Gå til innhold

Alkohol og slanking


Anbefalte innlegg

Jeg har lest ett-eller-annet sted (sikkert en artikkel på fitnessbloggen) at kaloriene i drinker ikke er riktig så mye som man tror pga den termiske effekten.

Etter å ha lest det, så begynte jeg å filosofere litt.....

Når man slanker seg, blir man advart mot å drikke juice fordi det er mye sukker og kalorier, men ett glass av og til gjør ingenting. Så da tenkte jeg at det må da være mye bedre å ha oppi litt sprit i det juiceglasset man likevel har lov til å drikke, fordi spriten vil øke forbrenninga et hakk og dermed vil ikke kaloriene i juicen ha så mye å si.

Enda bedre må jo være å ta en liten shot etter middag. Halvparten av spriten jeg vanligvis bruker i en screwdriver, og uten de ekstra kaloriene i juicen. Det kan da ikke bli feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Nei, det blir helt feil. Kaloriene fra spriten vil ikke og kan ikke nulle ut kaloriene fra juicen. Det som skjer i korte trekk er at så lenge kroppen forbrenner alkoholen forbrennes ingenting annet, så kaloriene fra juicen legger seg fint på hofta på vent.

Pluss at hvem i sitt sindige sinn vil drikke appelsinjuice og sprit til middag? Det er en grunn til at du ikke ser denne ideen florere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det var akkurat den teorien som ble slått i hjel i artikkelen jeg leste. Var visst en myte at fettforbrenninga ble satt på vent.

Har du en link til denne artikkelen? Kroppen vil alltid bruke alkoholen først så lenge det er tilgjengelig for forbrenning. Noe annet må du nesten henvise til kilder på for at jeg skal endre noe mening. Det er uansett kaloriene fra ALKOHOLEN som har denne termiske effekten du snakker om,men husk at f.eks Rom er ikke bare alkohol, men er bl.a laget av sukkerør så er andre kalorier i det også. Men om du nipper ren legesprit alene så er det ikke sikkert det er noen direkte fettlagring av det, men alt annet du trykker i kjeften vil fortsatt fungere på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg prøver ikke å få deg til å endre mening. Det er meningsutveksling jeg er ute etter :). Finner ikke linken, dessverre.

Endre mening var feil av meg å skrive, men klarer ikke å se hva du mener med at å ha alkohol i juice skal gjøre noe forskjell på juicens næringsinnholdkalorier. Uansett vil det jo ikke være å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få det på det rene, jeg snakker ikke om å gå på fylla hver dag. Faktisk er det ikke fylla jeg snakker om. Nordmenn har en spesiell drikkekultur som gjør at forsvar og pigger stritter bare alkohol blir nevnt. Alkohol er aldri bra for noe som helst, det skal ikke være nødvendig å måtte forklare det, det er jo allmennkunnskap. Dette er i hvertfall holdningen jeg blir møtt med når jeg tar opp temaet, det er ikke engang rom for saklig diskusjon.

Jeg tenker at et lite inntak av sprit burde ha positiv virkning, ikke bare fordi det er blodfortynnende og virker avslappende (det gode rådet om et glass vin om dagen for hjertet sin skyld), men at det faktisk kan sette i gang forbrenninga et lite ekstra hakk.

I slankesammenheng er det mer effektivt å drikke litt alkohol enn å være totalt avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 glass appelsinjuice er 65 kcal, hvor alt er karbohydrater. 10 ml vodka er 20 kcal, hvor alt er alkohol. Den termiske effekten til karbohydrater er 5 %, og den termiske effekten til alkohol er 20 %.

(65 * 0,95) + (20 * 0,8) = 61,75 + 16 = 77,75

(65 * 0,95) + 0 = 61,75

77,75 > 61,75

Et glass med appelsinjuice vil alltid inneholde like mye energi. Tilsetter du alkohol, vil det inneholde mer energi. Det regnestykket du foreslår går utelukkende opp hvis den termiske effekten av alkohol hadde vært > 100 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her.

Du sier "dette kan da ikke bli feil" etterfulgt av et spørsmålstegn i åpningsposten din. Vi sier "jo, dette er feil" og kommer med grunnen til at det er feil. Det er meg egentlig rungende likegyldig om du vil drikke appelsinjuice med sprit til lunsj, men jeg forsøker like fullt å hjelpe og svaret på spørsmålet ditt er like fullt "jo, dette er feil."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg prøver ikke å endre mening til noen, jeg forsøker ikke å tilbakevise noe regnestykke. Men det jeg leser i artikkelen er noe annet enn svarene i denne tråden.

Jeg prøver bare å hjelpe deg, men for å gjøre det: Hvor i artikkelen står det som ikke samsvarer med svarene du får her? Kan du kopieret det avsnittet og lime det inn i tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"I en lignende undersøkelse ble to grupper satt på en diett med 1500 kcal. Den første gruppen inntok 10 prosent av kaloriene fra hvitvin. Den andre gruppen inntok 10 prosent av kaloriene fra druejuice – utover det var energiinntaket identisk.

Etter tre måneder registrerte man at gruppen som inntok hvitvin hadde gått ned mer enn ett kilo mer enn de som drakk druejuice."

Det er nok her forvirringen starter.

Alkohol -> høyere termisk effekt enn karbohydrater (i dette tilfellet druejuice). Dermed er det helt naturlig at en diett på 1500 kcal vil føre til høyere vektnedgang når en større andel av kaloriene kommer fra kilder som krever at kroppen selv må bruke ekstra energi på å bryte ned maten.

For å si det litt banalt så øker ikke alkohol kroppens forbrenning av alt det andre man spiser, men alkohol øker forbrenningen av alkohol - ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...