Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med 5x5 tidlig i høst (trener to ganger i uka, det eneste som er praktisk mulig), og gjorde som anbefalt, begynte med kun stanga. Hadde et mål om å greie 50 kg før jul, og det greide jeg fint.

Så ble målet mitt 65 kg før sommeren. Og hvor står jeg nå, i april? Jo, fortsatt på 50 kg!!! Og det er ikke på hver økt jeg greier 50 kg en gang. Jeg er kjempefrustrert og lite motivert nå. Jeg hadde 3 uker fri i jula, og da tok det laaang tid før jeg kom meg opp på 50 kg igjen, og nå står jeg altså fast der. Hva skal jeg finne på? Å greie 60 kg før sommeren (som for min del begynner i midten av mai da det ikke er treningssenter der jeg skal bo i sommer) kan jeg jo bare glemme, men... Bør jeg endre program? Trene noe annet? Trene med mindre vekter?

Jeg har samme problem i nedtrekk også forøvrig, det stagnerer på 45-50 kg. Det problemet hadde jeg før også, da jeg trente RYP, så jeg har egentlig trent med ca samme vekter i nedtrekk i ett år...

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19541-ingen-fremgang-i-frontb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje på tide å variere litt? Kutt ut 5 x 5 en stund, la oss si 6 - 8 uker, kjør andre øvelser, vanlig bøy i stedet for front, hantelpress istedet for frontpress, incline eller decline press, dips, chins...kort sagt bytt ut alt du gjør av øvelser for en tid, legg om til 4 x 8 - 12 - gjør alt annerledes. Når du har stagnert i lenger tid, bør noe endres - eller alt.

Kanskje på tide å variere litt? Kutt ut 5 x 5 en stund, la oss si 6 - 8 uker, kjør andre øvelser, vanlig bøy i stedet for front, hantelpress istedet for frontpress, incline eller decline press, dips, chins...kort sagt bytt ut alt du gjør av øvelser for en tid, legg om til 4 x 8 - 12 - gjør alt annerledes. Når du har stagnert i lenger tid, bør noe endres - eller alt.

Med andre ord, du anbefaler et annet program? Jeg MÅ ha et fast program, selvkomponerte greier sklir dessverre bare ut for min del. Men hvis det er eneste løsning gjør jeg så klart det. Men har jo bare trent 5x5 i litt over et halvt år, så er litt leit å gi opp.

Å erstatte frontbøyen med vanlig bøy er ikke aktuelt, jeg knoter det til med ryggen på vanlig bøy.

Takk for råd. :)

Annonse

Med andre ord, du anbefaler et annet program? Jeg MÅ ha et fast program, selvkomponerte greier sklir dessverre bare ut for min del. Men hvis det er eneste løsning gjør jeg så klart det. Men har jo bare trent 5x5 i litt over et halvt år, så er litt leit å gi opp.

Å erstatte frontbøyen med vanlig bøy er ikke aktuelt, jeg knoter det til med ryggen på vanlig bøy.

Takk for råd. :)

Knoter det til med ryggen? Hvordan ser helheten ut i programmet ditt? Er du myk nok/trener bevegelighet, trener du alle muskelgrupper?

Knoter det til med ryggen? Hvordan ser helheten ut i programmet ditt? Er du myk nok/trener bevegelighet, trener du alle muskelgrupper?

Som sagt trener jeg 5x5, så det skal vel dekke alle muskelgrupper (benk, mark, militærpress, nedtrekk, roing, bøy + at jeg i tillegg trener hip thrusts og mage)?. Jeg tror det er teknikken som er problemet på knebøy altså, jeg har aldri lært vanlig knebøy, og har ingen som kan lære meg det. Sånn sett trives jeg godt med frontbøy, jeg føler jeg har god kontroll på ryggen. Knebøy er jo teknisk vanskeligere, så jeg begir meg ikke ut på det alene, og savner det ikke heller.

Prøvd å gå ned på reps og sett en periode, feks 2x2 eller 3x3? Varier, ikke heng deg opp for mye i 5x5.

Forsøker gjerne dette, hvis det er hensiktsmessig. Jeg har bare ca 6 uker igjen med tilgang på treningssenter, så er greit om jeg kan forholde meg til noenlunde det samme programmet/de samme øvelsene, så kan jeg eventuelt prøve på noe nytt til høsten.

Forsøker gjerne dette, hvis det er hensiktsmessig. Jeg har bare ca 6 uker igjen med tilgang på treningssenter, så er greit om jeg kan forholde meg til noenlunde det samme programmet/de samme øvelsene, så kan jeg eventuelt prøve på noe nytt til høsten.

Er alt for mange som henger seg for mye opp i feks 5x5 osv. Variasjon er viktig for å få bra fremgang.

Men angående nedtrekk, er det noen øvelser (utenom chins) som kan erstatte denne?

Det er ingen som kan erstatte den, men det er flere øvelser som er like gode (etter min mening). Roing med stang og markløft er to øvelser som har gjort under for min lats iallefall. Ikke bli sittende fast i det samme programmet for lenge. Musklene har forskjellige funkskjoner, og du er NØDT til å treffe dem fra flere vinkler etter hvert.

Annonse

Takk igjen. Skal prøve å "slippe meg litt løs" fra programmet. Det er ikke enkelt når man ikke har så mye erfaring (har bare trent RYP og 5x5), da føles det tryggest å følge et program slik at jeg er sikker på at de viktigste muskelgruppene blir trent. Er vel kanskje på tide å bli mer selvstendig... :)

økt A: 5x5 med stopp

økt B: 3 oppvarmingssett før 3x3

økt C: 4x8

Med mindre du ligger i kcal underskudd så er det mest sannsynlig teknikken din som hindrer deg. Selv om du har trent det samme programmet lenge så har du som du sier hatt en pause i jula uten at det hjalp på fremgangen. Pengene mine er på at det er teknikken som hindrer deg i å gå over 50kg. Hvis du trenger andre øvelser utenom bøy så ville jeg gått for bulgarske utfall. Effektiv og enkel øvelse. Kan være mange grunner til at man stagnerer, men det er ganske sjelden øvelsen sin skyld. Muskelen skjønner ikke om den tar nedtrekk eller chins.

Takk igjen. Skal prøve å "slippe meg litt løs" fra programmet. Det er ikke enkelt når man ikke har så mye erfaring (har bare trent RYP og 5x5), da føles det tryggest å følge et program slik at jeg er sikker på at de viktigste muskelgruppene blir trent. Er vel kanskje på tide å bli mer selvstendig... :)

Gjør det. Da blir det også mer gøy. Trening er så mye mer enn 5x5, phat, dogcrap, shithorse eller hva man nå kaller det. En uke tung, en uke middels, en uke lett. 5 x 5 en uke, 4 x 2 neste, 3 x 15...Det er mange måter å trene en kropp på :) Kjører du forresten 5 x 5 på mage øvelser også..? Hvis ikke, hvorfor gjør man ikke det, tro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...