg benkpress x 5 rep, mens nå på ryp programmet løfter jeg 22kg x 12 rep. Og i knebøy har jeg gått fra å slite med 20 kg x 5 rep, til 23 kg x 12 rep. 4x4 intervallene begynte eks på 3min løping, 2min hvile på 8.5km/t, nå er jeg oppe i 4min løping 9.5 km/t og 2min hvile, og pulsen er gått ned hele 10 slag per min i hvilepuls og ved aktivitet. :).

Men hjeeeeeelp......Hva feiler jeg på????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg sammenligner mål og vekt fra 12 februar og til i dag, hallooo: har du sett på magemålet ditt?? Du har mistet 7 cm :eek: Og overalt ellers har du gått ned. Er ikke det bra?? :D

Dette går i riktig retning (y) TTT. Ting Tar Tid. Dessverre. Men hold ut og for all del, IKKE GI OPP :D Du har vært flink til nå, fortsett i samme spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sammenligner mål og vekt fra 12 februar og til i dag, hallooo: har du sett på magemålet ditt?? Du har mistet 7 cm :eek: Og overalt ellers har du gått ned. Er ikke det bra?? :D

Dette går i riktig retning (y) TTT. Ting Tar Tid. Dessverre. Men hold ut og for all del, IKKE GI OPP :D Du har vært flink til nå, fortsett i samme spor :)

Joda, jeg ser jo at magemålet er gått ned. Men de andre 2 cm på lår, midje og overarm føles ubetydelig ut?:confused:.

Og i forhold til å telle kalorier, det er ikke et mål for meg å gå rundt å sjekke alt jeg spiser. Men om jeg vet sånn ca hva man skal få i seg av måltider, av sort og mengde så er det lettere å følge. RYP programmet mener vel rundt 1700 kcal for vektnedgang. Og jeg er en person som forsåvidt aldri har spist så mye mengder, spiser forsåvidt små måltider. Eks 2 knekkebrød med magert måltid og jeg er stapp mett. 50 grams havegryn og jeg er mett i flere timer fremover. Så jeg presser i meg de få mellommåltidene jeg får i meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ubetydelig, du må huske på at det ikke går an å punktforbrenne. Så kroppen tar fett fra der den føler for, i ditt tilfelle er det jo tydeligvis magen :)

1700 høres greit nok ut. Ligger på 1800 selv om dagen, eller.. jeg SKULLE det :p Men så er det fett% jeg jobbe med da, og ikke selve vekten. Nei, det burde ikke være et mål å veie alt du spiser, men jeg tenkte for bedre oversikt hvis du ikke føler at du får det til som du vil. Uansett syns jeg det er bra jobba (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt på god vei! Du har jo mistet mange cm, så du gjør helt klart noe rett :D(y)

Det er helt naturlig at du ser mindre nedgang i cm på steder som f.eks overarm og lår. Det er områder hvor man har mindre fett enn f.eks magen, så det er rett og slett mindre å ta av der, og derfor ingenting å rynke på nesen av ;)

Om du ønsker at ting skal skje raskere, så er nok det neste steget å ta mer kontroll over kostholdet; dvs. være enda mer bevisst på hva du putter i munnen og kalori inn vs kalori ut.

Men som LeanMachine sier.. ting tar tid. Det gjelder å være tålmodig og ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lastet ned en app som man kan sjekke kcal på, legge inn kostholdet per dag. Det heter shapeup club, noen som har vært borti det før?

Har lagt inn kostholdet for i dag.

Frokost:

40 gram havregrynsgrøt med litt sukrin og kanel, et glass ekstra lett melk.

Mellom:

60 gram mager cottage chese med 15 gram valnøtter og 15 gram blåbær.

Lunsj:

2 små vaffelplater+ syltetøy:oops:. (ble bedt bort til svigers, men holdt meg til 2 og drakk kun vann).

Etter trening:

1 porsjon med Myoprotein

Middag:

150 gram flintasteik. 150 gram stekte poteter, 150 gram grønnsaker (brokoli, løk og paprika).

Planlagt kvelds: 1 knekkebrød med skinke.

Totalt: 1600 kcal. Ca som både RYP programmet og appen mener jeg skal ha i meg. Men så mener shapeup at ettersom jeg har trent skal jeg jaggu ha i meg enda mer mat. Er jo mett, kan ikke spise kun for å spise.

Men hvordan ser kostholdet ut så langt?? Dette er på en dag som jeg har trent helkroppsstyrke program (RYP sitt).

Legger ved øvelsene:

- Knebøy

-Benkpress

- Utfall.

- Nedtrekk front.

- Bicepscurl

- Tricepspress (2 forskjellige)

- Arnoldspress

- Skråbenk med manualer.

- 2 mage øvelser.

Denne ukens økter ser slik ut:

Mandag: Styrkeøkten over+ 4x4 intervaller.

Tirsdag: Stallen.

Onsdag: Styrke+ 4x4 intervallet som mandag.

Torsdag: Tur med hunden.

Fredag: Stallen+ tur med hunden.

Lørdag: "langøkt" jogging, 6 km.

Søndag: Styrke som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt på god vei! Du har jo mistet mange cm, så du gjør helt klart noe rett :D(y)

Det er helt naturlig at du ser mindre nedgang i cm på steder som f.eks overarm og lår. Det er områder hvor man har mindre fett enn f.eks magen, så det er rett og slett mindre å ta av der, og derfor ingenting å rynke på nesen av ;)

Om du ønsker at ting skal skje raskere, så er nok det neste steget å ta mer kontroll over kostholdet; dvs. være enda mer bevisst på hva du putter i munnen og kalori inn vs kalori ut.

Men som LeanMachine sier.. ting tar tid. Det gjelder å være tålmodig og ikke gi opp :)

Jeg har NOK å ta av fra både lår og overarmer (grevinneheng deluxe:yuck:)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt kcal litt og holdt meg rundt 1700-1800, så tallet 62.3 i sta. Nedgang på 800 gram på en uke :) Spist fast havregrynsgrøt til frokost, skyr eller cottage cheese til mellom, knekkebrød til lunsj, økt kjøtt og grønnsaks mengden ved middag, og hiver på litt cottage cheese eller frukt til kvelds. I tillegg blir det rundt 30 gram valnøtter om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...