Gå til innhold

Torsk vs Scampi


goldsilver

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er litt uenig i at det makro- og mikronæringsmessig er så veldig ensidig. Problemet ligger først og fremst i at energiinntaket etter hvert blir veldig lavt. Spiser man en "ren" proteinkilde sammen med et variert innslag av grønnsaker og bær, supplerer med essensielle fettsyrer og får i seg litt ekstra d-vitamin, så tror jeg det skal se ganske bra ut.

Men uansett – som goldsilver sier, det er snakk om rett før en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er snakk om rett før en konkuranse, så stiller saken seg annerledes. Men jeg er enig med Robert at om en supplerer med han skriver, da er det ikke ensidig lenger. På den andre siden, Inuitter levde på stort sett fisk og sel 9 mnd i året...og det gikk jo bra. Men der gikk jo innmaten av dyret ned på høykant (urkh) så næringsmessig var nok det overlegent det meste. Alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at enkelte bruker det med den begrunnelsen at det er proteiner i torsk som øker energiomsetningen, uten at jeg har funnet forskningen bak (om den finnes).

Har lest om det jeg også. Tror det er just a bunch of crap. Bare fordi Marit Bjørgen mener det, er det ikke nødvendigvis riktig. Hun mener jo også at skolebrød er bra restitusjonsmat for skiløpere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at enkelte bruker det med den begrunnelsen at det er proteiner i torsk som øker energiomsetningen, uten at jeg har funnet forskningen bak (om den finnes).

Kan være denne forskningen:

http://www.forskning.no/artikler/2010/august/259008

"Effekten er som nevnt særlig stor med proteiner fra fisk, i forhold til proteiner fra melk. Forskerne har enda ikke testet proteiner fra hvitt og rødt kjøtt."

Mener å huske at det ble gjennomført en lignende (pilot)studie på mennesker ved høyskolen/universitetet i Bergen, uten at jeg klar/gidder å finne frem til den akkurat nå. Men det er vel uansett en høyst perifer effekt som burde komme litt bak i rekka om man skal ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett byttet ut torsk med scampi.. torsk smaker drit, hvertfall hvis man er på diett og ikke kan ha noe godt tilbehør til. Nei, den derre torsk og brokkoli greien, den skjønner jeg bare ikke.

my $0.02

MÅ man spise torsk på diett før konkurranse? Eller er det noe annet man kan bytte det med? Cod extract?! :p

Torsk kan være godt, men alene uten noe til, da er det fryktelig kjedelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ man spise torsk på diett før konkurranse? Eller er det noe annet man kan bytte det med? Cod extract?! :p

Torsk kan være godt, men alene uten noe til, da er det fryktelig kjedelig mat.

Hehe... tviler på at man MÅ, det finnes sikkert mange veier til ROM, men jeg tror det er en ganske populær diett. Ja, veldig kjedelig med bare torsk. Med litt godt eggesmør på toppen derimot kan det være litt snacks, men det tviler jeg sterkt på at er diettmat, hihi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...