Gå til innhold

Lure kroppen ved for stort kaloriunderskudd


fggfg

Anbefalte innlegg

Har en tynn kropp med litt muskler, men det er fremdeles et lite fettlag over hele kroppen - spesielt ved magen. Uansett hvor mye jeg bygger vil altså aldri magemusklene synes ordentlig. Har planer om å forbrenne dette fettet, og deretter bygge muskler.

Jeg har trent en del med kombinasjon av styrke og kardio, men nå sier kroppen stopp. Har trent veldig mye i det siste med harde økter og nå tror jeg kroppen niholder på fettet. Noen tips til hvordan jeg kan lure kroppen til å fortsette forbrenningen?

La oss si at kaloriunderkuddet mitt har vært for stort; vil kroppen lagre masse fett dersom jeg nå øker kaloriinntaket? Tenker på at kroppen vil lagre i tilfelle det kommer nye tider med stort kaloriunderskudd. Hva skal jeg gjøre for å unngå dette? Hvor lang tid vil det isåfall ta før kroppen er "normal" igjen ved et mer akseptabelt kosthold, og ikke fortsetter denne lagringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artikler jeg har lest forteller at partisjoneringen muskel:fett er gunstigst ved lav fettprosent. Ved et forsiktig kalorisk overskudd når du er ved utgangspunktet for bulk (f.eks 10%) vil mer av massen du legger på deg være muskel enn hvis du lå på en høyere fettprosent. En av de mest kjente T-Nation-artiklene [1] fremholder at "no man needs to go above 10% body fat ever", hvilket er ganske forskjellig fra /r/fitness (fittit) sin oppfatning om at man gjerne bulker selv om man er kraftig overvektig (>20% kroppsfett). Fittit har jeg sluttet å lese, progresspostene er ofte fine, men ellers er det bare en SS/paleo/lchf-circlejerk og 9gag-fakter.

[1] T NATION | Truth About Bulking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder, kjønn, høyde og vekt?

Hvordan ser en treningsuke ut for deg? (mtp. øvelser)

Om du nå legger deg på et lite underskudd i kcal, og ikke et stort underskudd som frem til nå kan du oppleve at kroppen samler ekstra vann til å begynne med. Dette går over etter en ukes tid, og er ikke noe å bekymre seg over. Her har du også grunnen til at kroppen sier stopp, og mest sannsynlig også grunnene til at magemusklene ikke syntes. Muskler trener også mat, og et stort kcal underskudd hjelper på ingen måte med å bygge muskler å stramme opp. Hvordan spiser du nå?

Kort sagt, spis mer! Da får du muskler så kroppen blir strammere og syntes bedre + mer energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke "lure kroppen" til å forbrenne mer eller mindre fett. Når kroppen ikke får nok energi må den nødvendigvis få energien fra et annet sted, dvs fettvev hvis glykogenlagrene er tomme. Med mindre du har vært svært lite aktiv er det lite trolig at kroppen "niholder på fettet". Husk at forandringer skjer over en viss tid, og ikke over natten. Én av flere årsaker til dette er at når en fettcelle oksideres, så vil glyserolet tiltrekke seg vann, som da vil ta plassen til fettet, som Gabrielle og Mali-H nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...