Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at dette har blitt tatt opp en gang eller ti før, men har nå sett igjennom endel av trådene i mangel på det jeg leter etter.

Jeg skal ned i vekt, ganske mye også, da jeg ikke er dirkete tynn for å si det pent. Jeg er 158 og veier 71kg og vil gjerne ned til 55 (evt. mer) med tiden, dette er ikke noe hasteprosjekt. (La på meg 16kg på ett år etter ett hardt svangerskap. Problemet mitt er at jeg jeg stresser veldig i forhold til mat, jeg spiser stort sett sun og variert mat. Men jeg får sjelden i meg mer enn tre måltider på en dag, fire med et mellommåltid. Og får stadig høre at jeg må spise flere måltider og mer mat, men det sliter jeg med da begynner jeg å stresse.

En typisk dag kan gjerne se slik ut:

Frokost: to brødskiver (evt. 4-5 knekkebrød) med pålegg + vann eller fun light

Middag: en god porsjon med enten kjøtt eller fisk, med tilbehør

Kvelds: omtrent det samme som til frokost.

Og en frukt eller kesam enten utpå kvelden eller som en lett lunsj.

Akkurat nå så trener jeg ikke noe, har begynt å gått dalige turer og driver å trapper opp til jogging, men kondisen er meget dårlig. Så over til spørsmålet mitt, får jeg i meg nok mat/ofte nok? Har ikke telt kcal, burde jeg det?

Dette ble rotet men håper noen tar seg tid til å lese det og har noen gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18415-problem-med-kosthold-for-vektreduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første skal du ikke tenke på hvor mange måltider du spiser. Det er komplett nonsense, bare en av disse gamle, stupide, seiglivende mytene. Legg opp måltidene så det passer for deg. Det som gjør utslag er uansett totalen over tid!

For det andre, det ser ut som om du sulteforer deg selv! Med mindre "en god porsjon kjøtt eller fisk" er i allefall en halvkilo kjøtt/fisk og en kilo tilbehør får du i deg alt for lite energi, og da kommer kroppen din aldri i livet til å samarbeide med deg.

Er ikke livsviktig å telle kalorier sånn generelt, men kan være greit å logge maten over 2-3 vanlige dager og regne ut hva du typisk får i deg. Hvordan skal man ellers kunne gjøre vettuge justeringer om man ikke vet hva utgangspunktet er? :)

Enig med personen over. Man må logge maten for å faktisk vite hva man spiser og ikke minst hva det inneholder. Et knekkebrød er ikke et knekkebrød for å si det sånn. Noen inneholder feks skrekkelig mye sukker, andre er myyye sunnere.

En annen grunn som er god for logge maten, er å se fordelingen av feks fett,proteiner og karbohydrater. Og ikke minst, man får med de tingene man evt putter i munnen i løpet av en dag som fort går i glømmeboka, eller man rett og slet tikke regner med (det er jo bare en liiiiiten bit ;))

07.30:Frokost: Knekkebrød med cottage cheese (mager) og sukkerfri sylte,kjøttpålegg og masse grønsakler (salat,aguk,paprike,tomat), egg (kjempesunt). Et glass melk (ekstra lett eller skummet).

10: mellom-måltid: Ei frukt (eple, gulerot eller etteller anna fra grøntdisken)

12: Lunsj: grovt brød med kjøttpålegg, ost, mye grønsaker. Evt kyllingsalat (uten den usunne dressingen. Da evt mager kesam i stedenfor).

14.30: en liten neve nøtter

17: Middag: Laks, torsk, kylling, kjøtt generelt. MASSE grønsaker. Jeg har byttet ut pasta,poteter og ris med blomkålmos eller bare grønsaker. Kanskje verdt et forsøk?

20: kveldsmat (om det er nødvendig): skyr, kesam vanilje mager, yoplait yougurt 0/00. Dette i passende mengder så klart. Evt cottage cheese med fun light (nam)

dette er BARE et forslag til relativt sunne måltider. jeg aner ingenting om mengde energi du trenger eller hva du liker osv. Ville bare komme med noen tips. Du vet, står det en kjekspkke på kontoret er det fort gjort å ta et par kjeks og glemme å loggføre dem...da er det faktisk bedre å ta et eple. Sier ikke at du gjør det, men vet (av erfaring) at det er lett.

Lykke til

Et par små kommentarer til suupaahgirl over:

Forslaga dine er helt greie. Bedre mengde mat enn trådstarter spiser, og kudos for å nevne Cottage Cheese, egg, fisk og kjøtt, og for forslaget om å bytte ut pasta, poteter og ris med grønnsaker og ting som blomkålmos!

Må dog pirke på at det virker som du mener at fettfri==sunn. Det er bare tull fra ende til annen, en møkkete gammel myte som nekter å dø. Fettfri yoplait er på ingen måte bedre enn f.eks. gresk yoghurt med bær og litt kalorifri søtning. Mager Cottage Cheese er ikke bedre enn den vanlige. Skummelt melk er rett og slett søppel. Lettmelk er bedre, og med forbehold om mengde er helmelk best hva næring og smak angår.

Enkelt og greit:

Magre og fettfrie produkter er stort sett bare tull sammenlignet med de mindre prosesserte alternativene. Rømme er bedre enn lettrømme. Helmelk er bedre enn skummeltmelk. Gresk yoghurt er bedre enn Yoplait 0%. Kjøttdeig er bedre enn karbonadedeig (om ikke annet grunnet smak og pris). Utover dette er vi nok veldig enige!

Egg, kjøttpålegg, salat, grønnsaker, kjøtt, fisk, Cottage Cheese og Kesam, er supre ingredienser, men man skal ikke være redd for fett! Nøtter, avocado, laks, makrell, biff og egg er eksempler på super mat med mye fett. Lettprodukter er tull. Det som teller på slutten av dagen, uka og året er:

- for vekta: kalorimengden

- for helsa: at man spiser gode råvarer

Må dog pirke på at det virker som du mener at fettfri==sunn.

Jeg påstår ikke at det er så mye sunnere enn alt annet, jeg noterte hve JEG spiste. Som jeg skreiv nederst, så var dette bare ett av 100 forslag...bare for å vise hva J-E-G spiste og som jeg mente var sunt for meg. Veldig godt mulig jeg brude valgt fett varianten, men når jeg legger inn det jeg spiser i løpet av en hel dag for å nettopp finne fordelingen mellom fett, karbohydrater og proteiner...så kommer jeg godt ut.

Jeg skreiv også at hun bør loggføre maten for å finn hva hun får i seg i forhold til anbefalingene. Mangler hun mye fett i kosten, så må hun såklart gjøre noe med det....eller protein....eller karbohydrat.....

Må dog pirke på at det virker som du mener at fettfri==sunn. Det er bare tull fra ende til annen, en møkkete gammel myte som nekter å dø. Fettfri yoplait er på ingen måte bedre enn f.eks. gresk yoghurt med bær og litt kalorifri søtning. Mager Cottage Cheese er ikke bedre enn den vanlige. Skummelt melk er rett og slett søppel. Lettmelk er bedre, og med forbehold om mengde er helmelk best hva næring og smak angår.

Jeg sys helmelk smaken blir for "kvalmende".. Er det noe galt med meg?:eek:

Og drikker iblant ett glass kefir til dessert.. men alltid lurtp å hva forskjellen på Kefir og helmelk er..? (jeg er litt trang i nøtta :oops:)

Annonse

Takk for innvendinger! Jer ser at innlegget jeg rotet nedi natt ikke er så veldig godt formulert nå når jeg leser det igjen nå.

Jeg skal prøve å loggføre å se hva jeg faktisk får i meg på en dag, så kan dere få se.

Tidligere stappet jeg i meg det jeg ville og spiste absolutt hele tiden, helst junkfood, og vekta rikket seg ikke i det hele tatt. Så ble jeg gravid og begynte snudde kostholdet fra junk til "vanlig mat" og det gikk greit da. Etter jeg fikk jentungen snudde det (uten at jeg fikk det med meg) tilbake og jeg la på meg, da all fokus var at jentungen skulle få i seg nok mat.

Jeg stoppet denne usunne trenden igjen i januar nå, har til nå mistet 4 kg, etter at jeg kuttet junken igjen har jeg hatt en metthetsfølese jeg aldri har sett maken til. Jeg spiser mer fordi jeg må enn at jeg er sulten.

Jeg går stort sett hjemme, og de dagene jeg er på jobb (ringevikar) så er også matinntaket vesentlig høyere, da et det en heftigere frokost (eggerøre av 3-4 egg), og heftigere lunsj et par rundstykker med pålegg. Vet ikke om dette egentlig er så relevant i grunn.

Jeg har aldri egentlig tenkt på fettmengden, proteiner og karbohydrater og forholdet mellom disse i kosten. Har generelt vært forsiktig med karbohydrater og stivelse og spiser i hovedsak lite av det, det blir det som er i grønnsaker, ris og pasta (noe som er begrenset inntak av), og gjerne en frukt for dag.

Spiser varrierte kjøttprodukter og fiskeprodukter. Og jeg bruker ofte salat i stedet for poteter til f.eks. biff. Bruker mye seterrømme i mat, og fløte (eller lett/helmelk med mel) til sauser, lager det meste fra grunnen av pga. magetrøbbel av en del ferdigmat, så jeg har kontroll på hva jeg får i meg av råvarer. Det samme gjelder for gjærbakst, jeg baker det meste selv, har nesten helt sluttet å spist brødmat nå, og har gått over til kun hjemmebakte knekkebrød.

Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne med endringer, det greieste er kanskje å loggføre som dere nevner?

Jeg kunne også ha hatt bruk for ett tips eller to for å få i meg mer vann, det jeg får i meg er i forhold til gåturene min, og eller når jeg er hjemme så blir det lite, får i meg en del fun light i løpet av en dag, men har hørt at det heller ikke spesielt gunstig?

Takk for innvendinger! Jer ser at innlegget jeg rotet nedi natt ikke er så veldig godt formulert nå når jeg leser det igjen nå.

Jeg skal prøve å loggføre å se hva jeg faktisk får i meg på en dag, så kan dere få se.

Tidligere stappet jeg i meg det jeg ville og spiste absolutt hele tiden, helst junkfood, og vekta rikket seg ikke i det hele tatt. Så ble jeg gravid og begynte snudde kostholdet fra junk til "vanlig mat" og det gikk greit da. Etter jeg fikk jentungen snudde det (uten at jeg fikk det med meg) tilbake og jeg la på meg, da all fokus var at jentungen skulle få i seg nok mat.

Jeg stoppet denne usunne trenden igjen i januar nå, har til nå mistet 4 kg, etter at jeg kuttet junken igjen har jeg hatt en metthetsfølese jeg aldri har sett maken til. Jeg spiser mer fordi jeg må enn at jeg er sulten.

Jeg går stort sett hjemme, og de dagene jeg er på jobb (ringevikar) så er også matinntaket vesentlig høyere, da et det en heftigere frokost (eggerøre av 3-4 egg), og heftigere lunsj et par rundstykker med pålegg. Vet ikke om dette egentlig er så relevant i grunn.

Jeg har aldri egentlig tenkt på fettmengden, proteiner og karbohydrater og forholdet mellom disse i kosten. Har generelt vært forsiktig med karbohydrater og stivelse og spiser i hovedsak lite av det, det blir det som er i grønnsaker, ris og pasta (noe som er begrenset inntak av), og gjerne en frukt for dag.

Spiser varrierte kjøttprodukter og fiskeprodukter. Og jeg bruker ofte salat i stedet for poteter til f.eks. biff. Bruker mye seterrømme i mat, og fløte (eller lett/helmelk med mel) til sauser, lager det meste fra grunnen av pga. magetrøbbel av en del ferdigmat, så jeg har kontroll på hva jeg får i meg av råvarer. Det samme gjelder for gjærbakst, jeg baker det meste selv, har nesten helt sluttet å spist brødmat nå, og har gått over til kun hjemmebakte knekkebrød.

Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne med endringer, det greieste er kanskje å loggføre som dere nevner?

Jeg kunne også ha hatt bruk for ett tips eller to for å få i meg mer vann, det jeg får i meg er i forhold til gåturene min, og eller når jeg er hjemme så blir det lite, får i meg en del fun light i løpet av en dag, men har hørt at det heller ikke spesielt gunstig?

Jeg har alltid en svææær flaske med farris på rommet, for om natten drikker jeg opp èn hel 1,5liters flaske.. Så skal det sies at jeg bokstavelig talt ikke drikker en dritt om dagen. Så føler det blir litt feil å tipse, men samma det:

Det er smart å gå rundt med ei flaske vann (iskaldt). Ellers kan du jo fylle opp en svær mugge med vann, ha oppi 2-3 sitron skiver og sette i kjøleskapet. Da får du friskt kaldt vann med en deilig smak av sitron! (y) Det var tipset jeg fikk av legen min for å drikke mer om dagen :D

Jeg skal ikke gå inn på kostholdet ditt. Tror kanskje noen andre bør heller kommentere det. Men, når det kommer til protein og slikt, så få i deg 2g protein pr. kroppsvekt, samt 1g fett pr. kroppsvekt for en hel dag. Når du har dekket det behovet, kan resten av "kaloribudsjettet" ditt være i form av karbohydrater. Det vil si omtrent 142 gram protein og 71 gram fett. Er ikke blånøye om du får i deg litt for lite eller for mye en dag eller to, så lenge du på sikt får i deg nok :)

Når det gjelder vann, så er vann fantastisk å drikke! Spesielt hvis du har vannsamling i kroppen (som utgjør noen kg), så er det bra å drikke en god del vann for å komme i balanse. I tillegg er det viktig for kroppen med vann. Det beste av alt, syntes jeg, er at et kaldt glass vann smaker fantastisk! Så tenk på det som en investering av både helse og vektnedgang (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...