Gå til innhold

For voldsomt å trene hele overkroppen på en økt?


Helene88

Anbefalte innlegg

Er fortsatt klassifisert som nybegynner, og har satt opp et program der jeg deler treningen i to program, som basicly er underkropp og overkropp. Trener 3 ganger i uken og bruker 2 økter på underkropp og 1 på overkropp.

Spørsmålet mitt er altså om jeg vil dra noen nytte av overkroppstreningen eller er det for mye? Jeg tviler på at jeg blir å kunne gjennomføre 4 økter i uken slik at jeg kan dele den i to, og vil gjerne ha mest fokus på rumpe/lår, derfor har jeg valgt å bruke det programmet to ganger i uken.

Øvelsene jeg bruker på overkropp er:

Rygg: Nedtrekk foran, Chins, Sittende roing, Arnoldpress

Bryst: Benkpress m/manualer, Brystpress i maskin, Flies i maskin.

Armer: Pushdown m/tau, EZ-bar curl

Mage: Sit-ups på maskin, Pallof press

De fleste øvelsene tas 8-10stk x 3 reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 reps? Du mener vel serier? ;)

Jeg synes det ser greit ut jeg (uten å vite noe mer om deg) Spørs jo hvor høy intensitet du har også...

Du har jo ganske mange øvelser, tar det lang tid ville jeg kuttet ut isolasjon av armer og sit-ups..

Jeg ville også muligens byttet ut brystpress? Noen spesiell grunn til at du bruker maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tid er ikke noe problem for min del, da jeg gjerne liker å være en stund på senteret når jeg først er der. Tenker mer på om det blir for mye for kroppen, og at det kanskje ikke er noen vits mtp. muskeltretthet o.l..?

Trener i første omgang brystpress i maskin fordi jeg ikke føler meg sterk nok til å gjøre det med stang enda, så tenkte å bygge opp litt slik at jeg i det hele tatt klarer å balansere stangen i riktig bevegelse.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Alternativet blir jo å lage to fullkroppsprogram (A og B) der jeg trener ABA, BAB annenhver uke. Jeg har jo ganske mange øvelser på rumpe/lår i tillegg, og lurer dessuten på om dette kan bli for voldsomt? Altså om jeg f.eks burde fordelt "underkropp"-programmet i to økter og tatt rygg + biceps i tillegg på en dag, så bryst og triceps på den andre?

Rumpe/lår-programmet mitt er ganske intensivt fra før, og jeg kjører med maksimale vekter.

Jeg starter med oppvarming på mølle/spinning, deretter tøyning av hofteleddsbøyer og noen aktiveringsøvelser som "super dog" og "glute bridge" og liggende abduksjon.

Selve programmet ser slik ut:

6 x 3 Knebøy

6 x 3 Smale knebøy

8 x 2 Bulgarske utfall m/vekt

8 x 3 Strake markløft

8 x 3 Hip thrust

8 x 3 Benpress på maskin

pluss 3 andre maskinøvelser, en for rumpe, en for framside lår og en for bakside lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv trent med baseøvelser pluss flere isolasjonsøvelser for både bein og rumpe. Men nå trener jeg kun knebøy/markløft (bytter mellom disse for hver gang jeg lager nytt program) og hip thrust, og har like god framgang da. Det bittelille ekstra du muligens kan hente på å kjøre isloasjonsøvelser i en time etter at baseøvelsen er utført, er ikke verdt tiden. Men dette er min mening, og jeg tipper mange er uenig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey.

En fin overkroppsøkt er:

Benkpress supersett stående roing 3x4-6 rep

Smal benkpress/militærpress supersett chins/pullups 3x4-6

Bicepscurl supersett triceps pushdown/franskpress 3x8-10

Økten tar kort tid pga. supersettene, samtidig som det er nok volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...