Gå til innhold

Smerter i knea


CupCayk

Anbefalte innlegg

Hallo. Tittelen er intro nok.

Har den siste måneden begynt å merke smerter i knærne og vil høre om noen kloke hoder kan peke på noe jeg overser :) Jeg kan si at jeg ikke kjenner smertene i knebøy, men jeg kjenner dem godt etter tunge markløft-økter. Legger til et bilde der jeg viser så godt det lar seg gjøre hvor smerten sitter. Det er 3 punkter.

96322-5d8cb44227df19cd457b7b06a0742731.jpg

2 punkter på mitt venstre bein og ett på høyre. Jeg har ingen anelse om hvorfor dette kommer nå, for jeg gjør det samme med teknikken min nå som da jeg begynte med markløft. Men det er jo godt mulig det er noe som bør endres, siden jeg kun har trent markløft serriøst i snart 3 mnd. regner jeg med at teknikken må pusses litt på. Jeg er ca. 190 lang, og føler at jeg har en lang vei å gå ned i markløft, jeg har ikke så veldig sterke ben, og har nok til tider brukt veldig mye rygg i forhold til ben i markløft pga. dette, da jeg syns det er mer komfortabelt med en mindre knekk i bena enn å huke seg langt ned. Hva slags innvirkning dette måtte ha vet jeg ikke, men jeg har aldri vondt i ryggen, og har progresjon i markløft. Tilbake til saken, jeg lurer på om dette gjør at jeg faller frampå, og om tyngdepunktet flyttes frem til midtre delen av foten/tærne kan skape problemer for knærne? jeg tror ikke jeg vrir knærne nevneverdig under løftet heller. Jeg skal prøve å få tatt en tur på gymmet imorgen for å filme noen markløft :) Så blir kanskje situasjonen tydeligere. Håper på gode svar, takk!

post-24627-14440931578973_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du flink til å tøye eller bruke foam/rumble roller? Det du har uthevet er steder der muskler fester, og om de er stramme vil det over tid kunne gjøre vondt. På utsiden er det nok iliotibialbåndet (en "sene" på utsiden av låret) ditt som er fryktelig stramt.

Med foam/rumble roller vil dette være en god måte å løsne på IT-båndet ditt:

Se også på denne:

Guide i egenmassasje - Fitnessbloggen

Ellers er "vanlig" tøying av hoftebøyer, strekker og innside lår bra, i tillegg til mye tøying på rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau jau, da var dagens økt ferdig. Vært å løftet litt mark for å få filma litt, ble en fin økt, samtidig får jeg vist fram hva jeg kan :D Så kan dere plukke litt på meg slik at jeg kan bli bedre! Det var egentlig bare markløft jeg kom for idag, så bestemte meg for å kjøre mange sett, ble 8 videoer av det fordi jeg ville se selv, og vise dere, om teknikken falt av ettersom det ble tyngre. Selv er jeg veldig godt fornøyd. Håper noen kan rette på meg, og gi meg konstruktiv kritikk på det som evt. kan gjøres bedre. Det jeg selv så tendens til, var at rumpa kom ørlitegrann opp i starten på de par siste settene. Så til videoene:

Markløft sett:

1 -

2 -

3 -

4 -

5 -

6 -

7 -

8 -

Takk for oppmerksomheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt vondt i det siste. Fant ut at jeg har vært flink til å strekke hamstring, men ikke quad og IT-bånd. Dette utgjør en veldig ubalanse i kneet. En annen ting jeg har gjort feil personlig er at hip flexors (spagat-muskler???) er for stramme, som resulterer i at knærne er bittelitt for smale under knebøy. Har ikke vært spesielt plaget av det før relativt tung knebøy, men greit å være obs på det fra starten av om du vil fortsette smertefritt. Prøv å gi det noen uker med meget lett trening så det får leget seg, og strekk ut jevnlig i hofte, IT bånd, quads og hamstring. Pass på teknikk under beinøvelser.

Vedr leggen kan det være betennelse. mulig du kjører for mange sett, eller er alt for stiv og allikevel tvinger deg for lavt.

Synser bare da:)

Får ikke sett alle bilder/videoer du har lagt ut, da jeg sitter på jobbnett...

Lykke til, og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst at du burde bruke moviemaker og få alle videoene inn i én video :p

Ellers ser det ut som om du er ganske stiv, ja. Litt vrient å se pga motlys, men det kan se ut som du får en lumbal/sakral fleksjon før du begynner løftet, og det kan nok bli bedre etterhvert som du blir mykere. Ellers ser det ut som du har, likt som meg, en kropp for sumo-markløft. Hvor høy er du?

Har du sett på denne tråden?

MARKLØFT PÅ 123.... (med video) | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca. 190cm høy, jeg misliker sumo markløft sterkt, liker konvensjonell markløft veldig godt :) Nei har ikke sett 123 tråden for markløft, bare for benk og bøy :) Har liksom ikke slitt noe nevneverdig i markløft.. Derfor har jeg ikke tatt bryet med å sjekke teknikken ordentlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi ca like høye, og det ser ut som om du har ganske lange lårbein også, og da vil det rent biomekanisk sett bli bedre å stå bredere med beina, men det må du velge selv. Teknikken ser god ut, utenom det lille i korsryggen, men pass på å spenne deg skikkelig opp før hvert løft - stram lats og hele kroppen skikkelig, da blir det mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lange lårbein ja, slet veldig lenge med knebøy, brukte 2 mnd. på videotaping + feedback og teknikktrening før den satt noenlunde. Får prøve å forbedre korsryggen min jeg da, filme litt mer og sitte å se selv. Spenne meg opp forsøker jeg godt på hver gang, jeg syns selv at jeg tar meg veldig god tid før hver rep. Men jeg har mer tid jeg, får bare bli bedre :) Takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt mer hjelp av deg nicolai hvis du gidder :D eller noen andre.. Støtte på et problem idag, var markløft, glemte å filme det, desverre. Men jeg fikk smerter etter trening, første gangen i markløft det! så tyder på at feil teknikk tærer på meg, vet ikke. Iallfall har jeg igjen laget et profft bilde av skadestedet!

97187-5c8089310b6174d8c0e53f6a64f086e3.jpg

Den røde ringen er pga. bilde er henta fra google, ikke bry deg om den. Se på den grønne. Er dette et vanlig sted å få vondt hvis man har en typisk nybegynner feil i markløft teknikk? eller kan det være fordi jeg er lang, og ikke huker hofta langt nok ned og det blir belastning omtrent som mobilkran-prinsippet, i så fall er jo dette punktet her innerst på "vektarmen" og får mye belastning hvis jeg lener meg langt fram? eller blir dette bare tull oppi hodet mitt?

post-24627-14440932533831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...