Gå til innhold

Fett er ikke så ille likevel!?!?

Broscience

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er noe jeg har lurt på lenge, og som jeg håper noen av dere kunne forklart meg..

Helt siden jeg ble født ble jeg lært opp til at fett, det er djevelens fôr. Nå vet jeg ikke hvorvidt det er snakk om mettet eller umettet, men jeg går utifra at umettet alltid har blitt sett på som sunn, og mettet fett motsatt? Uansett, så viser det seg nå at det istedet er karbohydrater som er den store synderen? Er det for mye karbohydrater i et kosthold som fører til overvekt, og kan man spise mer fett med god samvittighet?

Det vil jo være logisk å tenke at fettet legger seg på for eksempel magen, siden den består av fett, men slik er det altså ikke? Eller har jeg misforstått totalt?

Håper noen vil svare meg!

Takk på forhånd (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sleit med det samme når jeg endret kosthold. Fett=farlig; det har vi jo hørt i alle år. Det tok en stund før jeg turte å virkelig tro at fettet ikke gjorde meg feit, og det var etter at jeg hadde sett alle gevinstene med omleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Oddis sier stemmer med tanke på vektregulering, men når man sier "farlig" er det gjerne et moment av sykdomsrisiko inne i bildet også. Dog, konklusjonen blir den samme: fett er ikke farlig, hverken mettet eller noe annet. Antagelig er såkalte "raske karbohydrater" og alle drittproduktene dette leveres i langt værre. Skal du passe på helsa, hold deg til matvarer som ikke har ingredienser, og lag ting selv. Spis masse kjøtt, fisk, grønnsaker, og generelt ha et moderat karbohydratinntak (altså, ikke lavfett-høykarbo, men heller ikke Atkins-/Skaldeman-type <15g karbohydrat om dagen), og bytt gjerne ut endel av brødmaten med omelett og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Oddis sier stemmer med tanke på vektregulering, men når man sier "farlig" er det gjerne et moment av sykdomsrisiko inne i bildet også.

Er jo selvsagt enig med deg.

Det mange ser ut til å glemme i dette er at det er en faktor som er mye viktigere enn kostholdet på hvordan kroppen håndterer og reagerer på matinntaket og det er aktivitetsnivået. Trener man flere ganger i uken så både tåler og trenger kroppen mer energi og omsetter karbohydrater mye mer effektivt. De negative effektene av karbohydrater vil derfor ikke være tilstede hos (friske) folk som har et høyt aktivitetsnivå, selv om man spiser litt mer enn man forbruker for å gå opp i vekt.

Angående fett så synes jeg Frisk og Funksjonell sine artikler rundt fett er veldig fint skrevet så anbefaler folk å lese disse:

Fett | Frisk og Funksjonell

De offentlige anbefalingene for fett, godt begrunnet? | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...