Gå til innhold

Styrketrening 7 dager i uken?


Myralill

Anbefalte innlegg

Dette er bare et spørsmål, vær vennlig ikke vær frekk.:)

Jeg har tenkt på det en stund, man hører jo ofte at man burde trene styrke 3-4 ganger i uken.

Hvorfor skal man/kan man ikke trene det 7 dager i uken?

Mister man virkningen 3-4 av dagene da for musklene må få "heale" seg?

Er det fordi folk tror man går lei om man trener styrke så mye?

Hva hvis man har tung styrke 3-4 ganger i uken så "lett styrke" de andre dagene? Blir de lette dagene unødige da?

Eller kunne man trent tung styrke alle 7 dagene om man deler opp dagene?

Foreksempel hadde dette vært en dårlig styrkeplan?

Mandag: Underkropp

Tirsdag: Overkropp

Onsdag: Underkropp

Torsdag: Overkropp

Fredag: Underkropp

Lørdag: Overkropp

Søndag: Full program.

Jeg liker å trene styrke men vet lite om muskel bygging og hvordan det skal gjøres på best måte.

Jeg er kvinne med tankegangen "mer er bedre" så derfor virker hviledager unødige for meg.

Jeg er uvitende om ting som dette så vært greit å få ryddet opp i det en gang for alle.

Leser mange saker om slanking og muskelvekst og føler alt strider mot hverandre....

Noen sier man skal ha lette vekter, noen sier tunge, noen sier man skal bruke sin egen kroppsvekt, noen sier man må trene kjempe mye andre sier man kan trene 20-30 min hver dag.

Jeg er kjempe forvirret!:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

3tunge styrkeøkter i uka, med lette "restitusjonsøkter" imellom, der målet kun er å øke blodsirkulasjonen burde vel gå bra.

Tren etter feeling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe begynnelsen på den artikkelen.:p

"bygger du møbler fra ikea uten bruksanvisning" det gjør jeg faktisk. xD

Løper uten kart også ser heller på skilt.

Men takk skal lese den nå! (Har sikkert klart å overse den når jeg har gått gjennom sidene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3tunge styrkeøkter i uka, med lette "restitusjonsøkter" imellom, der målet kun er å øke blodsirkulasjonen burde vel gå bra.

Tren etter feeling:)

Kreves ofte en viss erfaring for å kunne trene på feelinga 7 dager i uka. Selv profesjonelle atleter trenger oppfølging for å takle 7 dager i uka program. Er ofte vanskelig for nybegynner å skille mellom lett og tung økt, spesielt om de ikke kjenner til øvelsene godt nok heller. Jeg ville absolutt ikke trent 7 dager i uka, og spesielt ikke det programmet hun foreslår. Les artikkelen så skjønner du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Jeg vet men nå finnes det ingen regler for hva man kan og ikke kan gjøre, og i og med at hun ikke er en proffesjonel idrettsutøver såvidt jeg vet så ser jeg ikke problemet med å prøve seg fram / ta det på feeling og finne ut hva som funker for henne.

MEN, selv om jeg sier meg selv imot nå så er jeg enig med deg. Har lest alt som er å lese:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stussa på dette selv faktisk..Jeg trener jo da hver dag, nesten. Men det er mer fordi jeg hater å bare sitte hjemme hele dagen uten å være i aktivitet. Følger styrketrening for nybegynnere, og syns det er veldig greit å enkelt..MEN, vil jeg få mindre/dårlig progresjon om jeg ikke har en hvile dag imellom hver økt?? Hadde et alternativ vært å ha styrketrening annenhver dag og cardio dagene imellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muskel bruker ca 48 timer på og restituere seg, derfor trener man en muskelgruppe som regel kun annenhver dag. Det finnes utøvere på høyt nivå som trener hver dag, men dette er i samarbeid med profesjonelle. Det er store sjanser for at man møter veggen til slutt om man trener den samme muskelgruppen flere dager på rad, for den får aldri sjangsen til å hente seg inn igjen. Cardio og styrke annenhver dag fungerer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville heller tenkt kvalitet fremfor kvantitet. du føler deg som en duracell kanin nå, men kjører du på sånn i noen uker kommer du til å gå på en smell ;) 3 kvalitets økter er bedre en 7 dårlige økter(ettersom du aldri vil kunne prestere skikkelig på så mye frekvens over tid). jeg har 3 hellkropps økter i uken det holder lenge ;) driver du å bryter ned kroppen blir du bare svakere, da får ikke kroppen bygd seg opp til å bli sterkere sånn som målet ditt er? trening starter bare prossesene som gjør at du utvikler styrke/muskelvolum. Det er et skikkelig kosthold(ikke bare magre produkter,nutrilett sjokkiser) og tilstrekkelig med hvile(du trenger ikke ligge padefalt på sofaen, men hvile fra treningen). Som jeg ser over her så har de anbefalt en nybegynner artikklen til deg, og det er bra=) les å lær så slipper du å kuke for mye rundt å kaste vekk tid med lite gevinst for nedlagt tid.skulle ønske at jeg hadde den når jeg begynte=) ellers lykke til ps fett og karbs er ikke farlig så lenge du vet kor mye og hvilke kilder som er bra

det er fett med litt fett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muskel bruker ca 48 timer på og restituere seg, derfor trener man en muskelgruppe som regel kun annenhver dag. Det finnes utøvere på høyt nivå som trener hver dag, men dette er i samarbeid med profesjonelle. Det er store sjanser for at man møter veggen til slutt om man trener den samme muskelgruppen flere dager på rad, for den får aldri sjangsen til å hente seg inn igjen. Cardio og styrke annenhver dag fungerer ja.

Jeg ser forsåvidt den.. æsj. Men da har jeg jo en alternativ løsning, og får jo da jobbet med begge deler. Har hatt litt problemer med å velge cardio framfor styrke nemlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...