Gå til innhold

Kreatin


tullelin

Anbefalte innlegg

Las artikkelen FB la ut om kreatin no nettopp, og der står det at ein går opp 1,3-3 kg i vekt når ein bruker det. Er det i feitt, vatn, musklar, eller anna?:) Lite sugen å gå opp i vekt no som eg prøver gå ned dei siste babykiloane, er nettopp begynt å bruke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Las artikkelen FB la ut om kreatin no nettopp, og der står det at ein går opp 1,3-3 kg i vekt når ein bruker det. Er det i feitt, vatn, musklar, eller anna?:) Lite sugen å gå opp i vekt no som eg prøver gå ned dei siste babykiloane, er nettopp begynt å bruke det :)

Bra, da kan du bruke 10 sekunder på å lese igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange "leser" artikler på fitnessbloggen, fester seg i en setning eller 2, og ser seg fornøyd med det. Er jo oppretta mange artikler på blant annet Psmf, hvor så og si alt man skulle trenge å vite står i artikkelen.

For ordens skyld, det er VANN du legger på deg. Det blir lagra i musklene din, og hjelper deg å løfte tyngre. Fortsett å ta det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne artikkelen var spesielt utfyllende selv.

Til svaret ditt, TaTa, så kan man jo se på denne "Q&A" fra artikkelen:

Hvor mye vann legger man på seg og hvordan fordeles vannet?

A.E:En undersøkelse fra 2008 og en fra 1999 viser at kreatin ikke påvirker forholdet mellom ekstra- og intracellulært vann i cellene. I den ene studien er det snakk om 5 gram daglig over 14 dager.

Hva skal dette liksom bety da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dette liksom bety da?

Selv om du legger på deg vannvekt fordeles det likt intra- og ekstracellulært(dvs lik fordeling som "vanlig" vannvekt slik at forholdet holdes konstant, ikke nødvendigvis 50/50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du legger på deg vannvekt fordeles det likt intra- og ekstracellulært(dvs lik fordeling som "vanlig" vannvekt slik at forholdet holdes konstant, ikke nødvendigvis 50/50).

Ok. For meg ser det bare ut som to spørsmål der kun ett av dem blir besvart. Så man får liksom ikke svar i artikkelen på dette med å legge på seg og hva som er vann av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For meg ser det bare ut som to spørsmål der kun ett av dem blir besvart. Så man får liksom ikke svar i artikkelen på dette med å legge på seg og hva som er vann av dette.

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men dersom en etter en periode med kreatininntak, kutter det ut; vil en da miste tilegnet vekt/vann/styrke/muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men dersom en etter en periode med kreatininntak, kutter det ut; vil en da miste tilegnet vekt/vann/styrke/muskelmasse?

Kreatinnivået i kroppen reflekterer kreatininntaket i kosten, derav de 25 prosentene av oss som er såkalte non-responders. De har allerede fulle kreatinlagre og får ingen fordeler av ekstra tiltak. Om du er en av de som får nytte av å tilføre ekstra kreatin vil fordelen også forsvinne over tid om du slutter å ta det.

Ja, om du bulker et par år mens du tar kreatin og legger på deg 20kg muskler og 30kg fett vil alt dette forsvinne på 3-4 uker om du slutter å bruke kreatin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatinnivået i kroppen reflekterer kreatininntaket i kosten, derav de 25 prosentene av oss som er såkalte non-responders. De har allerede fulle kreatinlagre og får ingen fordeler av ekstra tiltak. Om du er en av de som får nytte av å tilføre ekstra kreatin vil fordelen også forsvinne over tid om du slutter å ta det.

Ja, om du bulker et par år mens du tar kreatin og legger på deg 20kg muskler og 30kg fett vil alt dette forsvinne på 3-4 uker om du slutter å bruke kreatin. ;)

Hehe.. :)

Mente selvfølgelig tilegnet styrke/muskelmasse (som egentlig bare er mer vann i muskulaturen) som kan tilskrives kreatin inntaket. Det er vel mer sannsynlig at dette utgjør 1-2 kg og DETTE vil en slik jeg forstår det, miste dersom en slutter å ta kreatin.

Ser da ikke helt poenget med å ta kreatin.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. :)

Mente selvfølgelig tilegnet styrke/muskelmasse (som egentlig bare er mer vann i muskulaturen) som kan tilskrives kreatin inntaket. Det er vel mer sannsynlig at dette utgjør 1-2 kg og DETTE vil en slik jeg forstår det, miste dersom en slutter å ta kreatin.

Ser da ikke helt poenget med å ta kreatin.. :)

Det er riktig at denne gainen forsvinner, men poenget med å ta kreatin er at det øker arbeidskapasiteten din. Såfremt alt annet er på plass klarer du å skvise ut 3-4 reps ekstra eller legge på et par kg mer, så økningen over tid blir større enn om du hadde kjørt akkurat samme kosthold, treningsprogram, og innsats men ikke tatt kreatin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt alt annet er på plass klarer du å skvise ut 3-4 reps ekstra eller legge på et par kg mer, så økningen over tid blir større enn om du hadde kjørt akkurat samme kosthold, treningsprogram, og innsats men ikke tatt kreatin. :)

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. For meg ser det bare ut som to spørsmål der kun ett av dem blir besvart. Så man får liksom ikke svar i artikkelen på dette med å legge på seg og hva som er vann av dette.

Det var her eg òg stussa! Men blei klokare av svara som kom. Takk skal dåkke ha (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske "vassen" av å bruke kreatin. Holder på en del vann, så prøver å unngå det. Men merker tydelig styrkeforskjell når jeg blander det i kaffen før trening, og når jeg ikke bruker. Hovedpoenget med kreatin er vel styrkeøkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske "vassen" av å bruke kreatin. Holder på en del vann, så prøver å unngå det. Men merker tydelig styrkeforskjell når jeg blander det i kaffen før trening, og når jeg ikke bruker. Hovedpoenget med kreatin er vel styrkeøkningen

Weird!?!? Koffein senker jo effekten av kreatin betydelig. Pleier å ta kreatin på kvelden, og så en svær kopp kaffe før trening. Da blir det trøkk skal jeg si deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...