TineK Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Og takk til den som orker å lese OG svare... Jeg vil ned 35 kg.. Da når jeg min idealvekt igjen.. Dritt lei å føle at livet mitt er ødelagt...dritt lei av å ikke være sosial, ikke pynte meg, ikke ha selvtillit.. Så roper litt om veiledning her! Og nå har jeg gått meg vill i jungelen av tips 100 ganger og ender med å aldri gå ned i vekt.. Jeg er FERDIG med å prøve ulike dietter! Jeg vil ha en livsstil... Har prøvd shake dietter og mye annet.. Lurte rett og slett på om noen kunne si meg om det jeg nå gjør er bra? Fordi jeg er så usikker.. Jeg har telt kalorier en stund, men vil nå gjerne ha en moderat lavkarbo livsstil. Med moderat så mener jeg å kutte ut så og si det meste med MYE karbo/sukker i... Men også beholde litt.. Jeg vet med meg selv at "nazi" lavkarbo ville ikke fungert, da jeg ikke er så altfor glad i MASSE kjøtt eller fett ol. Typisk dag for meg nå: Frokost: cottage cheese med bær (et halvt beger) eller havregrøt (uten sukker såklart, men bær) Lunch: Skyr yoghurt og to knekkebrød med f eks eggerøre, ost med paprika, makrell i tomat eller lignende Middag: Kyllingsalat, fisk med grønnsaker, eller f eks kylling med grønnsaker og litt fullkornris Kvelds: F eks to knekkebrød, litt omelett Mellommåltid: Det kan være en frukt eller to om dagen, skyr dersom jeg ikke tok til lunch, yoghurt naturell med bær oppi Jeg har også endelig begynt å trene 3 dager i uka... Det jeg trenger litt hjelp med av dere: Bør jeg telle kalorier? Eller fortsette med det jeg gjør nå- spise moderat lavkarbo? (dersom dette er moderat lavkarbo da) Av drikke går det en del te...noen ganger uten søtning. Men bruker jeg søtning er det stevia. Ellers drikker jeg mye vann og en gang iblant pepsi max, farris. ALDRI brus, aldri godteri lenger... dette var min STØRSTE last før. Nå trenger jeg kun finne ut åssen jeg bør spise. Tar imot alle råd... Føler jeg er vippepinne ang lavKALORI eller LAVKARBO... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicolai Hildre Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Du burde fortelle litt mer om hvem du er Hvor høy er du, hvor gammel er du, hvordan trener du osv., da blir det lettere for oss å komme med innspill! Det er også verdt å tenke på at for å gå ned i vekt, må du være i energiunderskudd, et lavt kaloriinntak i forhold til forbruk med andre ord. Dette gjelder også for lavkarbo. Så et skille mellom lavkalori og lavkarbo blir litt feil Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TineK Skrevet 13. april 2013 Forfatter Del Skrevet 13. april 2013 Du burde fortelle litt mer om hvem du er Hvor høy er du, hvor gammel er du, hvordan trener du osv., da blir det lettere for oss å komme med innspill! Det er også verdt å tenke på at for å gå ned i vekt, må du være i energiunderskudd, et lavt kaloriinntak i forhold til forbruk med andre ord. Dette gjelder også for lavkarbo. Så et skille mellom lavkalori og lavkarbo blir litt feil 23 år! 168 høy, veier 90 kg.. Trener for det meste spinning og tredemølle. Det er iallfall der jeg er NÅ, for det er iallfall en start for en som har vært sofagris for lenge! Tenker nå jeg... Ja skjønner...men syns det er litt vanskelig jeg. Klarer fint å telle kalorier.. Men la meg ta et eksempel da.. Jeg spiser kanskje som jeg nevnte over her.. og da har jeg noen ganger ost på knekkebrødene. Ost er jo noe med mye kalorier.. og med f eks sånne matvarer føler jeg det blir feil igjen å telle kalorier, for da burde jeg kanskje heller holdt meg til alt som var magert... Håper noen skjønner hva jeg "surrer" litt med her... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicolai Hildre Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 23 år! 168 høy, veier 90 kg.. Trener for det meste spinning og tredemølle. Det er iallfall der jeg er NÅ, for det er iallfall en start for en som har vært sofagris for lenge! Tenker nå jeg... Ja skjønner...men syns det er litt vanskelig jeg. Klarer fint å telle kalorier.. Men la meg ta et eksempel da.. Jeg spiser kanskje som jeg nevnte over her.. og da har jeg noen ganger ost på knekkebrødene. Ost er jo noe med mye kalorier.. og med f eks sånne matvarer føler jeg det blir feil igjen å telle kalorier, for da burde jeg kanskje heller holdt meg til alt som var magert... Håper noen skjønner hva jeg "surrer" litt med her... Det er så absolutt en god start, ja! Du burde i tillegg prøve å legge inn litt styrketrening, ta en titt på denne artikkelen: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Om du er tilbøyelig til å endre livsstilen din totalt vil jeg anbefale deg periodisk faste. Det høres brutalt ut, men det er veldig effektivt for å få kontroll på kostholdet ditt. Jeg har selv fulgt periodisk faste i et par måneder nå, og liker det veldig godt. Les disse artiklene: Periodisk Faste - Fitnessbloggen Periodisk faste for dummies - Fitnessbloggen Etter å ha lest disse må du finne ut hva ditt estimerte energiforbruk er per dag, det kan du gjøre her Fitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook. Jeg plottet inn datene du har oppgitt og det ga meg et estimert forbruk på 2260kcal. Da kan du eksempelvis satse på et inntak på 1800kcal om dagen fordelt på to måltider i et bestemt spisevindu i et par uker, og se hva resultatet blir. Her gjelder det uansett og satse langsiktig, for som du har skjønt selv er det ikke en diett som gjelder, men en komplett omleggelse av livsstilen. Håper dette kan hjelpe litt! FatUnicorn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicie Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg synes faktisk det høres ut som om du spiser litt lite. Nå regner jeg ikke kcal og er ikke helt sikker på hvor mye alt du spiser inneholder, men frokosten dine er max 200 kcal, lunsjen er rundt 300-400 (avhenger av hvilket pålegg du velger), middagen er vel mellom 300-500 og kveldsmaten inneholder i underkant av 200 kcal. Til sammen blir det 1300 kcal. Når du trener i tillegg blir dette for lite mat. Du kommer til å gå ned i starten, men etterhvert vil det stoppe opp og kroppen vil mest sannsynlig gå i "sparemodus" og tvile på fettet fordi du spiser for lite. Synes du skal ligge på minimum 1800 kcal som Nicolai Hildre foreslår og kanskje spise litt mer de dagene du trener hardt. Husk på at dette er en livsstil du skal kunne leve med, ikke en kortvarig diett Du spør om du skal telle kcal. Hmm.. Personlig synes jeg ikke å telle kcal hører hjemme i en sunn og frisk hverdag, men det er jo opp til hver enkelt. Jeg teller ikke kcal selv, men har jo en viss peiling på hva måltidene mine inneholder. Du kan jo begynne med å legge til litt ekstra i hvert måltid så du kommer opp i ca. 1800 kcal Lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 På en helt annen side så kanskje en moderat vektnedgang på sikte over noen år er den rette tingen? Mange små endringer over tid som tilslutt gir deg det resultatet du kan leve med på sikt? En lang og vanskelig vei med tanke på motivasjon, men kanskje en løsning? Du teller kalorier, om det er noe fremgang, hvordan er fremgangen? Du nevner du har kuttet godterier, brus etc? Bra førstesteg! Se det over en måneds tid, hva ga det deg? Om det ble noen skritt nærmere målet, flott! Hva er neste på lista? Kaster det bare ut siden du spør om råd FatUnicorn, dragedama og TineK 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 13. april 2013 Del Skrevet 13. april 2013 Å telle kalorier hører kanskje ikke hjemme i en sunn og frisk hverdag, som Felicie skriver, men jeg synes likevel det kan være lurt å logge maten du spiser - for en periode - slik at du får en oversikt over hva du spiser. Du kan f.eks bruke mylog.no (gratis) eller andre steder der du legger inn hva du har spist gjennom dagen (eller planlegger å spise) og får det omregnet i kalorier. På noen av disse (eks vektklubb.no, som ikke er gratis) får du også en oversikt over karbo, proteiner og fett i maten du logger. En får seg ofte en ahaopplevlelse :-) Etterhvert har du øyemålet inne og kan lettere vurdere hva du spiser uten å telle kalorier. Du har begitt deg ut på litt av et løp - så flott! Du finner flere her inne som har gått ned mange kilo og skrevet om det - til hjelp og inspirasjon for oss andre. Lykke til :-) TineK 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19959-mange-her-vet-mye-kan-dere-hjelpe/#findComment-735945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.