Gå til innhold

Anbefalte innlegg

...så tok jeg også et annet viktig valg (for meg selv iallfall.)

Jeg har en god stund slitt med å spise kjøtt, men ikke tatt selve steget med å bli vegetar.

Jeg er da vegetar, ikke veganer. Så jeg kan spise melkeprodukter, egg osv. Men ikke kjøtt.

Enn så lenge spiser jeg derimot fisk.

Jeg poster kanskje dette under feil sted, men her har jeg fått SÅ mange hyggelige svar før :-)

Så lurte på om dere kan tipse meg om sunne, proteinrike kilder for meg som skal ned i vekt OG unngå kjøtt??? :-)

Fortsetter under...

Skummet melk, egg, kesam, cottage cheese, skyr, spinat og brokkoli inneholder vel en del protein tror jeg, soya, bønner, generelt belgfrukter, quinoa..Om det kun er for vektnedgangens skyld du har sluttet å spise kjøtt kunne du jo rett å slett holdt deg til kylling og karbonadedeig, det har masse proteiner og lite fett og kalorier. Ellers er det mye viktig næring i fisk, men regner med du ikke spiser det heller? :)

Jaja, like greit, kjøtt er ikke for alle:) Jeg selv spiser i grunn nesten bare kylling if.t kjøtt, har aldri likt annet type spesielt godt ;) Så lenge du får i deg næringsstoffene fra fisk, egg, grønnsaker og melk ser jeg ikke noe problem i å kutte ut kjøttet! Lykke til:)

Hei!

Både brokkoli og spinat inneholder proteiner, men med 3,2% og 2,6% vil jeg ikke påstå de er viktige veganske proteinkilder.

Kikerter (21-22%), røde bønner (22%), linser (25%), tempeh (18,5%) havregryn (11,4%) er derimot vel så bra som karbonadedeig (17%), kjøttdeig (16-18%), svinekjøttdeig (19%), kyllingkjøttdeig (17,5-19%) og slikt. For å ikke nevne nøtter, solsikkekjerner, og linfrø, som vel inneholder mellom 20-40% proteiner.

Når du i tillegg kan benytte deg av både melkeprodukter og fisk, så skal det slettes ikke være noe problem med variert proteinrik mat :)

Annonse

Godt gjort å få masse gode svar når du bare har to innlegg ;-)

Det er bra du spiser fisk egg og melkeprodukter ettersom det er vanskelig å få gode proteinkilder fra planteverden. Rett nok inneholder mange planter endel proteiner, men det er vanskelig for oss mennesker å nyttigjøre oss av den. Eventuelt kan man jo gjøre som gorillanene og spise maten to ganger, men det er kanskje ikke veien å gå om du slutta med kjøtt pga det er ekkelt...

Kan du si noe om hvordan og hvor mye du trener ? og om du jobber på kontor, butikk, skogsarbeider etc etc...

Har du en kilde på at kroppen tar opp proteiner fra plantekilder over hele linja annerledes enn fra kjøtt...?

Selvsagt. Det er en velkjent sak, og literaturen tyter over av referanser :-)

Bare se her f.eks Vegetarian Protein - Vegetarian Voice

Googler litt selv, og er visst beskrevet kort i dette skrivet fra Olympiatoppen:

"Animalsk protein inneholder mer av

de essensielle aminosyrene. Derfor sier man at

animalsk protein har bedre kvalitet enn

vegetabilsk protein. I tillegg er animalske

proteiner lettere tilgjengelig for kroppen enn

vegetabilske proteiner."

"Animalske matvarer inneholder også generelt

mer protein enn vegetabilske matvarer."

"Selv om vegetabilske

matvarer har dårligere proteinkvalitet, kan de

kombineres slik at kvaliteten øker. Som

eksempel vil bønner og linser sammen med

kornprodukter øke kvaliteten på proteinet."

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media

Stiller meg litt undrende til at det blir skrevet at animalske produkter generelt har et høyere proteininnhold. Yoghurt ligger på 3,6-11,2%. Det er jo ikke spesielt høyt sammenlignet med mange vegetabilske kilder.

Og hvordan øker en kombinasjon av bønner/linser/korn kvaliteten på proteinet...?

Edit: svarer meg selv her. En kombinasjon av kilder med forskjellige typer aminosyrer gjør proteinene 'komplette'.

Lykke til med avføringen om du skal leve på erter, linser, bønner, havregryn og brokkoli :-o

Derfor er animalske produkter "generelt" ansett for å ha høyere proteininhold

EDIT altså fordi du må "Blande ut" vegetabilske proteinkilder for å få det gjennom systemet..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...