Gå til innhold

Resitusjon etter veldig hard økt


CupCayk

Anbefalte innlegg

Hallo, har et veldig kort og enkelt spm. Jeg makset grepet mitt på Lørdagen som var, der jeg holdt ei stang med vekter helt til grepet ga etter. Idag var det Markløft dag og jeg hadde ingen spesiellt tung økt, men grepet eksisterte ikke idag :) Aner at det er pga. Lørdagens påfunn, noen ideer om hvor lang tid det tar å restituere seg da, ettersom 4 dager ikke er nok? Jeg slet også i både benk og bøy idag. Kan hele nervesystemet bli påvirket av denne belastningen, og vise seg på resultatene mine i andre øvelser også, slik at å makse i grepet på lørdagen kan få konsekvenser for ALLE mine øvelser? det gikk virkelig tungt idag, skulle jo ikke det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opptil 2 uker om du har tatt deg maks ut på grepet

Erfarte dette selv i høst da jeg skulle prøve å trene opp grepet med overload i rackmark sammen med at jeg kjørte markløft 2 ganger i uken. Måtte gå ned i vekt hver uke da jeg bare ble svakere og svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig det jeg gjorde. Var ferdig med mark på fredagen, hadde shrugs på lørdag, etter jeg var ferdig med shrugs løfta jeg stanga igjen og holdt den til den i gikk i dørken.. :/ Nå har jeg iallfall lært og skal ikke gjenta dette her, likte det dårlig ^^ Takk for god respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Min erfaring:

For meg tar det cirka 3-4 dager etter en vanlig markløft-økt etterfulgt av mye ro-øvelser før underarmene(grepet) er på plass.. hadde jeg gått all out og trent grepet helt til failure ville det kanskje tatt enda lengre tid så ser ikke noe unormalt her:)

Jeg pleier å trene grepet på starten av uka og slutten av uka.

På en tunghetsskala fra 1-10 så kjører jeg 3/4 første gangen, og 7/8 neste gang. En sjelden gang går jeg til failure, feks hvis jeg har tenkt å ha en lang pause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din skala var det helt klart en 10'er. Bør jeg holde meg til dietmar programmet videre, eller bør jeg kjøre deload for at dette skal bli bra igjen nå? Kjente idag at det var tungt. Har en økt på fredagen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Ta det rolig på alt av dra-øvelser eller bruk straps om du har det. Noen dagers pause skader absolutt ikke. Ta det på feeling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker å skrive litt igjen ikveld, har oppdaget signifikante saker ikveld. Kjedet meg litt, så dro på gymmet, som dere leser lengre opp så har jeg kjørt meg helt tom på lørdagen, og i går på trening var det null futt. Neste trening skulle da være fredag (imorgen i skrivende stund). Siden jeg hadde mark i ræva og dro på trening idag tenkte jeg å kjøre litt benk og knebøy. Det jeg vil starte med å si er at dette var min beste økt noensinne. Alt gikk som varm kniv i smør, totalt krem-økt. Hvordan er det mulig å være i kjelleren på trening på en onsdag, og så ha sitt livs økt på torsdag? Kan noen med litt mer teori i hodet forklare meg dette så blir jeg svært glad. Det var spm. 1, spm. 2 kommer nå :)

Jeg vet at det ikke er noen fasit i knebøy, at folk som meg selv (lang og med lange lårbein) MÅ kjøre bredt pga. dette, men det rådes jo ofte til det. Jeg bare lurer på om denne tenkningen kan overføres til benkpress også? Ikke fordi løftebanen ikke kan bli korrekt med et ikke-helt-superbredt-grep.. Jeg har jo sett folk med lange armer som ikke kjører så innmari bredt. Jeg har lenge slitt med benkpress teknikken min og prøvd å perfeksjonere denne. Har vært en møkka-øvelse for meg siden jeg begynte og har vært veldig svak i den. Selv syntes jeg det var teknikken som holdt meg igjen, at jeg var sterkere enn jeg presterte på trening. Prøvde idag å kjøre et grep som var såpass bredt at jeg såvidt greide avløftet alene. Plutselig var jeg "10 kg. sterkere" i benken :S Har dette med muskelrekruttering å gjøre.. grepsbredden her? et veldig bredt grep fungerte knall. Eller er jeg bare sterkere i bryst enn triceps? Merker forøvrig ingen tricep svakheter i andre press øvelser. Så her vet jeg ikke :/ Underarmen vertikalt, løftebanen og rett håndledd alt ble mye lettere med superbredt grep, jeg kunne også ta helt opp til 8 reps lett, der jeg har følt at det gikk tungt på 4 reps. Noen gamle benk travere her som vil forklare meg teorien rundt dette? Ble så innmari godt humør idag fordi treninga gikk såpass bra! Vil gjerne få høre fra dere hvorfor dette ble som det ble, slik at jeg kan fortsette sånn.

- På forhånd, takk. Vil rose dere alle, alltid raske svar og god info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold? Tomme glykogenlagre? Dårlig søvn? Ingen mindset? Vanskelig å si, høres rart ut. Har aldri opplevd noe liknende selv.

Vedr siste spm, for meg tyder det på at du er svakere i triceps enn brystet. Smalbenk og dips?

Nå har ikke jeg så lange armer som deg, mest sannsynlig, men ligger nok kanskje 10% ish lavere i smalbenk enn normal bredde.

Moderat bred stance i knebøy gjør at man rekrutterer flere muskler, så om alle musklene er ca like sterke og det ikke blir noen svake ledd, løfter man mer :)

Skumleste igjennom her, men håper at du fikk noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomme glykogenlagre har jeg aldri, jeg er veldig flink til å fylle dem. Er jeg ganske sikker på iallfall. Sover alltid godt. Benken er sikkert grei, godt mulig jeg er sterkere i bryst enn tricep. Men det første jeg skrev om fatter jeg faktisk ikke. Så hvordan noe slikt kan skje får bli opp til noen med lang erfaring å finne ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...