Gå til innhold

Turkish get-ups


Opcode

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Variasjon gir motivasjon, variasjon gir progresjon... Turkish get-ups, TGU kan gjennomføres med forskjellige utstyr. Det være seg manualer, vektstang eller kettlebells (noe som jeg foretrekker), både med en og to kettlebells. Det finnes mange forskjellige varianter av TGU. Du klarer ikke å gjennomføre med like tung belastning, som du gjør når du kjører markløft. Da TGU handler mer om bruk av core muskelatur. TGU skal gjennomføres rolig og kontrollert.

Det er bare å prøve, så finner du fort ut om det er en morsom øvelse, eller om det er en effektiv øvelse. Jeg kan si det med en gang, at det er en tung øvelse, selv om kula (kettlebells) ikke veier så altfor mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tenker jeg må prøve den. Ser moro ut.

Hvor så du dette?

Jeg leste det på et forum, så en video på YT og googlet. Fant sammenlikningen med markløft her: Bodybuilding.com - True Core Training - The Turkish Get-Up Redefines Strength & Mass Building!

Er såpass ny i gamet at jeg ikke vet selv, så derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tenker jeg må prøve den. Ser moro ut.

Jeg leste det på et forum, så en video på YT og googlet. Fant sammenlikningen med markløft her: Bodybuilding.com - True Core Training - The Turkish Get-Up Redefines Strength & Mass Building!

Er såpass ny i gamet at jeg ikke vet selv, så derfor spør jeg.

Vil nå ikke si at artikkelen påstår at man skal erstatte markløft med TGU, men at antall kg i TGU også er en god indikator på en godt trent kropp. Uansett er det en flott øvelse så jeg vil så absolutt anbefale å prøve den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TGU er en nydelig øvelse som jeg er sikker på at absolutt alle har godt av. Det er ikke så veldig til styrkeøvelse, men mer en øvelse for å "finne att fram" på sæ sjøl. Sjøl starte æ alltid en økt med 10 TGU. Får kroppen litt varm og man går igjennom omtrent hele bevegelseregisteret kroppen kan utføre. I tillegg er det veldig bra for bevegelighet i overkroppen og skulderleddet som ofte er et problemområde for mange som har trent lenge, inkl. meg selv. Hadde jeg måtte gjort en øvelse resten av livet hadde jeg soleklart valgt TGU, man får ikke så voldsomt med styrke ut av den og for meg er det heller ikke poenget, men selve helsegevinsten iform av koordinasjon,smidighet og bevegelighet er fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...