Gå til innhold

"Av og på trener" trenger hjelp til å klare å trene regelmessig


Thomas1992

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt ny her.

Jeg er 20 år, 186 cm høy og veier ca 80 kg. Jeg har tidligere spilt fotball og all trening var tidligere organisert igjennom fotballen. Jeg spilte fotball på et greit høyt nivå og var ganske godt trent. Det funket kjempeflott for meg. Så fikk jeg kyssesyken, og jeg måtte slutte på fotball. Kiloene "rant på", logisk nok, og disse kiloene har ikke blitt helt borte den dag idag. Veide nok tidligere rundt 70 kg, tenker jeg. Jeg har satt meg som mål og stramme opp kroppen mest mulig frem mot sommeren i år, da jeg er fryktelig lei av å være litt dvask.

Jeg har et årstudium med idrett, ernæring og helse, og sitter inne med all kunnskapen jeg trenger på kostholdssiden, iallefall.

Spørsmålet mitt til dere er, hvilket treningsprogram anbefaler dere meg kjøre mot sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte ikke helt hva du mente med vekta di. Du skal vel ikke ned? 80kg på 186cm er ikke akkurat voldsomt mye, og 70kg må jo omtrent ha sett undervektig ut. Er selv 179 og veier rundtomkring 90-92 med 85'ish som målvekt før sommeren, og jeg er på ingen måte stor (hverken feit eller muskelmann). :p

5x5, RYP, Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Generelt et helkroppskrogram med fokus på baseøvelser 3-4 dager i uka. Spis godt, spis nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva du mente med vekta di. Du skal vel ikke ned? 80kg på 186cm er ikke akkurat voldsomt mye, og 70kg må jo omtrent ha sett undervektig ut. Er selv 179 og veier rundtomkring 90-92 med 85'ish som målvekt før sommeren, og jeg er på ingen måte stor (hverken feit eller muskelmann). :p

5x5, RYP, Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Generelt et helkroppskrogram med fokus på baseøvelser 3-4 dager i uka. Spis godt, spis nok.

Har ikke planer om å gå ned i antall kilo, nei. Målet er at jeg skal bytte ut fett med muskler, så i første omgang må jeg få muskler, hehe:P

Takk for gode tips! Skal prøve å sette opp et program i løpet av dagen og få kommet meg avgårde på trening. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om å gå ned i antall kilo, nei. Målet er at jeg skal bytte ut fett med muskler, så i første omgang må jeg få muskler, hehe:p

Takk for gode tips! Skal prøve å sette opp et program i løpet av dagen og få kommet meg avgårde på trening. :)

Da har du skjønt det! Å faktisk trene er jo det første og dermed viktigste trinnet! Liten apropo.. Formbilder er alltid gøy! Angrer på at jeg aldri har fått ut fingeren og tatt det selv, for det må være en dritgøy å se tilbake på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt ny ville jeg anbefalt deg å starte med et enkelt fullkroppsprogram du får kjørt gjennom 3 ganger i uken :)Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Jeg er ikke helt fersk, har trent styrke tidligere med varierende hell. Men jeg tror fysikken min kan regnes som nybegynner, siden jeg aldri har trent styrke sammenhengende i lengre enn 6 mnd. Men jeg føler iallefall jeg har en viss kontroll når det kommer til teknikk de store baseøvelsene, så helt nybegynner er jeg jo ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt fersk, har trent styrke tidligere med varierende hell. Men jeg tror fysikken min kan regnes som nybegynner, siden jeg aldri har trent styrke sammenhengende i lengre enn 3 mnd. Men jeg føler iallefall jeg har en viss kontroll når det kommer til teknikk de store baseøvelsene, så helt nybegynner er jeg jo ikke ;)

Jupp :) Ville fortsatt anbefalt det, så kommer du skikkelig inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3x5 Knebøy

3*5 Markløft

3*5 Benkpress

3*5 Pull ups

3*5 Chins

3*5 Tåhev

3*10 Crunch

Er dette noe som kan være og anbefale for meg, eller har jeg misforstått? :)

Hvor fant du det? :) Jeg vil tro det er ganske tungt å skulle som nybegynner starte med både pullups OG chins i et og samme program, da du kommer til å være helt kjørt om du klarer pullups.. Tror det vil være demotiverende for deg hvis du ikke får det til. Ved mindre du er rå på pullups, såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du det? :) Jeg vil tro det er ganske tungt å skulle som nybegynner starte med både pullups OG chins i et og samme program, da du kommer til å være helt kjørt om du klarer pullups.. Tror det vil være demotiverende for deg hvis du ikke får det til. Ved mindre du er rå på pullups, såklart ;)

Jeg satte det opp selv :-)

Jeg har pleid å kjøre assited pull-ups og chins, med 15 kg hjelp. Det har gått fint å kjøre det tidligere iallefall. Bør jeg kanskje droppe en av de og fokusere f. eks bare på pullups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte det opp selv :)

Jeg har pleid å kjøre assited pull-ups og chins, med 15 kg hjelp. Det har gått fint å kjøre det tidligere iallefall. Bør jeg kanskje droppe en av de og fokusere f. eks bare på pullups?

Jeg ville fokusert på en av de, mye fordi de tar mye av det samme selv om det er forskjellige øvelser.

Det er ofte lettere å ta utgangspunkt i ferdig oppsatte programmer, de er ofte det som fungerer for de aller fleste og gir en god fremgang sålenge du spiser nok :) I linken jeg sendte deg står egentlig det du trenger å vite, vil anbefale deg å lese og følge det til du føler deg trygg på øvelser og har trent en lenger periode. Ikke noe vits å finne oppe hjulet på nytt vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert på en av de, mye fordi de tar mye av det samme selv om det er forskjellige øvelser.

Det er ofte lettere å ta utgangspunkt i ferdig oppsatte programmer, de er ofte det som fungerer for de aller fleste og gir en god fremgang sålenge du spiser nok :) I linken jeg sendte deg står egentlig det du trenger å vite, vil anbefale deg å lese og følge det til du føler deg trygg på øvelser og har trent en lenger periode. Ikke noe vits å finne oppe hjulet på nytt vettu ;)

Nei, selvfølgelig ikke, det skjønner jeg jo. Jeg la merke til at verken markløft eller knebøy var øvelser som var med i det programmet. Jeg har lært på gjennom skolegang og andre informasjonskilder at disse øvelsene er noen av de beste. Men du mener altså at disse øvelsene bør vente til jeg er litt mer rutinert, altså? For jeg føler meg ganske trygg på både markløft og knebøy i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke, det skjønner jeg jo. Jeg la merke til at verken markløft eller knebøy var øvelser som var med i det programmet. Jeg har lært på gjennom skolegang og andre informasjonskilder at disse øvelsene er noen av de beste. Men du mener altså at disse øvelsene bør vente til jeg er litt mer rutinert, altså? For jeg føler meg ganske trygg på både markløft og knebøy i utgangspunktet.

Nei, jeg mente at det er ikke alltid så lett å sette sammen et program selv :) Knebøy og markløft er så absolutt bra øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren 5x5 eller starting strength om du vil fokusere på baseøvelsene. Det er en stor fordel å kjøre gjennom et fastsatt program før du begynner å sette opp programmer selv slik at du får litt erfaring med fornuftig volum og frekvens. Du finner begge programmene ved å bruke søkefunksjonen på siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet i gang :) En uke med sunt kosthold og fått trent styrke 3 ganger denne uka.

Trener dette:

Knebøy 3*5-8

Markløft 3*5-8

Benkpress 3*5-8

Nedtrekk 3*5-8

BIceps curl med ez-stang - 3*5-8

Arnoldpress - 3*5-8

Tåhev 3*5-8

Planken 3*max tid

Fått litt hjelp av en kamerat som er PT, og han syns dette så greit ut for meg.

Har jeg misforstått eller gjør jeg riktig? Det føles iallefall deilig å komme i gang og føler meg mer opplagt enn på lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du det? :) Jeg vil tro det er ganske tungt å skulle som nybegynner starte med både pullups OG chins i et og samme program, da du kommer til å være helt kjørt om du klarer pullups.. Tror det vil være demotiverende for deg hvis du ikke får det til. Ved mindre du er rå på pullups, såklart ;)

3x5 Knebøy

3*5 Markløft

3*5 Benkpress

3*5 Pull ups

3*5 Chins

3*5 Tåhev

3*10 Crunch

Er dette noe som kan være og anbefale for meg, eller har jeg misforstått? :-)

2-3 Oppvarmingssett og 4-5 minutter pause mellom settene, som man jo må ha på skikkelig tunge vekter. Nå kan du regne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt på det sterkeste å lest gjennom denne artikkelen http://fitnessbloggen.no/starting-strength/.et eksempel for at dette programmet eller lignende funker, er brodern som har steg på 6 uker i knebøy fra 70 til 100 kg 5x5.

Hvis chins eller pullups er for tungt kan jeg anbefale der du tar chins med STRIKK,det å ta chins med assisted tar vekk mye å balanse og core. link til forslag

Det som og kan sies om dette programmet er at du trener magen(core) alle øvelsene i dette programmet.

DAG A:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft
  • her ville jeg hatt chins med strikk

DAG B:

  • 3×5 Knebøy 52.5 kg
  • 3×5 Skulderpress 40 kg
  • 3×5 Pendlayroing 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...