Gå til innhold

Trenger gode råd ang. kosthold og trening


Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for at nok er nok, og skal prøve å kvitte meg med minst 15 kilo. Jeg er 37 år og er 168 cm og veier nå 80 kg. Har 4 barn, og har etter hvert svangerskap slitt med vekta, så den har gått opp og ned de siste 14 åra. Gikk ned fra 87 til 66 kg vår-sommer 2011, men har sakte men sikkert gått opp igjen, og det virker som om farten på badevekta bare øker etterhvert, spesielt etter røykeslutt, så nå føles det som om jeg ikke klarer å stoppe den. Har fulgt med her inne et par mnd. nå, og finner at jeg skal prøve meg på et lavkarbo/nullkarbo-kosthold? Ikke så enkelt å skulle leve på en slik diett med mann og barn som skal ha normal mat, men nå kan jeg ikke la vekta rase avgårde lenger.

Om noen har noen gode råd å dele med meg ville jeg vært utrolig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint spise vanlig å ha en like god vektnedgang, om dette sparer deg for mye mtp barn og mann. Bare å være litt selektiv da det kommer til maten en lager, ikke pizza og pølser hver dag. Legg om kostholdet til hele familien, så mange interessante matretter en kan lage som passer for de fleste og samtidig er sunt. Om du derimot vil på lavkarbo så kjør på, :)

Har du tenkt til å trene noe, eller er det stort sett kostholdet du kommer til å forandre på?

Gå gå gå, trapper, fra buss osv. slike småting hjelper godt i det lange løp :)

Dropp badevekta og mål med ett målebånd. På denne måten slipper du å miste motivasjonen om du plutselig har gått opp 3-4 kilo siden sist du veide deg. Dette kan ha med så mange faktorer å gjøre, og sier lite om den egentlige fremgangen din. Et målebånd derimot påvirkes ikke på samme måte av like mange faktorer, og er ett tryggere mål for å komme seg nedover.

Du kan også lage loggbok her, og oppdatere alt. Tenk på at alle ser hva du gjør, og vis hvor flink du er :)

Kos deg litt også, hold motivasjonen oppe og lønn deg selv med en sjokolade nå og da, lettere å holde seg gående da, og ingen har vondt av en sjokolade i ny og ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gå ned på normalt kosthold, men har nå endt opp med å gå opp i vekt i stedet. Må gå på en kur for at det skal funke, for ellers blir det for mye små spising innimellom. Har tenkt å trene ved siden av, trener nå 3 dager i uka, styrke på mandag, kettlebells på onsdag og styrke fredag eller lørdag. Mulig det er for lite, og at jeg skulle lagt inn noe kondisjonstrening også? Syns styrke og kettlebells er gøy, og er redd for å gå lei om jeg setter meg for høye forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren det du syntes er gøy, viktigste det :)

Hva mener du med et normalt kosthold? Kan du nevne en normal dag

Småspising er noe dritt (mildt sagt), men dette er noe som forsvinner ganske fort, bare en er streng med seg selv en periode. Eventuelt småspis eplebiter eller sunnere ting. Eplebiter er fint og gir en annen følelse enn å spise ett helt eple f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal dags kosthold: Frokost 1 brødskive eller to knekkebrød, gulost på. Mellommåltid et knekkebrød med gulost, lunsj tre knekkebrød med ost. Melk til frokosten, ellers vann. Mellommåltid 2 knekkebrød med ost, middag kan være kjøttdeig og pasta, kylling, ris og grønnsaker eller kjøttkaker, brun saus og poteter. Helt normale middager. Kvelds er en eller to brødskiver med div. pålegg, og et glass melk. Småspisinga består i sjokolade etter jobben, eller et glass sjokomelk på ettermiddagen, eller potetgull på kvelden. Får et vannvittig søtsug, og bare må ha noe å spise. Skyldes vel delvis at jeg har sluttet å røyke for noen mnd. siden, men er stort sett ikke annet å skylde på enn min egen svake viljestyrke. :hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist yoghurt/kesam med 1ss havregryn (evt 1ss solsikkefrø og noen rosiner også), eventuelt cottage cheese , på de tidspunktene du vet at sjokoladen og sjokomelka lett frister. Og så vile jeg sørget for å ha gulrøtter eller litt frukt tilgjengelig når potetgullet frister. Bytte røyksuget med noe sunnere. Evt. sukkerfri tyggis og pastiller en periode.

Masse grønnsaker til middag! Det fyller godt slik at du kan spise deg mett uten å ta mer enn nødvendig av ris, pasta eller poteter. Sjekk evt en periode hvor mange kalorier du får i deg på normale dager. Da ser du om du spiser passe - eller kanskje for lite - av vanlig mat, og det kan bli noen ahaopplevelser av hvor kaloriene kommer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hvordan det er å ha søtsug. Jeg har ikke slitt noe særlig med overvekt tidligere, men for noen år siden spiste jeg sjokolade nesten hver dag. Det ble en dårlig uvane, rett og slett. Det er mange gode råd over her. Det jeg følte hjalp var å spise mellommåltider slik at jeg ikke ble sulten på vei hjem fra skole/jobb. Sukkerfrie pastiller hjalp også mye. Det er en omstilling, men det er mulig. Det blir bedre etter hvert :-)

Og loggføring av kalorier inn/kalorier ut er helt genialt. Du sier at du spiser "helt normale middager". Hva er egentlig en normal middag? Selv om det ikke er hurtigmat eller ferdigpizza, betyr ikke det automatisk at det er mindre kalorier i maten du selv lager. På Diett.no kan du føre loggbok over kaloriene. Denne tjensten må du desverre betale for (du kan prøve den først, før du bestemmer deg). Jeg vet ikke om det er noen andre bra nettsider der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jntdrm og Mali-H, det var et veldig bra tips dere ga meg. Har vært inne på Mylog og registrert alt jeg spiser hver dag nå siden 31 mars. Fikk virkelig åpnet øynene mine:wideyed: om hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser, så nå har jeg faktisk gått ned 2 kilo allerede. Har trua på at dette skal funke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jntdrm og Mali-H, det var et veldig bra tips dere ga meg. Har vært inne på Mylog og registrert alt jeg spiser hver dag nå siden 31 mars. Fikk virkelig åpnet øynene mine:wideyed: om hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser, så nå har jeg faktisk gått ned 2 kilo allerede. Har trua på at dette skal funke. :)

Et lite tips though, ikke la logging styre hverdagen din, slik jeg gjorde.. :( Jeg turde ikke spise noe før jeg hadde logget maten først, og det ble generelt et veldig usunt forhold til mat. All mat var skummel, og hvis det skjedde noe som ikke var planlagt (f.eks glemte å ta med lunsj på jobb og må kjøpe noe) så fikk jeg helt panikk for dette var jo ikke medregnet i budsjettet mitt!

Poenget er at når du har fått en viss oversikt over matvarene du spiser oftest, så kan du ta dette på gefylen ca. Og du justerer behovet i løpet av hver dag, utifra hva som skjer. Så bare pass på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jntdrm og Mali-H, det var et veldig bra tips dere ga meg. Har vært inne på Mylog og registrert alt jeg spiser hver dag nå siden 31 mars. Fikk virkelig åpnet øynene mine:wideyed: om hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser, så nå har jeg faktisk gått ned 2 kilo allerede. Har trua på at dette skal funke. :)

:) Kjempebra!! (y) Signerer også det StiligeCecilie sier. Poenget med loggføringen er å få en forståelse for kaloriinnhold og innhold av proteiner, fett og karbohydrater. Målet er ikke at denne loggføring skal styre alt du spiser. Hvordan ligger du ann i forhold til kalorier hver dag? Og hvordan er sultfølelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at enkelte kan bli litt vel opphengt i å telle kalorier, men ingen fare, jeg tror det skal gå fint. Jeg ligger på ca 1400 kcal. pr dag nå. Av og til litt over og av og til under. Skulle jeg lagt meg enda litt lavere? Passer på å spise mat som metter godt, så jeg har ikke følt noe spesielt sult, og jeg har heller ikke hatt så mye søtsug som jeg hadde tidligere. Egentlig overrasket over hvor greit det går å holde seg på dietten, men det er jo egentlig helt normal mat jeg spiser nå da. Fant ut at lavkarbo ble for drastisk omlegging av kostholdet mitt til at det enkelt lot seg gjennomføre mtp. resten av familien. Spiser nå mye grove knekkebrød, magre middager med mye grønnsaker, og har kuttet ut alt godteri, brus og potetgull. Prøver å få opp protein.innholdet i kosten ved å ha kjøtt-pålegg eller ost på knekkebrødet, og kutte ut/redusere på potet og ris. Er det noe poeng i å ta protein-tilskudd? Er helt grønn på det der, men hvorfor tar man proteintilskudd egentlig? Er det for å bygge muskler og gå opp i vekt eller for å holde muskelmasse vedlike når man går ned i vekt? -Sikkert teit spørsmål, men jeg spør nå allikevel..o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...