Gå til innhold

Muskeltap


HSk

Anbefalte innlegg

Skal opereres i midten i april, noe som fører til at jeg ikke kan begynne å trene aktiv styrketrening igjen før etter 5-6 uker. I alle fall ikke overkropp

Jeg har opparbeidet meg en del det siste 1,5 året og er lettere sagt livredd for å miste mye av dette på de 6 ukene.

Vil jeg miste mye muskler?

Vil jeg miste mest volum, eller styrke?

I tillegg: Er det noen som har erfaring med en så lang treningspause? Tar det lang tid å komme tilbake til der man var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Startet på usle 65kg i kroppsvekt for et par år siden. Jobbet meg sakte men sikkert opp mot en 83-85kg.

Hadde selv en en lengre pause fra trening i en 4 måneders tid fra sommeren av. Resulterte i masse muskelsvinn, sakte men sikkert.. For min del, fra 83kg > 74kg, men så var heller ikke kosten på plass.

Startet opp igjen på nyttår, og 3 måneder senere igjen er jeg omtrent der jeg var, på rundt 78-80kg. Muscle Memory.. ;)

Om jeg skulle gitt deg noen råd hadde det vel vært å ligge i kalorioverskudd, spise masse proteiner ellers. Litt vil du miste, men om du hyver i deg en del proteiner så vil du klare å holde på en god del. Og når treningen er på plass igjen vil du bli overrasket over hvor få økter du trenger for å komme deg på det nivået du var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med operasjon må du faste. Det taper du litt muskelmasse og fett på. Jeg mistet 5 kg (ca 2.3 kg av dette var veske) og en synlig mengde muskler og fett på 2-3 dagers faste. Liten innvirkning på styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode under rehabilitering etter en operasjon bør du strengt tatt først og fremst tenke på å bli bedre, ikke å få sixpack :) Mer næring vil jevnt over gjøre det lettere for kroppen å restituere seg igjen fortere, så det å legge deg i underskudd ville jeg ikke anbefalt. Tren heller så normalt som du kan, og spis på vedlikehold+. Det er bare starten av juni når du kan begynne å trene som vanlig igjen, og da har du fortsatt god tid til å naile sommerkroppen, om det er et behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med operasjon må du faste. Det taper du litt muskelmasse og fett på. Jeg mistet 5 kg (ca 2.3 kg av dette var veske) og en synlig mengde muskler og fett på 2-3 dagers faste. Liten innvirkning på styrke.

Det kommer nå helt an på hva slags op det er snakk om, jeg har kun måttet faste 10-12 timer før mine siste, og det taper man null og niks på. "Synlig mengde muskler" er i så fall utelukkende vanntap, det går under ingen omstendighet an å miste så mye muskler på bare et par dager...

(Om det gjør det, vil jeg ha kilder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nå helt an på hva slags op det er snakk om, jeg har kun måttet faste 10-12 timer før mine siste, og det taper man null og niks på. "Synlig mengde muskler" er i så fall utelukkende vanntap, det går under ingen omstendighet an å miste så mye muskler på bare et par dager...

(Om det gjør det, vil jeg ha kilder.)

Jeg sier ingenting om hvor lenge hsk må faste... Mulig du har rett i at dette er vann, men da burde vel vekten gått tilbake der den var noen dager etter faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke bare væske, men også muskelglykogen. Vann-/glykogentap kan gjøre deg flere kg lettere og musklene blir i tillegg "flate", som resulterer i at det kan virke som om man har mistet muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke bare væske, men også muskelglykogen. Vann-/glykogentap kan gjøre deg flere kg lettere og musklene blir i tillegg "flate", som resulterer i at det kan virke som om man har mistet muskelmasse.

Takk for oppklaring :) Har du noe mer informasjon rundt glykogentap? F.eks hvor lang tid det tar å komme tilbake til normalen og hva dette innebærer styrkemessig? Fant lite om dette på google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring :) Har du noe mer informasjon rundt glykogentap? F.eks hvor lang tid det tar å komme tilbake til normalen og hva dette innebærer styrkemessig? Fant lite om dette på google ;)

Muskelglykogen er væskebundet i musklene dine. Når du mister væske, så følger glykogenet etter.

Det går relativt kjapt å komme tilbake til gammel form. Du vil øke jevnt over noen uker.

Du kan til og med ha godt av en såpass lang pause, og musklene kan faktisk vokse på denne tia om du er flink med kostholdet.

Styrken vil nok tape seg litt, men også dette kommer raskt tilbake når du begynner på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...