Gå til innhold

Mark Rippetoe, knebøyteknikk


Gjest johnmf94

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Noen kommentarer til knebøyteknikken som man lærer fra "Starting Strength" av Mark Rippetoe?

Er det noen som løfter store vekter med slik form?

xpzrnv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94
Det er slik knebøy skal utføres.

Det fleste styrkeløftere løfter med slik form.

Her løftes det 300kg med slik form.

han lærer jo omtrent det motsatte av andre midtby sin video bl.a med å presse albuene bak og ikke fram og dette med hip drive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94
Kikket veldig kjapt her. På filmen.

Selvfølgelig albuene inn osv. Men her lærer han opp nybegynnere. Formen blir da "overdrevet" og når ett punkt er 100% så er ett annet kanskje ikke 100%.

Liten hip drive mens brystet ditt peker oppover.

  • all of the weight of the bar is on the body, not the arms.
  • lowest point where the bar can stabily be carried
  • wrists and elbows not under the bar (elbows up!, thumbs don’t wrap the bar -> no wrist flexion)
  • grip width – narrowest, tightest grip grip that lets you keep the elbows up
  • dropping elbows usually cause thoracic flexion

Mark Rippetoe on the Squat Bar Position - All Things Gym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

virker for meg som at alle norske styrkeløftere har lik teknikk når jeg ser på CYC, andre midtby, walgermo osv så da må det vel være rett med tanke på at vi er blant verdens beste i dopingtestete federasjoner(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rippetoe sin teknikk er god og er tilegnet nybegynnere.

Grunnen til at du ikke finner noen som løfter "store" vekter med rippetoe sin teknikk, er at erfarne løftere vil etterhvert tilpasse teknikken sin i forhold til hva de føler funker best for dem. Derfor kan du se 10 videoer av noen som tar 250kg i knebøy, men alle gjør noe forskjellig - avstand på bena, stangplassering, kne / hofte vinkel, osv.

Det finnes mange videoer som viser god teknikk i knebøy, og mange er gode utgangspunkter. Men det beste er å individualisere teknikken slik at den passer deg best i forhold til din kropp, dine mål, dine styrker / svakheter, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rippetoe-bøy er i seg ikke ueffent, det som provoserer meg er at han fremmer det som den beste bøy for alle. Det klarer jeg ikke se helt forbi. Selv synes jeg høystang med rett rygg og maks knevandring er stas. Men igjen, olyløftere og styrkeløftere løfter gjerne ganske forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig er jeg bøyminimalist. Ikke i den forstand at jeg vil minimere mengden bøy; Men hva man gjør ut av det. Forutsatt tilstrekkelig fleksibilitet og muskelfunksjon (Jepp, sterkt premiss!) er knebøy bare å holde ryggen nøytral, legge stanga der det føles naturlig, sette seg ned og reise seg opp. Hvorfor skal det være så sinnsykt viktig nøyaktig hvor stanga ligger, hvor bredt grep man har, albuer, håndledd, vinkel på rygg og alt det der for de som ikke driver med konkurranse? Forstår ikke. Stram magen, sett deg ned og reis deg opp. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg bøyminimalist. Ikke i den forstand at jeg vil minimere mengden bøy; Men hva man gjør ut av det. Forutsatt tilstrekkelig fleksibilitet og muskelfunksjon (Jepp, sterkt premiss!) er knebøy bare å holde ryggen nøytral, legge stanga der det føles naturlig, sette seg ned og reise seg opp. Hvorfor skal det være så sinnsykt viktig nøyaktig hvor stanga ligger, hvor bredt grep man har, albuer, håndledd, vinkel på rygg og alt det der for de som ikke driver med konkurranse? Forstår ikke. Stram magen, sett deg ned og reis deg opp. Ferdig.

Dette likte jeg veldig godt..jeg mener at så lenge teknikken ikke er skadelig og du klarer å ha progresjon så er det ikke så jævli nøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Rippetoe mener en ting, Simmons noe annet, Tate har sitt og Midbty sitt. Noe er beregnet på utstyrsfritt, annet for utstyr, noe for monolift, andre for walkout. Noe for triple ply, noe for singleply, noe for noen regler, andre for andre regler.

Noen for nye, noen for gamle, noen for de midt på treet, tjukke, tynne osv osv...

Man må alle bynne et sted før man kan personligjøre stilen, og Rippetoe er en fin start for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...