Gå til innhold

Jeg tror jeg trenger PT (Personlig Torturist), men hvordan?


SophieTromso

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å funderer på å bruke litt (en del) penger på PT en en periode fremover, kanskje 4-6 uker. Jeg har trent styrke på egen hånd siden desember, og føler at jeg har stagnert. Jeg har nettopp hatt en PT time for å lære teknikk på knebøy og markløft. Jeg merket veldig godt forskjell på effektiviteten av treningen da i forhold til vanlig, og det var jo egentlig ikke en trening en gang. Jeg må altså åpenbart gjøre noen forandringer.

Jeg tror at effekten av tiden jeg bruker på trening ville stige dramatisk om jeg prioriterte dette nå. Problemet er for det hovedsakelig økonomisk. 50 minutter koster 480kr, 25 minutter 300kr.

300kr uka i noen uker skal jeg kunne klare, 480 blir for dyrt. Er det mulig å ha en ordentlig treningsøkt med PT på bare 25 minutter? Man kommer vel ikke gjennom noe styrkeprogram på den tiden? Samtidig tilbyr de jo så korte timer, så det må vel kunne brukes til noe?

Jeg tenker å trene to ganger i uken alene, og så ha en hard økt i uka med PT for få progresjon igjen. (Jeg vet ikke om jeg ville overleve 50 minutter med steinhard styrketrening uansett, så sånn sett føles 25 min tryggere. Dog, nå var det ikke trygghet jeg var ute etter, men en smashing body. :cool:)

Så: Penger, tid, effekt, prioriteringer. Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel si at du vil ha en PT som selv forstår problemstillingen din og har resultater å vise til, jeg har aldri sett en PT som ser trent ut bortsett fra på bilder. Skal du betale for noe innen trening så krev 10års erfaring med hard styrketrening, ikke en som har tatt et tullekurs der du lærer anatomi og teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel si at du vil ha en PT som selv forstår problemstillingen din og har resultater å vise til, jeg har aldri sett en PT som ser trent ut bortsett fra på bilder. Skal du betale for noe innen trening så krev 10års erfaring med hard styrketrening, ikke en som har tatt et tullekurs der du lærer anatomi og teknikk.

1: Hvilke tullekurs refererer du til?

2: Må en PT være superfit med veins og abs for at du skulle valgt han/hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper deg basically motivasjon. Du kan spare pengene dine og lære deg ting ordentlig på egen hånd, noe du vil være tjent med i fremtiden. IMO er det å betale for PT'er, kostholdsprogram, treningsprogram ++ totalt ubrukelig fordi den riktige informasjonen, med litt logisk sans og arbeid, er lett tilgjengelig på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvilke tullekurs refererer du til?

2: Må en PT være superfit med veins og abs for at du skulle valgt han/hun?

Erfarings messig så har jeg fått mer ut av to setninger på en som virkelig har drevet med styrketrening en jeg noengang har fått ut av trimmetrynene med "kurs" i baklomma.

Det går på evnen til å koble teori sammen med egne erfaringer og kunne videreføre dette til andre. Mangler du erfaringen så har du bare teorien. Kan nok tenke meg at TS har teorien på plass, men tydeligvis mangler erfaringen.

Fysikk, fremtoning og bekledning er en viktig faktor i mange yrker, ingen grunn til at det ikke skal være anerledes for en PT.

Om TS synes 4-500 bols uka blir for dyrt så går det jo an å dele det opp. Ta en time i måneden kanskje? Slik at du får en kvalitets time med en kvalitets PT som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfarings messig så har jeg fått mer ut av to setninger på en som virkelig har drevet med styrketrening en jeg noengang har fått ut av trimmetrynene med "kurs" i baklomma.

Det går på evnen til å koble teori sammen med egne erfaringer og kunne videreføre dette til andre. Mangler du erfaringen så har du bare teorien. Kan nok tenke meg at TS har teorien på plass, men tydeligvis mangler erfaringen.

Fysikk, fremtoning og bekledning er en viktig faktor i mange yrker, ingen grunn til at det ikke skal være anerledes for en PT.

Om TS synes 4-500 bols uka blir for dyrt så går det jo an å dele det opp. Ta en time i måneden kanskje? Slik at du får en kvalitets time med en kvalitets PT som har peiling.

Selvfølgelig vil du få mer ut fra en som har erfaring innen et felt fremfor en som bare har et kurs. Men det er MAAAAANGE med "erfaring" som virkelig ikke har peiling på riktig trening og kosthold. Typ tidligere bodybuildere som coacher atleter.

Men tar poenget ditt, du ville ikke tatt råd fra Dave Tate og Mark Ripptoe på bakgrunn av fysikk og bekledning. Gottcha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig vil du få mer ut fra en som har erfaring innen et felt fremfor en som bare har et kurs. Men det er MAAAAANGE med "erfaring" som virkelig ikke har peiling på riktig trening og kosthold. Typ tidligere bodybuildere som coacher atleter.

Men tar poenget ditt, du ville ikke tatt råd fra Dave Tate og Mark Ripptoe på bakgrunn av fysikk og bekledning. Gottcha

Hehehe... Jo absolutt. De fremstår jo med pondus (i dobbel betydning) og tyngde. En 23 åring med null erfaring klarer ikke å være like solid. ... tror du skjønner hvor jeg vil hen.

Forøvrig så er jeg veldig enig med deg, kosthold er definitivt undervurdert også av proffene. Veldig mye fokus på hvilke øvelser en skal ha og tekniske finurligheter. Når fokuset først kommer på mat siden så er det gjerne så off the chart, typisk diskusjonen om proteinpulver som fett kilde eller som inngangsbillett til den harde dop verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som Band of Brothers - kapteinen som har gått krigsskolen men aldri sett krig skal plutselig lede 12 av datidens beste soldater i easy company og de rister på hodet over hans beslutninger siden han ikke forstår den praktiske delen. Han vet at en rifle er en rifle, men han vet lite om hvordan vær og vind påvirker riflen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som Band of Brothers - kapteinen som har gått krigsskolen men aldri sett krig skal plutselig lede 12 av datidens beste soldater i easy company og de rister på hodet over hans beslutninger siden han ikke forstår den praktiske delen. Han vet at en rifle er en rifle, men han vet lite om hvordan vær og vind påvirker riflen.

Jeg ser absolutt poenget ditt.

Mitt poeng er at en med erfaring innen trening og kosthold ikke nødvendigvis vet hvordan han/hun skal coache enkeltindivider på rett måte. De fleste coacher innen bodybuilding har EN oppskrift på hvordan ting skal være. De mener at det som funker for de, det funker for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du er tydelig på hva du vil lære og møter godt oppvarmet til avtalen så er det nok mulig å få noe ut av en halvtime.

hvis du føler at du lærte av den pt-timen du har prøvd og merker at det hjelper deg på teknikk, motivasjon og fremgang generelt vil jeg ikke si det er bortkastet. du må jo ikke være ferdig med treningen din etter den halvtimen, du kan jo fortsette på egenhånd og trene mer etterpå.

bruk f.eks pt-halvtime på noen av baseløftene eller andre øvelser du vil bli god og ønsker fremgang på, og gjør resten av programmet ditt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...