Gå til innhold

Hjelp! Ned i fettprosent men ikke mindre?!


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette høres hvertfall for meg veldig merkelig ut, og jeg må spørre de erfarne FB-brukerne.

Kan man gå ned i fettprosent/bli strammere - uten å bli mindre i mål og vekt?

Vekta bryr jeg meg ikke så mye om, fordi jeg vet at muskler veier mer enn fett osv.

Og jeg har ingen fettkaliper, men man kjenner jo selv på kroppen ved "å klype å dra litt" at det blir strammere. Ser det også på bilder som jeg tar en gang hver uke/annenhver uke.

formenmars2013-jpg.93935

Jeg måler meg rundt midje, hofte, rumpe, og under bryst hver samme dag som jeg tar bilder, men jeg er altså på NULL forandring synes jeg! Det kan gå opp og ned en halv cm fra gang til gang, bare, selv om jeg føler meg strammere (og jeg kan tydelig se blodårene komme frem også, det ser jeg også fra uke til uke).

Hva er galt? Er jeg bare ment til å være stor og kraftig? Føles ut som jeg må gå på diett og lavkarbo og lavkalori og gud vet hva i resten av evigheten, hvis jeg i det hele tatt skal klare å bli slank og mer "lean".. Tar imot tips og løsninger eller bare tanker rundt det, hvis det finnes noen der som kan mer enn meg :)

Info: Høyde 167 cm

Vekt: ca 69,5 kg

Midjemål: 74 cm

Under bryst: 77 cm

Bredeste hofteparti: 91,5cm

Rumpe: 100 cm

Ps: Håper jeg har plassert tråd riktig :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du selv sier så er det nok mere muskler der, og mindre fett, og musklene tar kanskje opp de cm der du har mistet fett. Correct me if I'm wrong, jeg tenker egentlig bare høyt her. Jeg vet jo ikke hvordan du trener eller spiser heller, men en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening, pluss fokuset på maten kan gi deg andre resultater :) Det kan være du har samlet opp litt vann også.

Kan jeg spørre om hvor lang tid det er mellom bilder/målinger på bildene? For du snakker om 1 og 1,5 uke og jeg synes det høres for tett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier så er det nok mere muskler der, og mindre fett, og musklene tar kanskje opp de cm der du har mistet fett. Correct me if I'm wrong, jeg tenker egentlig bare høyt her. Jeg vet jo ikke hvordan du trener eller spiser heller, men en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening, pluss fokuset på maten kan gi deg andre resultater :) Det kan være du har samlet opp litt vann også.

Kan jeg spørre om hvor lang tid det er mellom bilder/målinger på bildene? For du snakker om 1 og 1,5 uke og jeg synes det høres for tett ut.

Takk for svar!

Jeg skal hvertfall trappe opp kardio, nå blir det lettere ettersom våren kommer også. Har lett for å bli mindre cardio på vinterhalvåret for min del.

Har målt en gang i uka/annenhver uke ja, og kan vel hende det er for kort tid til å se forandring. Men føler det har gått en lengre stund nå med flere målinger hvor jeg har stagnert. Kanskje det er bare en av "de periodene" hvor det stopper opp, men er så kjedelig å miste motivasjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Endring av kroppsvekt gjøres på kjøkkenet.

2. Hvor tapt vekt hentes fra, eller pålagt vekt legges til bestemmes på kjøkkenet og trening.

Dersom du ligger i energibalanse (ingen endring i kroppsvekt) går ting så treigt at motivasjonen din mest sannsynlig tar kvelden lenge før du ser de store resultatene.

Så hva er hovedfokus? Ned i fettprosent, eller opp i muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener tung styrke med et slags 3split/helkropps (overlapping) program. Markløft, knebøy, benk, chins osv.

Blir som regel 3 økter i uka + 1 kardioøkt.

Frokost: Yoghurt u/sukker, med frukt og nøtter (her finnes det ikke kesam eller CC desverre, FML)

Etter trening: Whey shake + frukt/smoothie

Lunch: Kjøtt og grønnsaker

Middag: Kjøtt og grønnsaker

Mellommåltid: Frukt

Spiser mest karb gjennom frukt/potet, her jeg bor er det vanskelig med de grove alternativene til brød/pasta/ris, så kroppen min trives best uten.

Blir fort utskeielser i helgene, og føler ikke jeg spiser for lite selv om det kan se sånn ut.

Tar gjerne i mot tips!

Jeg regner ikke kcal, og har som mål å slippe å gjøre det, if that makes sense.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Endring av kroppsvekt gjøres på kjøkkenet.

2. Hvor tapt vekt hentes fra, eller pålagt vekt legges til bestemmes på kjøkkenet og trening.

Dersom du ligger i energibalanse (ingen endring i kroppsvekt) går ting så treigt at motivasjonen din mest sannsynlig tar kvelden lenge før du ser de store resultatene.

Så hva er hovedfokus? Ned i fettprosent, eller opp i muskelmasse?

Ned i fettprosent!

Har noen utfordringer med at jeg bor hos en "amerikansk" familie, hvor loff og syltetøy er først på handlelisten desverre.

Egg, frukt, sukkerfri youghurt, grønnsaker og kjøtt, er det jeg velger i forhold til mat, men har ingen vekt til måling, og jeg kan ikke kjøpe inn i bulk til å lage flere måltider/planlegge uken på samme måte som mange andre.

Og ja, det er mest sannsynlig energibalanse som du sier, og at det er derfor det går ekstremt sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke knekkebrød der du bor?

Egg, frukt, sukkerfri yougurt, grønnsaker og kjøtt er ypperlig mat det. Men ikke alle grønnsaker er skapt likt. Det går fint an å spise masse grønnsaker og likevel holde på vekta eller endatil gå opp.

Når jeg er på jobb, eller andre reiser, har jeg ikke mulighet til å måle med vekt. Jeg har vent meg til å måle maten min i "håndflater". En porsjon for meg pleier å være sånn røffli halvannen håndflate grønnsaker, en halv håndflate ris/pasta/potet/gulrøtter/mais/kålrabi, og en håndflate proteinkilde. Da får jeg ca 150 gram kjøtt/fisk, 70 gram ris/potet etc. og hvor mye grønnsaker gidder jeg ikke flisespikke over. På denne måten blir porsjonstørrelsene mine ganske konstant uavhengig av hvor store serveringsfat de har, eller hvor store kjøttstykkene er osv.

Husk at fett har mye energi i forhold til vekt, og at flytende fett (olivenolje på salaten?) også har mye energi i forhold til volum. Nøtter som er så "in" i lavkarbo/paleo dietter har like mye energi pr gram som sjokolade... Disse skjulte "lovlige" snacksene ødelegger energibalansen veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke knekkebrød der du bor?

Egg, frukt, sukkerfri yougurt, grønnsaker og kjøtt er ypperlig mat det. Men ikke alle grønnsaker er skapt likt. Det går fint an å spise masse grønnsaker og likevel holde på vekta eller endatil gå opp.

Når jeg er på jobb, eller andre reiser, har jeg ikke mulighet til å måle med vekt. Jeg har vent meg til å måle maten min i "håndflater". En porsjon for meg pleier å være sånn røffli halvannen håndflate grønnsaker, en halv håndflate ris/pasta/potet/gulrøtter/mais/kålrabi, og en håndflate proteinkilde. Da får jeg ca 150 gram kjøtt/fisk, 70 gram ris/potet etc. og hvor mye grønnsaker gidder jeg ikke flisespikke over. På denne måten blir porsjonstørrelsene mine ganske konstant uavhengig av hvor store serveringsfat de har, eller hvor store kjøttstykkene er osv.

Husk at fett har mye energi i forhold til vekt, og at flytende fett (olivenolje på salaten?) også har mye energi i forhold til volum. Nøtter som er så "in" i lavkarbo/paleo dietter har like mye energi pr gram som sjokolade... Disse skjulte "lovlige" snacksene ødelegger energibalansen veldig fort.

Har teflonpanne, så hvis jeg lager maten er det sjelden olje/smør brukt :)

Passer på å måle mengde nøtter, og har en lignende målemetode som din selv. Med de fleste matvarer står det som regel amerikansk/metric målesystem i kcal på nutrition values, i stedet for per gram, så jeg har sånn ca i hodet uten å måtte veie det. Har bare sett for meg at man må være så sinnsykt nøye for å få resultater, slik som de fleste skriver her inne, så vet de jo antall gram omtrent ned til maiskorn og dråpe melk, og hva dette tilsvarer i makroer osv.

Takk for GODE svar!

Lurer på om jeg bare må ta tiden til hjelp. Målet har hele tiden vært å unngå dietter og å komme i form ved å finne en sunn livsstil med rom for utskeielser. Har gått ned og opp i kg ofte tidligere fordi jeg har gått på en diett, og fyker opp igjen da dietten er over. Det er minst like demotiverende å kutte ut alt man er glad i for å få raske resultater, for så å havne tilbake igjen ved start..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats the spirit :-)

Tror de fleste her bruker vekta innimellom for å "kalibrere" øyemålet, og ha rimelig kontroll. Bruker vekta sjelden selv, men tar den av og til frem for å sjekke at jeg har gjettet noenlunde rett. Også er det som de sier i militæret "aim small, miss small". Noenlunde oversatt: anslår du til nærmeste gram, er det sjelden du bommer med flere hekto :-)

Noe annet gjelder selvsagt for de som kjører opp mot konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg skal hvertfall trappe opp kardio, nå blir det lettere ettersom våren kommer også. Har lett for å bli mindre cardio på vinterhalvåret for min del.

Har målt en gang i uka/annenhver uke ja, og kan vel hende det er for kort tid til å se forandring. Men føler det har gått en lengre stund nå med flere målinger hvor jeg har stagnert. Kanskje det er bare en av "de periodene" hvor det stopper opp, men er så kjedelig å miste motivasjonen også.

Skjønner jeg godt er kjedelig. Får håpe det bare er en periode som du sier og at det plutselig raser av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener tung styrke med et slags 3split/helkropps (overlapping) program. Markløft, knebøy, benk, chins osv.

Blir som regel 3 økter i uka + 1 kardioøkt.

Frokost: Yoghurt u/sukker, med frukt og nøtter (her finnes det ikke kesam eller CC desverre, FML)

Etter trening: Whey shake + frukt/smoothie

Lunch: Kjøtt og grønnsaker

Middag: Kjøtt og grønnsaker

Mellommåltid: Frukt

Spiser mest karb gjennom frukt/potet, her jeg bor er det vanskelig med de grove alternativene til brød/pasta/ris, så kroppen min trives best uten.

Blir fort utskeielser i helgene, og føler ikke jeg spiser for lite selv om det kan se sånn ut.

Tar gjerne i mot tips!

Jeg regner ikke kcal, og har som mål å slippe å gjøre det, if that makes sense.. :unsure:

Liten avsporing, men det finnes da cottage cheese i Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten avsporing, men det finnes da cottage cheese i Canada

Haha, ja det finnes CC og det finnes kesam (i én versjon, kalt quark), men har du smakt det?! Det er helt jævli desverre. Kan bruke det av og til hvis jeg skal blande det ut med noe annet i middagsretter, som en saus eller noe, men den er vannete, salt, ekkel, grusom, ugh ugh, jeg vil hjem til Norge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjem til mager kesam og mager kesam vanilje, til NAM cottage cheese, til skyr i alle varianter. Til kvalitets skummetmelk og LETToster, Norvegia & Synnøve Finden, til FANTASTISKE FIRST PRICE!! Og rimelige grønnsaker og frukt!

Dere aner ikke hvor bra det er å være norsk! :) *phew*

Edit: Liten avsporing ja, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det finnes CC og det finnes kesam (i én versjon, kalt quark), men har du smakt det?! Det er helt jævli desverre. Kan bruke det av og til hvis jeg skal blande det ut med noe annet i middagsretter, som en saus eller noe, men den er vannete, salt, ekkel, grusom, ugh ugh, jeg vil hjem til Norge!!

Hehe! Jeg har bare smakt cottage cheese i USA, men går ut ifra at Canada har samme merkene/typene. Er enig i at den noske smaker tusen ganger bedre, men det gikk nå ned :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Jeg har bare smakt cottage cheese i USA, men går ut ifra at Canada har samme merkene/typene. Er enig i at den noske smaker tusen ganger bedre, men det gikk nå ned :p

Jeg har ikke smakt den amerikanske, men den som finnes her er i 0%, 1% og 2% (som med melk), kjøpte meg den med 0% og noen gode bær som jeg kokte opp sammen med søtningsmiddel. Skulle liksom være fin dessert dette da, men endte opp med å kaste alt, det går ikke ann å spise med mindre man "gjemmer det" i noe annet som virkelig overdøver smaken :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...