Martemålrettet Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 I oktober 2012 begynte jeg et nytt og bedre liv, etter at vekta viste horrible 146 kg. Jeg er 176 cm. høy, og har i en målvekt på 76 kg, altså en vektnedgang på 70kg. De første 3-4 månedene (frem til slutten av januar) gjorde jeg først og fremst endringer i kostholdet, kuttet ut sukker og fokuserte mest på rene, sunne matvaner, uten å telle kalorier. I denne perioden tipper jeg at jeg lå på mellom 2000 - 2500 kcal per dag. Jeg har (tro det eller ei) alltid vært ganske aktiv, med en hund som krever 1-2 timers gåtur hver dag, og gjerne langtur i helgene. Siden jeg bestemte meg for å gå ned i vekt har jeg i tillegg begynt å gå mer på ski, sykle og trene styrke. De første tre månedene gikk jeg ned 14 kg.. I slutten av januar bestemte jeg meg for å øke egeninnsatsen, og jeg begynte å telle kalorier, i tillegg til å øke aktivitetsnivået ytterligere. De siste åtte ukene har jeg spist mellom 700 - 1500 kcal. per dag, uten at jeg på noen måte føler at jeg har sultet meg. Jeg spiser når jeg blir sulten, og prøver å fokusere på å få i meg nok protein ettersom det alltid har vært et problem for meg (ikke veldig glad i kjøtt). I tillegg til at jeg har intensivert gåturene/skiturene og begynt med intervalltrening på egenhånd i tillegg til kettlebelltrening 2 ganger i uka. For to uker siden hadde jeg gått ned 26 kg., og var egentlig veldig fornøyd med det. Men siden da har jeg ikke gått ned et gram, og nå er jeg redd for at jeg har nådd det beryktede vektplatået. Forrige uke for meg så slik ut: Trening/aktivitet: Mandag: Gåtur 1t. 30 min. Kettlebell 1t. Tirsdag: Skitur 1t. 45 min. Onsdag: Gåtur 1t. 10 min. Kettlebellt 1t. Torsdag Gåtur 1t. 10 min. Intervalltrening 4x4 motbakke Fredag Gåtur 1t. 30 min. Styrketrening 30 min. Lørdag Gåtur 4t. (fjelltur) Søndag Gåtur 2t. (fjelltur) Jeg vet godt at det generelt ikke er tilrådelig å ligge på et så stort kaloriunderskudd når man skal ned i vekt, og det er ikke en metode jeg har tenkt å prøve ut over lang, lang tid, da særlig ettersom jeg gjerne vil opprettholde det jeg har av muskler per i dag. Men samtidig har jeg hørt og lest utallige steder at man kan gå med stort kaloriunderskudd over lengre tid jo tyngre man er i utgangspunktet. Ettersom jeg er så overvektig som jeg er, hadde jeg vel håpet at jeg kunne fortsette med et så stort kaloriunderskudd noen måneder til før jeg møtte dette berømte vektplatået som jeg er redd for at jeg har nådd nå. Jeg ikke hatt noen opplevelse® av å være sliten eller utbrent, energinivået er på topp og jeg føler absolutt ikke at jeg har kjørt kroppen for hardt på noen som helst måte. Så det jeg lurer på er vel egentlig om jeg har nådd vektplatået, eller om jeg burde endre på treningen, ettersom jeg ikke har gått ned i vekt på to uker? Jeg hadde som sagt håpet at jeg kunne fortsette med kaloriunderskuddet jeg har hatt i noen måneder til, jeg skal tross alt ned over 40kg. til, og jo mer fett jeg kan brenne vekk nå i begynnelsen, jo "lettere" blir det jo etterhvert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kari Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg veide 144kg på mitt høyeste,i oktober 2010. Startet å gå nd i vekt mai 2011. Jeg hadde en del platå..første som du,etter 15kg ca. så tror d er normalt. jeg gjorde ingenting men ventet det ut..etter tre uker ca rikket vekta seg. så hold ut! Og grarulerer md flott nedgang:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette M Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har du stagnert så har du stagnert, og du spiser jo enormt lite selv om du har mye å ta av Prøv å legge deg på vedlikehold et par uker, og kutt deretter 300-500 kcal. Når du stagnerer igjen (snakker om noen uker), kan du kutte ytterligere 200 kcal, osv Selv om du skal ned mye i vekt lønner det seg å gjøre endringer gradvis. Og; Gratulerer med god innsats og fin framgang så langt, står respekt av jobben du gjør! Thess og Kristin Charm 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jepp, Det er som Mette sier. Du kan ihvertfall være trygg på at kroppen din er i stand til å komme under 120 kg :-) Når du går lenge på veldig lavt kaloriinntak, så er det lurt å legge inn en "diett pause" innimellom. Denne bør være på ca 2 uker hvor du ligger på vedlikeholdsinntak, Det er også normalt at vektnedganger går mer i rykk og napp, enn i en kontinuerlig synkende kurve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.