Gå til innhold

Spinkel eller feit, hvem har det enklest i treningssammenheng?

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Jeg har alltid vært en tynn jævel.

Jeg spiser relativt mye, faktisk kan jeg spise så mye noen dager etter jeg begynte å trene at folk har problemer med å forstå ikke at jeg ikke får antydning til ølmage. :p

Vekta varierer litt, men jeg har ca gått opp 6-9kg (kanskje mer) siden jeg begynte.

Merkelig nokk så virker det ikke som jeg har lagt på meg fett, uansett om jeg inntar fet mat regelmessig. Noe som jeg synes er helt allright. ;)

Kanskje jeg er heldig, ifølge noen så er jeg kjempeheldig. Men jeg har ikke sittet på ræva for å gå opp de ekstra kiloene jeg har fått på kroppen. Det funker ikke på meg.

Jeg vet ikke hvordan det er for en person som har det motsatt, sett bort ifra det jeg har lest. Passe på matinntak etc.

Jeg greier ikke helt å relatere meg til hvordan det er for dere som vil gå ned i vekt for å se "fit" ut.

Jeg lurer egentlig på hvem som har har det enklest i trenings sammenheng, på veien til å bli fit.

En tynn person som må bygge opp, eller en overvektig som må fjerne fetter for at musklene skal poppe frem.

Hva er fordelene med litt ekstra spekk på kroppen? Hva er ulempene?

Vet jeg har satt ting på spissen.

Takker for svar. :)

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Er gjerne lettere for en "tynn" person å motivere seg med tanke på at her er det "Bare" å spise og få musklene.. mens de "Overvektige" gjerne må ned i vekt først for å så bygge.

Dere som er tynn/har sånn kroppstype vil få musklene på veien. Vi må først ned osv..

Jeg er en person som fint kunne spist 3000-4000kcal... Og å måtte halvere dette for å gå ned i vekt, det sier seg selv. Det er ikke lett. Men men, må vel bare holde ut!

Så slik jeg ser det: ingenting er lettere.

Men: tynne folk får se musklene med en gang, de ser hva de får.

Overvektige: må først ned, for å stort sett bli skuffet over hvor lite muskler man har, for å deretter begynne å bygge(med litt ekstra fett på kroppen i tillegg)!

Nå er det ikke testen jeg linker til, men heller informasjonen om kroppstyper under:

Bodybuilding.com - What Is Your Body Type? Take Our Test!

Finnes nok en del skrevet om kroppstypene ectomorph, mesomorph og endomorph andre steder også.

Enig med Nitram..

Jeg kommer fra den chubby siden(startet på nærmere 100), blir motivert av å se at noe flesk kommer bort, men jeg blir ikke mye sterkere mens jeg mister vekt for å komme i min ønskede form.

En jobbkollega er noen cm lenger enn meg(184), men bare 62-64kg. Han trener noen ganger, spiser godt, og ser på ikke lange tiden at han blir litt større, pga null fett som skjuler musklene..

Så fra mitt ståsted, så ka nde tynne bare spise godt og trene, mens vi som har noe ekstra må ta av det før vi skikkelig kommer igang.

Eneste vi chubbye har som fordel, er at vi er vant til litt ekstra vekt, og dermed har en bedre grunnstyrke (som regel).

(From a chubby mans point of view)

Det kommer sikkert an på hvem du spør :) gresset er som kjent alltid grønnere på den andre siden. Jeg som var på slankern mesteparten av fjoråret har lett for å tenke at det sikker er lettere for de naturlig slanke å komme seg på trening, spise mer og få resultater-men husker da hvordan min spinkle venninne sleit og sleit for å få i seg nok mat og for å øke noe som helst i vekterne på trening. Hun ville nok ha fillerista meg om jeg påstod at hun hadde det lettere enn meg. Det er enklest for de som finner glede i treninga i seg selv og ikke bare ser det som en sur plikt, tenker jeg-uansett kroppstype.:)

Takk for svar. :)

Noen tynne som vil komme med innspill?

Eneste vi chubbye har som fordel, er at vi er vant til litt ekstra vekt, og dermed har en bedre grunnstyrke (som regel).

Dette har jeg lagt merke til.

Kjenner personer som har litt ekstra på kroppen, men er relativt sterke. Det er selvsagt forskjell på folk.

Ville dem blitt tynnere så hadde dem sett relativt ripped ut uten at dem trenger å bygge seg opp.

Det er jo en grei fordel i mine øyne, selv om det også har sine utfordringer.

Annonse

Gjest Slettet
Tynne folk har lettere for å legge på seg muskler enn "feite" Det er ihvertfall konsensusen blant "guruene"

Har alltid trodd dette har noe med kroppstype å gjøre jeg da..

Ectomorph

Typical traits of an ectomorph:

• Small “delicate” frame and bone structure
  • Classic “hardgainer”
  • Flat chest
  • Small shoulders
  • Thin
  • Lean muscle mass
  • Finds it hard to gain weight
  • Fast metabolism
  • ecto.jpg

Ectomorphs find it very hard to gain weight. They have a fast metabolism which burns up calories very quickly. Ecto’s need a huge amount of calories in order to gain weight.

Mesomorph

Typical traits on a Mesomorph:

• Athletic
    Generally hard body
  • Well defined muscles
  • Rectangular shaped body
  • Strong
  • Gains muscle easily
  • Gains fat more easily than ectomorphs

The mesomorph body type responds the best to weight training. Gains are usually seen very quickly, especially for beginners. The downside to mesomorphs is they gain fat more easily than ectomorphs.

meso.jpg

Endomorph

Typical traits of an Endomorph:

• Soft and round body
  • Gains muscle and fat very easily

• Is generally short
  • "Stocky" build
  • Round physique
  • Finds it hard to lose fat

• Slow metabolism

• Muscles not so well defined
  • endo.jpg

When it comes to training endomorphs find it very easy to gain weight. Unfortunately, a

large portion of this weight is fat not muscle. To keep fat gain to a minimum, endomorphs must always train cardio as well as weights.

Your Body Type - Ectomorph, Mesomorph or Endomorph? | Muscle & Strength

Jeg synes ihvertfall disse "påstandene" stemmer veldig godt overens med kompiser/meg selv osv.. Jeg er da endomorph! "woho"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...