Gå til innhold

Proteinpulver


Bekkelure

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man vite hvilket proteinpulver man skal velge? Jeg har aldri supplert kosten med proteinpulver før, men har tenkt litt på å prøve. Men er redd jeg skal bli feit av å ta for mye proteiner... Og jeg er ganske forvirret i forhold til hvilket pulver som er bra, det finnes veldig mange typer. Alle råd mottas med stor takk:)

Jeg trener intervaller, 4x4 2-3 ganger i uka og trener styrke 2-4 ganger, oftest 3.

jente på 24 år, veier 74 kilo, 167 høy. Kunne godt tenke meg å gå ned en del i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på innhold! Mest mulig protein, og minst mulig annet! Noen makedfører pulveret sitt som proteinpulver, men putter i diverse ting for å få det til å smake godt. Nå er selvsagt smaken viktig (i hvert fall hvis jeg skal innta noe), men det skal være mange "rene" proteinpulver som smaker godt. Noe tilsetning må man jo ha da, for proteinpulveret i seg selv smaker ikke godt...Skal se om jeg kan finne to eksempler på et bra og et dårlig, slik at du forstår hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner flere artikler om kosthold her på fitnessbloggen, og til og med en egen energikalkulator! Surf litt rundt her, og hold deg unna andre sider. Ganske sikker på at du vil få resultater ved å følge rådene som gis her.

Ikke misforstå, de fleste her er glade for å kunne hjelpe. Men mye av det vi sier, står allerede i flere av artiklene. Leser du dem, og fortsatt lurer på noe eller er usikker - bring it on! Ikke at jeg er den mest informasjonsrike, men det er mange hjelpsomme og kunnskapsrike folk her. De fleste kan noe, men kanskje om litt forskjellige ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner flere artikler om kosthold her på fitnessbloggen, og til og med en egen energikalkulator! Surf litt rundt her, og hold deg unna andre sider. Ganske sikker på at du vil få resultater ved å følge rådene som gis her.

Ikke misforstå, de fleste her er glade for å kunne hjelpe. Men mye av det vi sier, står allerede i flere av artiklene. Leser du dem, og fortsatt lurer på noe eller er usikker - bring it on! Ikke at jeg er den mest informasjonsrike, men det er mange hjelpsomme og kunnskapsrike folk her. De fleste kan noe, men kanskje om litt forskjellige ting ;)

Ja, jeg har fått inntrykk av at det er mange hyggelige, flinke og hjelpsomme folk her!! Skal fortsette å lese mer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg skal ta og hvor ofte, er det for eksempel lurt å starte litt gradvis? og bør jeg ta litt mer de dagene jeg trener?

Ikke tenk for komplisert. Proteinpulver er ikke annet enn melkeprotein, med få unntak. Så det er ikke starte gradvis, for man trenger ikke tilvenning til mat, hehe.

Hvor mye du vil ta er opp til deg selv. Jeg bruker opp 4 kg på 1 måned maks, men jeg dropper ikke et måltid bare fordi det er lett å ta en shake eller 2. Proteinpulver er bare et supplement, men det vet du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg skal ta og hvor ofte, er det for eksempel lurt å starte litt gradvis? og bør jeg ta litt mer de dagene jeg trener?

Når du er på diett bør du spise minimum 2 gram og gjerne 2,5 gram protein pr kg kroppsvekt. Dvs rundt 180 gram for deg. Proteinmengden sprer du utover måltidene dine og proteinpulver bruker du etter trening og ellers i måltider som ikke har nok protein. Proteinpulver er bare en måte å dekke proteinbehovet akkurat som kyllingfilet, fisk og kjøtt.

Når du bruker proteinpulver på diett er det lurt å blande ut i f.eks mager kesam eller cottage cheese slik at det blir en tykkere konsistens, da metter det mye bedre enn en flytende shake vil gjøre. Du kan også bruke proteinpulver i pannekaker, vafler og annet bakverk for å øke proteinmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk for komplisert. Proteinpulver er ikke annet enn melkeprotein, med få unntak. Så det er ikke starte gradvis, for man trenger ikke tilvenning til mat, hehe.

Hvor mye du vil ta er opp til deg selv. Jeg bruker opp 4 kg på 1 måned maks, men jeg dropper ikke et måltid bare fordi det er lett å ta en shake eller 2. Proteinpulver er bare et supplement, men det vet du sikkert.

hehe, okey. Jeg er/har vært litt "redd" for proteinpulver, men etter råd fra dere tenker jeg at jeg får prøve en måned å se :) Så da er det vel bare å kjøre på! Og ja, jeg tenker hovedsaklig på det som et supplement. Jeg er liker å spise næringen jeg får i meg fremfor å drikke den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på diett bør du spise minimum 2 gram og gjerne 2,5 gram protein pr kg kroppsvekt. Dvs rundt 180 gram for deg. Proteinmengden sprer du utover måltidene dine og proteinpulver bruker du etter trening og ellers i måltider som ikke har nok protein. Proteinpulver er bare en måte å dekke proteinbehovet akkurat som kyllingfilet, fisk og kjøtt.

Når du bruker proteinpulver på diett er det lurt å blande ut i f.eks mager kesam eller cottage cheese slik at det blir en tykkere konsistens, da metter det mye bedre enn en flytende shake vil gjøre. Du kan også bruke proteinpulver i pannekaker, vafler og annet bakverk for å øke proteinmengden.

Ut i fra det regner jeg med at 180 gram er totalt i løpet av dagen, så mengde proteinpulver blir altså 180 minus proteinene jeg har spist i form av kjøtt, egg osv?

Blande ut i cottage cheese og kesam var en god ide! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du er på diett bør du spise minimum 2 gram og gjerne 2,5 gram protein pr kg kroppsvekt. Dvs rundt 180 gram for deg. Proteinmengden sprer du utover måltidene dine og proteinpulver bruker du etter trening og ellers i måltider som ikke har nok protein. Proteinpulver er bare en måte å dekke proteinbehovet akkurat som kyllingfilet, fisk og kjøtt.

Når du bruker proteinpulver på diett er det lurt å blande ut i f.eks mager kesam eller cottage cheese slik at det blir en tykkere konsistens, da metter det mye bedre enn en flytende shake vil gjøre. Du kan også bruke proteinpulver i pannekaker, vafler og annet bakverk for å øke proteinmengden.

De lærde strides vell om hvorvidt aminosyrene fortsatt er intakte etter høy oppvarming. Jeg ville ikke blandet proteinpulver med mat som skal varmes opp over 100 grader, men jeg vet som sagt ikke sikkert.

Bekkelure:

1 Shake om morgenen, 1 shake etter trening og 1 shake rett før du legger deg (gjerne kaseinprotein som bruker lengre tid på å bli tatt opp i kroppen) er en mulig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ned i vekt vil jeg faktisk ikke anbefale proteinpulver, men heller at du spiser proteinene fra fast føde, da flytende drikke metter svært lite i forhold til for eksempel en kyllingfilet. Dersom du skal opp i vekt, er det noe annet. 40g protein fra kylling eller 40g protein fra melkeproteinisolat er fremdeles like mange kalorier, men kyllingfilet inneholder likevel aminosyrer du ikke finner i like stor grad i proteinpulver (correct me if i'm wrong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd to typer som har høyt proteininnhold i forhold til kalorier:

- Whey cooler med peach smak, og blir som saft/iste/leskedrikk. Veldig kalorifattig type, siden den bare blandes med vann.

- Myoprotein med moccasmak. smaker ikke så veldig godt blandet med vann, men med melk er den fantastisk. men så får man jo da i seg de ekstra kaloriene via melken da.. denne typen proteinpulver kan også brukes i baking, havregrøt, vafler, pannekaker osv. så sånn sett er den super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...