Gå til innhold

Sår av å løfte vekter?

Camilla

Anbefalte innlegg

Var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette, og vet ikke om det er så mye hjelp å få, men:

Jeg vil ikke si jeg løfter VELDIG tunge vekter, men begynte å bruke treningshansker ganke tidlig fordi jeg får så raskt sår og tørr hud på hendene og i håndflatene. PROBLEMET er - jeg får det uansett. Vil si jeg har ganske gode hansker, men uansett hva jeg gjør får jeg utrolig hard og tørr og sprukken hud inni hendene av å løfte. Er dette noe jeg må leve med - eller finnes det noen der ute som sitter på noe som hjelper? Prøvd det meste av forskjellige typer hansker, har prøvd vanlig håndkrem osv osv, bare føler det blir like ille igjen med en gang jeg er ferdig med en økt. Er jeg alene om det? Er ikke verdens største problem, men greit å spørre om noen har det på samme måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet på bilverksted og gjort mye "hardt arbeid" før, i mange år. Så jeg tror ikke det er problemet, tror jeg bare har kronisk pjuskete hender ><

Jau, hanskene er ikke spesielt tykke ettersom det er viktig med ett skikkelig grep, du kan jo prøve sykkelhansker de er mye tykkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du burde være obs på, er stangens/manualens posisjon i håndflaten. om denne ikke er optimal, oppstår det træler og sånt mye mye fortere enn om du legger tingene riktig til. menerdet skal være en video på YouTube med mark rippetoe som går på grep og plassering, som jeg tror kan være til hjelp for deg i så fall. sitter på mobilen, så får ikke linket særlig. Er det noen spesielle øvelser som gir mer pes og au enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg vil ikke si jeg løfter VELDIG tunge vekter, men begynte å bruke treningshansker ganke tidlig fordi jeg får så raskt sår og tørr hud på hendene og i håndflatene. PROBLEMET er - jeg får det uansett. Vil si jeg har ganske gode hansker, men uansett hva jeg gjør får jeg utrolig hard og tørr og sprukken hud inni hendene av å løfte. Er dette noe jeg må leve med - eller finnes det noen der ute som sitter på noe som hjelper? Prøvd det meste av forskjellige typer hansker, har prøvd vanlig håndkrem osv osv, bare føler det blir like ille igjen med en gang jeg er ferdig med en økt. Er jeg alene om det? Er ikke verdens største problem, men greit å spørre om noen har det på samme måte!

Jeg synes det hjelper å være raus med magnesium - det føles kanskje litt tørt og rart i løpet av treningen, men nå har jeg ingen problemer med sprukken, tørr hud etter trening. Må kanskje nevne at jeg er en smule avhengig av håndkrem i resten av hverdagen min, men jeg har uansett hatt mye mindre problemer med sprukne træler etter at jeg begynte å bruke magnesium ofte (og generøst). Hvis du trener et sted det ikke er lov med magnesiumblokk, kan du kjøpe flytende kalk på feks XXL. Har ikke testet det selv, men regner med det også kan hjelpe.

Ellers anbefaler jeg grepet som er nevnt over her - det har hjulpet meg masse i alle fall :) Prøv deg uten hansker for å bedre grepet og herde håndflaten. (Prosessen med å herde håndflaten er ikke behagelig, men det er heller ikke nødvendig å få veldig vond og sprukken hud underveis ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...