Gå til innhold

Kan noen gi tilbakemelding på denne 2-splitten?


Aro90

Anbefalte innlegg

Har kjørt det samme opplegget over lengre tid nå, og begynner å bli ganske treningslei. Trenger ny inspirasjon til hvordan jeg kan finne tilbake treningslysten :hungover:

Mandag - bein og bryst:

- Frontbøy (50 kg)

- Kickback i kabel (30 kg)

- Gående utfall (25 kg med stang)

- Dips i stativ (7 stk)

- Skråbenk med hantler (16 kg)

Tirsdag - rygg og skuldre:

- pull up (4-5 stk) deretter med strikk

- nedtrekk med bredt grep (49 kg)

- Markløft (55 kg)

- En hånds roing med hantler (17 kg)

- Face pull (30 kg)

- Skulderpress (10 kg)

- Sidehev (5 kg)

- reverse flies (4-5 kg)

Onsdag - intervaller/kardio/kjernemuskulatur

Torsdag - fri

Fredag - bein - bryst:

- Knebøy (50 kg)

- Bulgarske utfall (12 kg)

- Hiptrust (70 kg)

- (noen ganger strakmark 40 kg)

- Benkpress (42.5 kg)

- Armhevinger/ flies (10 kg)

Lørdag - rygg - skuldre:

- chins (6 stk)

- roing med smalt grep (40 kg)

- rygghev (10 kg med plate)

- roing med t-bar/stående roing (35 kg)

- militær press med stang (17.5 kg)

- liggende sidehev (4-5 kg)

- sixways (3-4 kg)/ fronthev med plate (5 kg)/omvendt pec dec (33 kg +)

Kg i parantes er "rekorden". Kjører 4-12 repetisjoner etter hvor tungt jeg klarer. Har lyst ned i fettprosent og lurer på om jeg bør gå ned til 3 styrkeøkter og heller øke med kardio. Noen som har tips å komme med, så jeg kan finne tilbake treningslysten? :dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på hva slags vekter du løfter, er ikke dette et treningsprogram jeg mener du burde følge der du er nå i treningen din,da dette er for mange øvelser og for stor oppdeling av kroppen med for mange små øvelser for en som er såpass fersk som det du er.

Det du trenger,er få og store øvelser , satt opp på en måte som tilrettelegger for mye progresjon på en sunn og skikkelig måte.

Du burde heller kjøre et fullkroppsprogram tre ganger i uken, som denne.

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på å prøve fullkroppsprogram, eller en 2 splitt der jeg kjører underkropp og overkropp to ganger i uken. Er veldig glad i å trene, og lurer på om man kunne tilført noen øvelser til det fullkroppsprogrammet? Samvittigheten hadde nok sagt at jeg ikke hadde trent nok om jeg hadde trent kun 3 øvelser per økt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette ble plutselig litt off-topic kanskje :p

Det her ser jeg ganske ofte, at alle nybegynnere (meg selv inkludert) blir anbefalt starting strength med 3-5 øvelser totalt.

Jeg tviler ikke et sekund på at det er en av de beste programmene (og jeg har planer om å kjøre gjennom det selv), men jeg antar også at for mange (inkludert meg selv igjen;)) så virker det kjedelig å ta kun baseøvelser på hver trening.

Mange folk liker jo alle de forskjellige øvelsene, og mange liker også å trene flere ganger i uka.

Så i tillegg til standarsvaret "kjør starting strength og ta baseøvelser" så skulle jeg ønske det fantes et standarsvar for de som liker mange forskjellige øvelser, og flere treningsdager.

Personlig har jeg gått for Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen uten baseøvelser i min aller første periode, da det å anbefale kun baseøvelser til ferskinger også blir gjort hele tiden, når ferskinger (hvertfall meg selv) er/var alt for usikker på riktig utførelse/teknikk, til å tørre å starte rett på dem. Nå har jeg planer om å melde meg inn i styrkeløftklubb selv, så da gjelder det ikke meg lenger ;)

Blablabla, ble bare masse tekst dette :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette ble plutselig litt off-topic kanskje :p

Det her ser jeg ganske ofte, at alle nybegynnere (meg selv inkludert) blir anbefalt starting strength med 3-5 øvelser totalt.

Jeg tviler ikke et sekund på at det er en av de beste programmene (og jeg har planer om å kjøre gjennom det selv), men jeg antar også at for mange (inkludert meg selv igjen;)) så virker det kjedelig å ta kun baseøvelser på hver trening.

Mange folk liker jo alle de forskjellige øvelsene, og mange liker også å trene flere ganger i uka.

Så i tillegg til standarsvaret "kjør starting strength og ta baseøvelser" så skulle jeg ønske det fantes et standarsvar for de som liker mange forskjellige øvelser, og flere treningsdager.

Personlig har jeg gått for Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen uten baseøvelser i min aller første periode, da det å anbefale kun baseøvelser til ferskinger også blir gjort hele tiden, når ferskinger (hvertfall meg selv) er/var alt for usikker på riktig utførelse/teknikk, til å tørre å starte rett på dem. Nå har jeg planer om å melde meg inn i styrkeløftklubb selv, så da gjelder det ikke meg lenger ;)

Blablabla, ble bare masse tekst dette :p

Er ingenting i veien med å slenge på noen ekstra øvelser etter en tung dag med baseløft, så lenge det ikke tar fullstendig overhånd. Litt ekstra kjærlighet til f.eks legger,biceps eller skuldre er OK, tretten typer bicepscurl ,tricepspress og manualvifting med spinn,skru og invers dupleks ... kan fort bli litt i meste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg ikke heelt som en fersking da jeg har drevet med styrketrening i 2 år. Har akkurat begynt å trene bein igjen da, etter 2 år pause pga bekken og korsrygg smerter. Men det er vel ikke før de 3 siste månedene jeg virkelig har begynt å presse meg selv. Hva tenker du og har du noen formeninger om 2-splitt kunne fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har søkt litt rundt på nettet og tenkt litt på denne splitten:

Dag 1 & 3: Rygg, Bryst, skuldre, triceps

Dag 2 & 4: Biceps, legger, lår, mage

Har slitt mye med bekkenplager (bekkenlåsning med triggerpunkt og stram muskulatur i hele setet, hofte og korsrygg. Har også scoliose - omvendt S form, men har aldri hatt smerter relatert til dette tidligere) noe som har gjort at jeg ikke kunne jogge eller trene bein på 2 år. Var en periode der det verket uansett om jeg satt, sto eller gikk. Etter 2 år med kiropraktor, fysio og homeopat begynner det å komme seg litt, men sliter fortsatt med stram muskulatur i korsrygg og trigger punkt i hoftene. Tøyer hver dag og bruker foamroaller noe som har løsnet opp muskulaturen en del. Kjenner smertene spesielt ved markløft og kjenner at jeg vegrer meg litt for å løfte tungt i knebøy. Føler derfor ikke at jeg kunne kjørt starting strength, da det krever at man skal løfte ganske tungt. Litt vanskelig å forklare, men om dere skjønner? Føler jeg heller må fordele øktene litt utover for ikke å skulle overanstrenge ryggen. Lang historie kort, men gir dere et lite innblikk :depressed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okeiii.. har prøvd å satt opp et oppsett på en 2-splitt og lurer på hva dere syntes om det her? For mye øvelser og for stor oppdeling eller?

Bein og biceps

- Knebøy (tung)

- Bulgarske utfall (tung)

- Hiptrust (tung)

- Strakmark 1 fot (medium)

- Legcurl (medium)

- Biceps curl (tung)

- Mage (tung)

Rygg, bryst, skuldre, triceps

- Chins (tung)

- Markløft (medium pga smertefull korsrygg)

- Nedtrekk bredt (tung)

- En hånds roing (tung)

- Benkpress (tung)

- Skråbenk med hantler (tung)

- Skulderpress (tung)

- Sidehev (medium)

- Omvendt pec dec (medium)

- Franskpress (medium)

Bein og biceps

- Frontbøy (lett)

- Gående utfall (medium)

- Sumo squats (medium)

- Strakmark (lett)

- Kick back i kabel (medium)

- Øvelse for biceps (lett)

- Mage (lett)

Rygg, bryst, skuldre, triceps

- Chins (lett)

- Rygghev (medium)

- Roing smalt grep/ roing t-bar (medium)

- Facepulls (medium/lett)

- Dips (til failure)

- Flies/cable crossover (medium/lett)

- Armhevinger (lett) (?)

- Militærpress/arnoldpress (medium)

- Liggende sidehev (medium/lett)

- Reverse flies (medium/lett)

- Øvelse for triceps (lett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hadde det vært bedre med bein, rygg, biceps og bryst, skuldre, triceps?

Bein, rygg og biceps

-Knebøy (tung)

-Bulgarske utfall (lett)

-Hiptrust (tung)

-Strakmark (medium)/legcurl (medium)

-Chins (til failure)

-Rygghev (medium/tung)

-Nedtrekk bredt (tung)

-En hånds roing (tung)

-Biceps curl (tung)

Bryst, skuldre, triceps

-Benkpress (tung)

-Skråbenk med hantler (tung)

-Skulderpress (tung)

-Sidehev (medium)

-Omvendt pec dec (medium)

-Franskpress (tung)

-Mage (tung)

Bein, rygg og biceps

-Frontbøy (lett)

-Gående utfall (medium)

-Sumo squats (lett)

-Kick back i kabel (medium)

-Chins (til failure)

-Markløft (medium pga smertefull korsrygg)

-Roing smalt grep (medium) / roing med t-bar (medium)

-Facepull (medium)

-Øvelse for biceps (lett)

Bryst, skuldre, triceps

- Dips (til failure)

-Flies/cable crossover (medium/lett)

-Militærpress/arnoldpress (medium)

-Liggende sidehev (medium/lett)

-Reverse flies (medium/lett)

-Øvelse for triceps (lett)

-Mage (lett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...