Gå til innhold

Kombinere styrke med annen trening


bs3412

Anbefalte innlegg

Trener 5x5 og kampsport 3-4 ganger i uka - så blir litt mye til tider. Noen dager rekker jeg ikke styrketrenigen. Hvis jeg trener styrke dag 1,2,4,5 og hviler dag 3,6,7 og jeg ikke klarer styrke på dag 2 - bør jeg bare utsette denne økten til neste dag (altså forskyve hele programmet med 1 dag) eller ta dagen som tapt og heller hvile en dag ekstra før dag 4? I det siste har jeg gjort førstnevnte, altså forskyver programmet seg stadig. Hva vil gi mest uttelling på resultater? Har det egentlig noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir litt hektisk til tider og hender da jeg går glipp av flere styrkedager. Er ganske seriøs med 5x5 programmet så føler det er litt dumt :/ men hvis det er bedre å slippe noen dager i ny og ne enn å forskyve dagene får jeg gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt hektisk til tider og hender da jeg går glipp av flere styrkedager. Er ganske seriøs med 5x5 programmet så føler det er litt dumt :/ men hvis det er bedre å slippe noen dager i ny og ne enn å forskyve dagene får jeg gjøre det...

Hvis det er sånn at du kjører ganske seriøst med 5x5 og du føler at du ikke får tid, så tenker jeg at du kansje burde da heller kutte litt ned på kampsport om mulig? Er litt hva du ønsker å prioritere først ;) Husk å ikke overtrene kroppen din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Dovendyret..

Hadde 2-4mma økter i uka og 5-6styrkeøkter..Hardt for kroppen..Nå aner jeg ikke åssn kampsport du bedriver da men..Må nesten finne ut hva du brenner for og prioritere det..Så får evt styrkeøkta feks komme den dagen det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1: rygg/biceps

Dag 2: bryst/triceps

hvile

Dag 4: bein

Dag 5: skuldre/legger

Har som oftest prioritert ned kampsport, men akkurat nå er det snart gradering så prøver å stå på :) energi har jeg nok av...verre med tid :/ vil også få med all styrken siden jeg prøver å se ripped ut til sommern og tenker den ekstra treningen bare hjelper meg med å forbrenne mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1: rygg/biceps

Dag 2: bryst/triceps

hvile

Dag 4: bein

Dag 5: skuldre/legger

Har som oftest prioritert ned kampsport, men akkurat nå er det snart gradering så prøver å stå på :) energi har jeg nok av...verre med tid :/ vil også få med all styrken siden jeg prøver å se ripped ut til sommern og tenker den ekstra treningen bare hjelper meg med å forbrenne mer :)

Ikke glem at kroppen trenger restitusjon. Hvilke dager trener du kampsport da? Veit ikke helt om du nevnte det eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampsport på mandag, onsdag, fredag, noen ganger torsdag/lørdag. (Styrke dag 1 er vanligvis mandag, men forskjøvet en del som sagt:P)

Er forsåvidt lett trening da, blir sliten men lite trening av muskler, mer smidighet, tøying, teknikk osv. Så får hvilt en del på onsdag + i helgen :) jogger litt i helgen fordi jeg syns det er digg og prøver å gå ned i fettprosent, men tar det forholdsvis rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så

mandag: kampsport + styrke ,

tirsdag: styrke ,

onsdag: kampsport,

torsdag; styrke,

fredag: Styrke + kampsport, l

ørdag: hvile evt. litt jogging

søndag: hvile evt. litt jogging.

Det er slik tidsplanen din ser ut? (om jeg ikke har tatt helt feil?)

Altså, så du føler du ikke "trener" noe særlig når du går på kampsport?

Jeg er ikke ekspert innenfor dette her, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg. Men om du ønsker å få synlige muskler til sommeren må du først og fremst fokusere på kostholdet ditt som du sikkert vet fra før av. Du burde trene tunge baseøvelser i styrken, noe jeg håper du gjør? Også ville jeg kansje heller laget ett fullkroppsprogram som du kan kjøre f.eks. på Tirsdag, Torsdag og lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å tester ut litt forskjellig treningsmengde for å finne noe jeg trives med. Startet med 4 styrkeøkter i uken og 0 kondisjon, noe jeg synes ble for mye styrketrening. Gikk deretter ned til styrke x3 og kondis x1. Dette syntes jeg fungerte greit, men kondisen ble ikke veldig mye bedre. Nå har jeg styrke x2 og kondis x2 og synes dette holder lenge. Føler jeg klarer å bli sterkere selv med bare to styrkeøkter.

Poenget med dette var at du trenger ikke trene så mye for å oppnå resultater. Og hvis du vil se ''ripped'' ut til sommeren er kosthold meget viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ca sånn det ser ut, Dovendyret :) føler kampsport er mer som kondistrening, noen ganger er det mindre anstrengende enn andre. Men vil ikke si det er så veldig tung trening.

Fokuserer mye på kosthold. Før brukte jeg bare sunt vett, men nå teller jeg kallorier til hvert måltid.. Har skjerpet meg veldig der i det siste. Har tunge baseøvelser i 5x5 som jeg alltid tar først.

Er kanskje litt mange økter...men 5x5 har iaffal gitt meg bra resultater. Begynner å bli fornøyd med styrke/muskler nå, vil bare få de litt mer markerte før sommern :) de fleste jeg har snakket med sier jeg bør fortsette med 5x5 og jeg trives også med det. Men tar gjerne imot forlsag til andre programmer hvis dere har konkrete tips /forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Programmet ser sånn ut:

Dag 1:

- Markløft 5 x 5

- Chins 2 x 10

- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

- Stangcurls 5 x 10

Dag 2:

- Benkpress 5 x 5

- Brede dips 2 x 10

- Skrå flyes 2 x 10

- Smal benkpress 5 x 10

Dag 3:

Hvile

Dag 4:

- Knebøy 5 x 5

- Beinpress 2 x 10

- Utfall i smithmaskin 2 x 10

- Lårcurls 2 x 10

Dag 5:

- Militærpress 5 x 5

- Sidehevninger 3 x 10

- Stående tåhev 3 x 10

- Sittende tåhev 3 x 10

Hvis det var det du mente :)

Teller kcal nå fordi jeg har litt å jobbe med..la på meg en del fett sammen med muskler etter 5x5. Selvom jeg nesten utelukkende spiser sunn mat. Vil ikke si jeg er feit men det er fett på magen jeg vil ha bort iaffal. Skulle gjerne slippe å telle kcal (dritkjedelig!) men føler jeg må siden jeg har dårlig tid :/ men forhåpentligvis havner jeg i et "mønster" etterhvert med sunne vaner så jeg slipper å telle :) (sånn var det før da jeg begynte med 5x5, styrte og telte proteiner for hvert måltid for å vite at jeg fikk nok, men nå bare vet jeg hva jeg skal spise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Espen Hjertner :)

Fullkroppsprogram er ikke bare for nyebgynnere

Resultat vil komme som det kommer når du spiser så sunt som du sier og trener jevnlig:) Jeg må også si at jeg syns ikke du har så veldig "Dårlig tid". Kansje Keegil eller Asle har noe å kunne tilføye? Føler dette er litt "out of my league" og tenker de har mere erfaringer ang dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser interessant ut :) hadde jo vært digg å gå ned til 3 styrkeøkter..

Er 5x5 fullkropp et bra program til målet mitt om deffing? Hvis jeg skal ligge i kcal underskudd ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å øke mye i styrke. Men jeg trives jo med 5x5, så hvis dette kan være like greit som et hvilkets som helst annet program til mine mål så skal jeg gi det en sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gi dette en sjanse. Så med 3 økter styrke og 3 økter kampsport tror jeg ting går litt greiere tidsmessig. Hadde tenkt noe sånt som dette:

mandag: kampsport

tirsdag: styrke (dag 1)

onsdag: kampsport

torsdag: styrke (+ kampsport hvis jeg orker)

fredag: kampsport

lørdag: styrke

søndag: hvile + jogge hvis jeg orker

ellers skviser jeg inn litt jogging her og der når jeg har tid og føler jeg har overskudd.

Eller vil det være bedre å ha annenhver dag med både styrke og kampsport, og de andre dagene med bare hvile? Fordi da vil jeg få det samme problemet med å stresse for å rekke alt på en dag. Bør 5x5 programmet trenes med 1 dag hvile mellom hver dag, eller kan jeg ta noen av dagene rett etter hverandre, evt med lengre pauser mellom dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...