Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva bør fordelingen være mellom styrketrening og kardio når man ønsker å gå ned i vekt (og helst få en stram kropp) Nå har jeg mest fokus på spinning, men skal begynne ordentlig med styrke. Hva bør fordelingen være? Er det også hensiktsmessig å trene kardio og styrke samme dag?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19394-kardio-vs-styrketrening-ved-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ønsker å stramme opp står styrketrening klarest her. Styrketrening hjelper kroppen å beholde muskelmasse og former kroppen. Kardio er egentlig ikke nødvendig for vektnedgang. Vektnedgang går jo ut på at du må i kcal underskudd. Så jeg ville anbefalt å ikke ha for mange kardio økter og heller satset på styrke. Fordelingen mellom styrke og kardio kommer jo ann på hva du ønsker å oppnå. Hvis du vil bygge muskler og bli sterkere ville jeg satset på styrke og holdt kardio til det minimale (1-2 ganger i uka maks). Kardio og styrke på sammedag er ikke noe jeg helt ville anbefalt, med mindre du er nødt til å gjøre det slik. Jeg ville holdt kardio og styrke hver for seg på forskjellige dager.

Jeg er på vei ned i vekt jeg også og treningsopplegget mitt er noenlunde slik:

Mandag, onsdag og fredag:

10min rask gange til oppvarming

Styrke full kropp ca 1 time

15-20min intervaller på tredemøllen

Tirsdag:

Spinning

Torsdag:

Fotballtrening 1,5t

Lørdag:

Enten spinning eller samme som mandag, onsdag og fredag

Søndag:

Fotballtrening 1,5t

Dette fungerer veldig bra for meg, men dersom du trener en del styrke ville jeg heller konsentrert meg om mål (midje, lår osv) istedenfor vekten. Muskler veier mer enn fett og vekten kan lett føles som håpløs, da det går tregt på ned. Du vil derimot se det på målene du tok før du begynte :)

Styrke 3-4 ganger i uken 1-2 ganger i uken med kardio. Ha en dag for hver av treningsformene, og finn deg et godt styrkeprogram du kan følge (eventuelt PT).

Du kan løpe deg "tynn", men for å bli smashing må du trene med vekter, så hvorfor ikke bare begynne med en gang :)

Ganske kjent bilde, men viser litt om hva forskjellen kan være mellom styrke og ikke styrke.

Squat_no_squat.png

Gjest Slettet
Hva bør fordelingen være mellom styrketrening og kardio når man ønsker å gå ned i vekt (og helst få en stram kropp) Nå har jeg mest fokus på spinning, men skal begynne ordentlig med styrke. Hva bør fordelingen være? Er det også hensiktsmessig å trene kardio og styrke samme dag?

Fordelingen og antall treninger/lengde og hvor mye osv.. Kommer jo helt ann på: din høyde,vekt,alder, hvor mye vil du spise, hvor fort vil du gå ned. Eventuelle andre mål/helsegevinster? Litt historikk osv..

Det er "umulig" å si noe ang hvordan fordelingen bør være, før vi vet: hvordan spiser du, tidsperspektiv vs målet(målene), hvor mange treninger er ønskelig. Hva favoriserer du av styrke/kardio?

Som jeg alltid sier: mest mulig informasjon, gir best mulig svar!

Kan godt gi litt info :) Jente, begynnelsen av 20 åra, veier ca 70 kilo (gått ned fra 80) og har ca 5 kilo igjen å miste. Har mulighet til å trene 4-5 ganger i uka :) Spiser sunt, på 1500 til 1900 kcal om dagen. Vil helst ned først juli. Har som mål å gå ned, men også få en så fin som mulig kropp når jeg kommer dit. Er nok veldig slapp i fisken nå... Føler jeg klarer kardio best, men skal prøve meg på et nybegynner styrkeprogram nå, tror jeg kommer til å like det også når mestringen etterhvert kommer :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...