Gå til innhold

Smerter på utsiden av hoft/sete


Olan

Anbefalte innlegg

Har i en mnd tid slitt med smerter på utsiden av høyre hoft/under hoftekammen mot sete, og begynner å få en del frustrasjon rundt dette.. Er fra før av ganske stiv i beina(spesielt høyre hamstring, sete og hoft) og har drevet en del med tøying og øvelser som f.eks bulgarske utfall for økt mobilitet i hofteregionen.

Gjør vondt nåt jeg sitter og ligger, og spesielt når jeg tøyer utsiden av hoft/sete.

Noen som kanskje vet noe angående dette teamet ?

post-17465-14440930667331_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært noen ganger hos naprapat, og han har tøyet dette området og "massert" med albuen langs øvre feste til glutesa og bak på hofta, noe som har gjort forbannet vondt. Merker også godt når jeg tøyer og masserer med tennisball at jeg er stivere og mer sår på høyre siden.

Kom til å tenke på en ting til; Har i lang tid trent frontbøy i stedet for knebøy pga har lange ben, og sliter da med å komme langt nok ned i vanlig bøy. Så er mer utviklet i framside lår enn i hamsting og glutes. Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre, men ville bare få det på bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det sitter rett under hoftekammen så er det mest sannsynlig gluteus maximus eller medius, lite sannsynlig med piriformis da denne ikke har noe der å gjøre med mindre du er anatomisk unik. Er det piriformis sitter det dypt midt i setet. Er det helt opp mot hoftekammen er det oftest triggerpunkter, sitter det ned mot knoken på utsiden av hofta di er det oftest en seneoverbelastning eller slimposebetennelse. Rulling av triggerpunkter er fint, men for å avdekke årsak og finne behandling er det nødvendig å undersøke deg og avdekke evetuelle funksjonelle eller strukturelle feil. Du nevner selv at glutes er svake, noe vi stort sett alltid ser ved denne type plager. Få fart på gluteus medius og maximus, og gi knutene juling.

Du sier jo at du går til naprapat, har ikke han fortalt deg hva som er galt og hva dere skal gjøre for å bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på siden under hoftekammen og stråler til tider mot setet.

Naprapaten har ikke gitt meg et konkret svar, har bare fått noen øvelser jeg skulle ala "gynekologstolen" bare at jeg skulle utføre den liggende på siden og ta et bein av gangen + en øvelse for bekken/korsrygg + tøying av hoft og glutes.

Har prøvd å kjøre strake markløft tidligere for å ta baksiden skikkelig, men har endt med smerter i den nevnte hofta..

Har økt ganske mye i belastnigner på trening siden nyttår, spesielt i frontbøy, kan det kanskje være at hofta har fått mye av belastningen som glutes og hamstring ikke har tatt seg av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er ikke sikker på hvilke øvelser som er best egnet, men jeg ligger unna knebøy og strake/rumenske markløft da jeg pleier å få vondt rundt høyre hoft.

Var en tur hos fysioterapauten her om dagen og da fikk jeg beskjed om at høyre psoas var typ dobbelt så stram som den venstre.. Noen som har en skikkelig tøyeøvelse som som vil øke mobiliteten på psoas?

En ting til; Når jeg sitter rett opp og ned på en stol og legger høyre ankel på venstre kne (se bilde) så strekker det veldig og rundt høyre hoft/sete og litt nedover framside lår + at jeg ikke får lagt kneet flatt. Om jeg gjør motsatt så kjenner jeg ingenting rundt venstre hoft + at jeg får lagt venstre kne helt flatt.. Noen som kan uttale seg her om hva som forårsaker dette ?[ATTACH]97746[/ATTACH]

post-17465-14440933199652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem som deg, bare på begge hoftene. Anatomiskillsene mine er ikke helt stødig, så hvilke øvelser er best egnet her?

Har kommet fram til at det er piriformis som hovedsaklig lager krøll for meg mtp smerter. + ræva mobilitet i beina..

Har begynt å kjenne noe som sitter dypt i gluteus maximus(?) og får stråling ned i beinet når jeg sitter/ligger.

Hjelper for en liten stund når jeg tøyer piriformis, så blir mye tøying fremover + daglig egenmassasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat en sånn tråd jeg har lett etter..

Samme type problem, men gjør vondt kun i gitte stillinger, særlig når jeg løfter benet og dreier utover. F.eks midtveis på tur ned i knebøyr. Huggende smerte og følelse av å miste all kraft. Gitt opp bøy for en tid.

Føler vel at smerten først og frems ligger rundt og eller på forsiden av hoftekula, og går med ned lang forsiden av låret.

Ser for andre her at jeg også må strekke mer på Gluteus.

Kan det være seg at dette kommer av noe intens stryktetrening og raske økninger på vekter. Startet med styrketrening august 2012, tre ganger uka. Alldri trent styrke før det. Ikke sånn i alle fall.

Tenker overbelastning, men er redd for skade/slitasje...

Takknemlig for svar :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; Når jeg sitter rett opp og ned på en stol og legger høyre ankel på venstre kne (se bilde) så strekker det veldig og rundt høyre hoft/sete og litt nedover framside lår + at jeg ikke får lagt kneet flatt. Om jeg gjør motsatt så kjenner jeg ingenting rundt venstre hoft + at jeg får lagt venstre kne helt flatt.. Noen som kan uttale seg her om hva som forårsaker dette ?[ATTACH]97746[/ATTACH]

Har kommet fram til at det er piriformis som hovedsaklig lager krøll for meg mtp smerter. + ræva mobilitet i beina..

Har begynt å kjenne noe som sitter dypt i gluteus maximus(?) og får stråling ned i beinet når jeg sitter/ligger.

Hjelper for en liten stund når jeg tøyer piriformis, så blir mye tøying fremover + daglig egenmassasje

Det er trolig en stram piriformis som gjør at du er stiv i hofta i den tøyeøvelsen og som du kjenner dypt i setet. Ofte kommer en stram piriformis av at gluteus medius (og til dels maximus) er for svak, slik at piriformis overtar mye av jobben. Tøying av piriformis, triggerpunktbehandling med ball og øvelser for glut med og max kan få deg i form. Øvelsen du beskriver er grei, kjør også sideplanke (test her og se om det er noe sideforskjell på beina - bør klare ihvertfall 30 sek med øverste bein hevet). Pass på å ha strak hofte når du gjør øvelsen, øvelsen du beskrev over kan du gjerne gjør med ryggen mot en vegg - da skal hælen hele tiden ha kontakt med veggen. Pass også på å ikke rotere ut i hofta - hælen skal komme opp samtidig med tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ha strak hofte når du gjør øvelsen, øvelsen du beskrev over kan du gjerne gjør med ryggen mot en vegg - da skal hælen hele tiden ha kontakt med veggen. Pass også på å ikke rotere ut i hofta - hælen skal komme opp samtidig med tærne.

Skjønte ikke helt den siste biten der.. Forklar ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gjør den gynekologøvelsen i sideliggede skal beinet være i en rett forlengelse av overkroppen, ikke peke fremover. I tillegg skal tærne peke rett frem, ikke skrått oppover.

Ja, da er jeg med. Den øvelsen jeg fikk var litt annerledes. Sideliggende med ca 90 grader i hofteleddet. Tar vel kanskje på samme måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...