Gå til innhold

Behov for teknikk kritikk knebøy.


Babo

Anbefalte innlegg

Har fått sjekket teknikken av ein PT m utdanning, men ho er litt allrounder (crossfitt) så eg vil gjerne at nokon med meire styrkeløft kompetanse ser på den.

Det må nevnes at eg arbeider mykje med mobilitet (om må fortsette med det) med squat to stand, tøying av legger og utside lår/hofter og tøying for å åpne brystet. Har bestilt adidas power perfect sko for å få litt hjelp for å komme ned og meire stabilitet i anklene. Maxløftet mitt er 1x85kg. på videoen er det 8x60kg

Eg trur at eg burde gått lengre ned og at det er noko "hårete" med ryggen på veg opp. Det føles tungt i ryggen ca 2/3 opp i løftet. Kanskje Gundersen™ har noko å komme med? :)

Beklager dårleg lysforhold, men det er voldsomt med vinduer på alle kanter. Kan filme på nytt på kveldstid på torsdag om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God dag, god dag! :)

La meg først få nevne det at de biomekaniske forutsetningene våre til en viss grad legger føringer for hvordan teknikken vår blir. Derfra må jeg få påpeke at det er grep som kan tas for at teknikken kan optimaliseres i forhold til den enkelte. Jeg er selv lave 165cm (og veier rundt 80kg) og med ganske korte lårbein. Det medfører at jeg med riktig beinposisjon vil kunne sette meg ned "mellom beina" med relativt rett rygg, og på den måten få kraften fra mellomfot/hæl og rett opp gjennom stanga. Minst mulig kraft vil dermed gå tapt.

http://www.youtube.com/watch?v=M_lht3mQkUM

Jeg vil først bemerke at du bør få albuene mer fram, og det vil kunne medføre en rettere posisjon på overkroppen.Brystkassa vil da skytes mer frem. Jeg ville gjerne sett deg forfra/bakfra også, for å se hvor bredt du står - det er ikke så lett på filmen du har publisert. Uten at jeg med sikkerhet kan si dette, kan det hende du kan stå noe bredere og således falle ned "mellom beina", og dermed oppnå en rettere posisjon i overkroppen. Står man får smalt vil man ofte faller over beina, snarere enn mellom dem. Det ser ut som du kan vinklet tærne noe ut, hvilket må til. Knea skal gå ut til siden, over tærne, og samme vei opp igjen.

Det kan videre se ut som trykket ditt ikke alltid er på mellomfot/hæl, men at det tidvis faller fram mot tærne. Stanga ser, i alle fall hvis man skal dømme ut ifra videon, til å være tidvis litt for langt fram. Dvs. at stanga ligger over tærne sett direkte fra sida. Jeg ville prøvd å bygge opp litt under hælene og forsøkt å legge mer trykk på hælene. Jeg tror det vil bli bedre med knebøysko da disse er meget stabile og gjør at man tør å sette seg mer bakpå. Blir man utrygg og redd for å tippe bakover, setter man seg heller mer frampå. Gjorde det selv på Regionsmesterskapet i januar da det var en stund siden forrige tunge knebøy (rundt 2011). Utrygghet skaper dårlige forutsetninger. Det at du faller noe frampå henger trolig sammen med det jeg har nevnt ovenfor, og skaper unødvendig moment i korsryggen. Prøv å la rumpa ikke vandre så fort opp og bak, og bruk heller mer tid på å få teknikken til å sitte.

Kort oppsummer: Albuene mer fram, mer oppreist posisjon. Prøv kanskje litt bredere beinposisjon og sett deg ned "mellom beina". Fokuser på trykk på mellomfot/hæl, og bygg evt. noe opp under hælene. :Tenk teknikk hele tida og få gjerne noen styrkeløftere i området til å korrigere deg. Lykke til videre og spør gjerne igjen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Ps! Beklager hvis dette ble et noe rotete innlegg - arbeider parallelt med skoleoppgaver her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag, god dag! :)

La meg først få nevne det at de biomekaniske forutsetningene våre til en viss grad legger føringer for hvordan teknikken vår blir. Derfra må jeg få påpeke at det er grep som kan tas for at teknikken kan optimaliseres i forhold til den enkelte. Jeg er selv lave 165cm (og veier rundt 80kg) og med ganske korte lårbein. Det medfører at jeg med riktig beinposisjon vil kunne sette meg ned "mellom beina" med relativt rett rygg, og på den måten få kraften fra mellomfot/hæl og rett opp gjennom stanga. Minst mulig kraft vil dermed gå tapt.

http://www.youtube.com/watch?v=M_lht3mQkUM

Jeg vil først bemerke at du bør få albuene mer fram, og det vil kunne medføre en rettere posisjon på overkroppen.Brystkassa vil da skytes mer frem. Jeg ville gjerne sett deg forfra/bakfra også, for å se hvor bredt du står - det er ikke så lett på filmen du har publisert. Uten at jeg med sikkerhet kan si dette, kan det hende du kan stå noe bredere og således falle ned "mellom beina", og dermed oppnå en rettere posisjon i overkroppen. Står man får smalt vil man ofte faller over beina, snarere enn mellom dem. Det ser ut som du kan vinklet tærne noe ut, hvilket må til. Knea skal gå ut til siden, over tærne, og samme vei opp igjen.

Det kan videre se ut som trykket ditt ikke alltid er på mellomfot/hæl, men at det tidvis faller fram mot tærne. Stanga ser, i alle fall hvis man skal dømme ut ifra videon, til å være tidvis litt for langt fram. Dvs. at stanga ligger over tærne sett direkte fra sida. Jeg ville prøvd å bygge opp litt under hælene og forsøkt å legge mer trykk på hælene. Jeg tror det vil bli bedre med knebøysko da disse er meget stabile og gjør at man tør å sette seg mer bakpå. Blir man utrygg og redd for å tippe bakover, setter man seg heller mer frampå. Gjorde det selv på Regionsmesterskapet i januar da det var en stund siden forrige tunge knebøy (rundt 2011). Utrygghet skaper dårlige forutsetninger. Det at du faller noe frampå henger trolig sammen med det jeg har nevnt ovenfor, og skaper unødvendig moment i korsryggen. Prøv å la rumpa ikke vandre så fort opp og bak, og bruk heller mer tid på å få teknikken til å sitte.

Kort oppsummer: Albuene mer fram, mer oppreist posisjon. Prøv kanskje litt bredere beinposisjon og sett deg ned "mellom beina". Fokuser på trykk på mellomfot/hæl, og bygg evt. noe opp under hælene. :Tenk teknikk hele tida og få gjerne noen styrkeløftere i området til å korrigere deg. Lykke til videre og spør gjerne igjen, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Ps! Beklager hvis dette ble et noe rotete innlegg - arbeider parallelt med skoleoppgaver her...

Takk for svar!

Eg står relativt bredt og med tærne ut. Har lange bein, leggbein/lårbein forhold kan eg derimot ikkje seie så mykje om. Tenker at eg skal presse golvet ut med beina i løftet. Dette er så dypt som eg kan går rett fysisk med den mobiliteten eg har i dag. Arbeider som sagt med det også var det dei skoene som skal komme i posten. Har prøvd meg på rettere rygg, men det førte til at eg holdt på å falle bakover men klarte på mirakuløst vis å hente meg inn med eit skritt bakover.

Skal kjøre knebøy i morgen og skal prøve å gjennomføre med albuene lengre bak, bredere beinstilling. Skal filme bakfrå og legge ut ny film, så det blir enklere å sjå. Har desverre ikkje nokon styrkeløftere i området som eg kjenner til (folk som løfter tungt (benk) og tullåt, ja..), men skal ta løftekurs/kontakt m klubb om/når eg får muligheita til det. Det hadde vore flott :D

Takk for hjelpa så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meire fokus på albuene i dag og holdt stanga smalere enn eg har gjort tidlegare. Det fungerte bra (til tross for at eg har noko dårleg mobilitet i bryst/skuldre. Ikkje berre kontorfolk som arbeider mest foran kroppen). Vart mindre press i korsryggen. Sto ein anelse breiare einn sist.

Eg ser at det er nokre ujamnheter i enkelte løft. Var tung i beina i dag, så eg skylder på det.

Kjenenst ut som at det er bakside lår/rumpe som begrenser dybden min mest. Det er "full strekk" i botn. Men kanskje eg går dypt nok?

Varmet opp med sqat to stand, anna tøying av bakside lår, tøying av legger, tøying av bryst også med kosteskaft og eit sett med 45kg. Ka du trur Gundersen™? Andre er forsåvidt også velkommen til å kritisere :)

Bakfra

Sida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybden ser grei ut på filmene, har ingenting å utsette på den. Jeg tror fortsatt du kan prøve å presse albuene noe mer fram (ref. mitt første innlegg), og prøv ikke å skyte rumpa så mye ut. Utrettingen bør nok bli noe mer jevn og du får trolig noe mer belastning på korsryggen enn strengt tatt nødvendig. Jeg tror imidlertid ting vil bli bedre hvis du får bygget opp hælen ved hjelp av sko, og tør å sette deg mer bakpå.

Det er dessverre ikke enkelt å gi fullgode svar ved å se på filmer - det beste er selvsagt å være i samme rom og se fra flere vinkler. Jeg vil imidlertid avslutte med å rose deg for følgende sak: Det er veldig bra at knea går i samme bane opp og ned, og at du ikke får "kissing knees" på vei opp. Stå på videre og gi beskjed når skoa er i hus. Da kan du legge ut film på nytt hvor du forsøker å sette deg mer bakpå hælene, dvs. mer trygg på hælene. Forhåpentligvis vil det medføre en noe mer oppreist posisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjere som du sier, albuene fram og kontrollert rumpe/rettere rygg. Har notert det på ein lapp i loggboka mi så eg får ein påminnelse kvar gong før eg kjører bøy!

Godt å høre at dybden er grei, også får eg fortsette å arbeide med mobiliteten. Skal ikkje gløyme knebanen etter det skrytet :)

Forhåpentleg vis tek det ikkje så lang tid før eg får skoa, og da blir det definitvt ny video :) Har stor forståelse for at videoer ikkje er optimalt men eg har mykje større tiltro til dine korrigeringer enn dei som eg kunne fått av her lokalt dvs crossfit/fysioterapaut/PT. Savner litt eit styrkemiljø, sjølv om eg aldri har hatt tilknytning til eit. Takk så mykje for hjelpa så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Har filma på nytt med sko no. Til tross for at eg veit at eg skal ha albuene bak og få rumpa ned i staden for bak så er gjenommføringa mi sørgeleg svak. Ikkje fornyød med utførelsen min i heiletatt. Ser ut til at eg har kopiert bevegelsesmønsteret eg hadde uten sko, og gjort det verre. Meire frampå og minst like svai i ryggen. Tenker at eg må redusere vekta og fokusere meire på teknikk og få inn i ryggmargen at eg skal bevege meg på ein anna måte. Kva du tenker Gundersen™?

(beklager for kort top og forsøket (?) på å etterligne noko form for brasiliansk knebøy. Ja, oppgjeve bl. teknikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, har tenkt litt på den plaseringa av stanga. For det ser ut til at eg kjører nakkebøy, ser det betre på video enn berre i speilet. Skal teste litt m bl. stangplassering og fokusere på teknikk med 50-60% av max vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...