Gå til innhold

Hvor lang restitusjon etter løping til utmattelse?


Hamburgerdressing

Anbefalte innlegg

Lørdagen som var løp jeg til jeg ikke orket mer, det ble ca 3timer og 45 min. Da løp jeg den første 1.5 timen med en gjennomsnittspuls på 87% og den neste timen med en puls på 81% og den neste timen en puls på 70% helt til jeg måtte begynne å gå. Det siste kvarteret ble kun gange for å komme hjem igjen. Så dette er den hardeste økten jeg har gjort i år. Men restitusjonen har vært så som så. Måtte opp tidlig og reise 10 timer dagen etter, på mandagen hadde jeg fellestrening og løp først 4x4 intervall etterfulgt av 1time fotballtrening. På tirsdag hadde jeg fotballtrening i 1.5time og så hadde jeg treningskamp på onsdag, hvor jeg spilte en omgang. Tok fri i hele går for jeg følte meg trøtt og slapp og satt kun på rumpa og spiste mye mat, sunt og usunt. Men føler meg fortsatt likedan i dag... Så det jeg lurer på er hvor lang restitusjon man egentlig burde ha etter man har løpt så godt som til utmattelse? Og hva burde jeg gjøre de kommende dagene for å få litt energi og treningslyst igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Større belastning på kroppen krever lengre restitusjonstid enn en liten belasntning. Du kommer lang vei med nok væske, godt kosthold og godt med søvn. Det går helt fint med litt lett trening, men du må nesten føle på hva kroppen forteller deg. Personlig merker jeg godt når kroppen min trenger en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor langt du løp. Personlig har jeg løpt min del maraton, og for å si det sånn, motivasjonen får seg en kraftig knekk etter ett slikt langløp. Jeg brukte nok opp mot 2 - 3 uker før jeg var fullt restituert etter dette.

Når jeg trente mot maratondistansen løp jeg sjeldent lengre enn 25 - 30 km på de verste langturene. Da tok jeg som regel en dag fri etter det, og løp rolig en 6 km neste dag uten nevneverdige problemer.

Det jeg kan si er at etter 3 mil vil det meste bare gå på vilje. Du treffer den såkalte tremilsveggen. Det er svært vanskelig å forberede seg på det som skjer etter 3 mil. Som du sier selv har ikke restitusjonen din vært optimal. Jeg vet heller ikke hvordan forberedelsene dine var før du løp distansen. Jeg vil egentlig bare anbefale deg å ta en ukes fri, sov mye. Drikk mye. spis mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...