Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Rema1000 sitt produkt enklere valg kyllingfileet tilsatt salt og vann..

Får stadig høre at denne kyllingen ikke er "sunn" og det er farlig osv..

Kan noen forklare meg hvor mye verre denne er enn "vanlig" priorkylling (eks)

For det første, rema1000 sin er mye billere, og den smaker veldig mye bedre enn annen kylling og den har nøkkelhullsmerke (ja, jeg er klar over at nøkkelhull er noe tvilsomt, men det sier no noe om at saltinnholdet ikke er for høyt.)

Så, kan noen fortelle meg hva som er så veldig mye verre med denne, og hvor mye av de 10% tilsatt er vann og hvor mye vann?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20101-kylling-tilsatt-salt-og-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis betaler du 10% mindre for noe som er tilsatt 10% vann, ergo koster kyllingfileten akkurat det samme om du regner i kyllinginnhold. Naturell kyllingfilet koster under 100 kr kg på Rema 1000 den også.

Salt er ikke usunt så lenge du ikke får for mye av det. Litt salt trenger vi. Men skjønner ikke hvorfor man skal velge den med salt bare fordi den ser bittelitt billigere ut på pakken når den i praksis er like dyr.

I praksis betaler du 10% mindre for noe som er tilsatt 10% vann, ergo koster kyllingfileten akkurat det samme om du regner i kyllinginnhold. Naturell kyllingfilet koster under 100 kr kg på Rema 1000 den også.

Salt er ikke usunt så lenge du ikke får for mye av det. Litt salt trenger vi. Men skjønner ikke hvorfor man skal velge den med salt bare fordi den ser bittelitt billigere ut på pakken når den i praksis er like dyr.

Smaker bedre, syns jeg. :D

Jeg har også begynt å kjøpe den i det siste. Oddis orker du å gi regnestykket som bekrefter dette?

Jeg synes den smaker minst like godt som den vanlige, og ikke minst så holder den seg bedre! Den vanlige begynner å lukte helvete ganske raskt, mens den med salt tåler et par dager i kjøleskapet etter åpning. Saltet ser jeg ikke på som noe problem, de fleste krydrer jo kyllingen med ett eller annet uansett.

Annonse

Jeg har også begynt å kjøpe den i det siste. Oddis orker du å gi regnestykket som bekrefter dette?

Jeg synes den smaker minst like godt som den vanlige, og ikke minst så holder den seg bedre! Den vanlige begynner å lukte helvete ganske raskt, mens den med salt tåler et par dager i kjøleskapet etter åpning. Saltet ser jeg ikke på som noe problem, de fleste krydrer jo kyllingen med ett eller annet uansett.

Enig i det du sier om holdbarheten, bare vi har hatt en diskusjon på det rundt lunsjbordet på jobb de siste dagene, og som den "helsefreaken" jeg er, fikk jeg ansvaret for å finne utav hvorfor enkelte "kostholdseksperter" osv har gått så hardt ut med kritikk om denne typen kylling. I Sverige og Danmark er det vel hovedsaklig kun kylling med salt og vann som selges?

Sverige og Danmark er det vel hovedsaklig kun kylling med salt og vann som selges?

Dette er hovedgrunnen til at jeg selv ikke vil kjøpe slik kylling. Ønsker ikke at vi skal ende opp med dagligvarebutikker uten naturlig kjøtt og fisk. Blir feil om man må gå til slakteren eller en spesialbutikk for å få kjøpt naturlig kylling og annet kjøtt.

Kjøper du matvarer med kun 1 ingrediens slipper du å tenke på om det er sunt eller ikke. Da er det kun mengden du inntar av den som bestemmer om det vil være sunt for deg.

Husker ikke eksakt pris, men mener å huske at den tilsatt vann kostet 85 kroner pr kg (+/-) og den uten tilsetninger kostet 98 eller noe slikt. Så ca 10 kr eller 10% forskjell.

Husker jeg rett på 85 kroner så blir det da 95 kr pr kg for ren kylling siden det bare er 900 gram ren kylling i 1 kg kylling tilsatt vann og salt.

Husker ikke eksakt pris, men mener å huske at den tilsatt vann kostet 85 kroner pr kg (+/-) og den uten tilsetninger kostet 98 eller noe slikt. Så ca 10 kr eller 10% forskjell.

Husker jeg rett på 85 kroner så blir det da 95 kr pr kg for ren kylling siden det bare er 900 gram ren kylling i 1 kg kylling tilsatt vann og salt.

den sitsatt salt og vann er på 1,4kg

Annonse

Kjøp billigkyllingen, har god erfaring med first price fra kiwi! :) 72ish kr pr. kilo.

Hiv på litt tandori-krydder så smaker det digg!

men deeet va jo kje spørsmålet mitt Erik, eg prøve å finna utav ka som e så "veldigt" gale me denne tilsatt vann og salt, siden det e min favoritt...

men deeet va jo kje spørsmålet mitt Erik, eg prøve å finna utav ka som e så "veldigt" gale me denne tilsatt vann og salt, siden det e min favoritt...

Som sagt helt i toppen her er det ingenting gale med den. Så lenge du ikke får i deg masse salt fra annen mat også er det bare å fortsette å spise denne om du liker den best. Mange som prøver å spise sunt får faktisk i seg for lite salt, så det er egentlig ingen grunn til å bekymre seg.

LivaLa: En liten sak i VG om dette produktet. Jeg har ingen formening om produktet som sådan, jeg kjøper både dette og produkter som ikke er tilsatt saltvann.

- Dette har ikke noen verdi ut fra et ernæringsmessig synspunkt. Tvert imot, sier ernæringsprofessor ved Universitetet i Ås, Birger Svihus, til VG Nett. Han peker på at vi nordmenn allerede får i oss langt mer salt enn det som er gunstig.

- Dette er et produkt med dårligere kvalitet, hvor man kjøper 90 prosent kylling og 10 prosent saltvann. Altså kjøper man vann til en veldig dyr pris. Jeg vil tro at saltnivået er så betydelig at det merkes negativ på det totale saltinntaket, sier Svihus.

Rema 1000 lanserer kylling med saltvann - VG Nett om Helse og medisin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Aftenposten kan man lese:

– Noen er mer beviste og bruker mer penger på kvalitetsmat, mens andre spiser mer og mer usunn industrimat, sier Ekern.

Også Nortura, som eier konkurrenten Prior, stiller seg hoderystende til Remas siste trekk.

–  Vann, salt og fett er velkjente triks i bransjen. Det gjør maten billig og det gir smak, men om helsen din har godt av det, er en helt annen sak, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura.

Norturas kylling er i dag helt naturell.

Lanserer kylling med saltvann -Aftenposten

Skal kanskje være litt forsiktig med å uttale meg her...

Men blir ikke dette på mange måter som å kjøpe en kylling som allerede er "brinet".

Altså... for å få kjøttet ekstra saftig, så er det vanlig å legge det i en saltlake (typisk 60 gram salt per liter vann), mens her er det allerede injisert.

Det er klart dette er dyrt saltvann, men på mange måter så er det jo som å kjøpe et hvilket som helst annet ferdigpreparert produkt... Man betaler for at andre jobber.

Nå gjetter jeg jo bare på at resultatet faktisk er mer saftig enn den vanlige kyllingen, og hvis ikke så går argumentasjonen min på hodet ut/gjennom døra/vinduet/veggen/substantiv

Skal kanskje være litt forsiktig med å uttale meg her...

Men blir ikke dette på mange måter som å kjøpe en kylling som allerede er "brinet".

Altså... for å få kjøttet ekstra saftig, så er det vanlig å legge det i en saltlake (typisk 60 gram salt per liter vann), mens her er det allerede injisert.

Det er klart dette er dyrt saltvann, men på mange måter så er det jo som å kjøpe et hvilket som helst annet ferdigpreparert produkt... Man betaler for at andre jobber.

Nå gjetter jeg jo bare på at resultatet faktisk er mer saftig enn den vanlige kyllingen, og hvis ikke så går argumentasjonen min på hodet ut/gjennom døra/vinduet/veggen/substantiv

Den er ferdigbrinet ja, å legge matvarer i saltlake er en greie vi ikke har gjort særlig av i norge opp igjennom årene, synd, da det er en ganske fin teknikk for å få mer juicy kjøtt via osmose.

Ville ikke det beste egentlig være å kjøpe kyllingen naturell,og legge den i saltsukkerogkrydder-lake for å få ekstra jooocy kylling med masse smak på egenhånd? Så får man jo mer kylling ut av det man betaler for, det motsatte av hva Rema fifler med'

Den er ferdigbrinet ja, å legge matvarer i saltlake er en greie vi ikke har gjort særlig av i norge opp igjennom årene, synd, da det er en ganske fin teknikk for å få mer juicy kjøtt via osmose.

Ville ikke det beste egentlig være å kjøpe kyllingen naturell,og legge den i saltsukkerogkrydder-lake for å få ekstra jooocy kylling med masse smak på egenhånd? Så får man jo mer kylling ut av det man betaler for, det motsatte av hva Rema fifler med'

Jo sånn sett, men som de sier over her, betaler for noe noen andre har gjort.. Altså, det sparer meg tid og kjøpe de ferdig "saltet" om det kan kalles det :)

Vet noen hvor mye salt disse filetene inneholder egentlig? De er nøkkelhullsmerket (og igjen, nei.. nøkkelhull er ingen garanti, men det sier jo noe om saltinnholdet?) så så katastrofalt kan det vel ikke være? Anyone? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...