Gå til innhold

Numment lår etter bulgarske utfall


Anbefalte innlegg

Ved et par tilfeller under bulgarsk utfall har jeg fått noe slags knitring og prikkefølelse på utsiden av høyre lår litt over kneskåla. Et område på ca 15x15cm mister mye av følelsen i hunden når jeg stryker over stedet..

Det river liksom til når jeg går opp fra bunnposisjonen. Det er ellers hverken vondt eller plagsom, kun mindre følelse på området. Det tar ganske lang tid før dette går over...kanskje opp til 2mnd

Er det noe å bekymre seg for? Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver er en forbigående irritasjon/funksjonsforstyrrelse av hudnerven som er ansvarlig for dette området. Jeg klarer imidlertid ikke å se sammenhengen med en muskeløvelse. Hudnervene ligger vanligvis i/under huden, over muskelen, men ok, de kommer jo ut fra dypere steder. Eneste jeg kan tenke meg er da at muskelkontraksjonen i kvadriceps (beinstrekker på fremsiden av låret) påvirker hudnerven, men dette har jeg aldri hørt om før. Men må innrømme at slikt kan jeg lite - ingenting om. Du bør få det undersøkt av en nevrolog når du har det. Men farlig tror jeg ikke det er, siden du skriver at det er forbigående.

Edit: du har ikke smerter i korsryggen samtidig? Tenker på irritasjon av nerveroten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo anatomiske variasjoner av alt mulig, naturen er lunefull. Noen har hjertet sitt på høyre side i brystet.

Mulig at denne hudnerven har et annerledes forløp enn vanlig, og at dette gjør den følsom for mekanisk muskelpåvirkning.

Som sagt, få deg en nevrologisk utredning når du har det neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville oppsøkt en kiropraktor eller mauellterapeut. Det høres ut som om du kan ha litt trange forhold i lyske/hofteområdet som kniper litt på en nerve i det den skal passere igjennom det området. Det medisinske ordet er Meralgia Parasthetica om du vil google det for å se om du kjenner deg igjen :) Er en ganske vanlig problemstilling som er helt ufarlig, men veldig irriterende og vond.

Det kan også være fra korsryggen, men slik du beskriver det tror jeg heller det er det jeg nevnte først. Dette korrigeres ved å løse opp der det trengs (ofte bekken, korsrygg, hofte) samt muskulære spenninger (ofte hofteleddsbøyer, quads, setemm, etc).

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal nevnes at det er litt "trange forhold" i musklene i og rundt kneet samt fremside lår...det var påvist på mr, og ved undersøkelse av lege.. Korte og stramme muskler. SÅ jegt er på venteliste til fysio.

Grunnen til at de fant ut om dette var at jeg fikk MR pga knesmerter når jeg jogget

Har faktisk fått anbefalt og tøye daglig, gjerne flere ganmger om dagen :) så det stemmer bra med det du sier siljes87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...