Gå til innhold

Vita hjertegod - ulovlig markedsføring


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan holde oss til hester vi. Det ble mote en stund å gi hester selolje. De ble blanke i pelsen, men utover det fungerte de ikke så bra. Solsikkeolje er vel like "naturlig" for oss, som selolje er for en hest... Felles for eskimoer, kitavafolket, masainene, grekerne og franskemenn er at de har lite hjerteproblemer, og spiser mye fett. (kiatava spiste kun 20%, men det var mettet) De spiser derimot veldig lite planteoljer ala raps/ solsikke og soya, og korninntaket utgjør langt i fra hoveddelen på kostholdet. Lurer på hvordan disse "klarer/klarte" seg uten Vita hjerte´go?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, syns det er hysterisk morsomt at han faktisk har meldt Mills inn for ulovlig markedsføring. Skulle gjerne sagt det i kommentarfeltet, men er blokkert fra å kommentere ettersom jeg tidligere har påpekt (saklig) at ting de har publisert har vært direkte feil.

Nå har jeg ikke noe forhold til fyren bak anmeldelsen, men kan du klargjøre hvorfor du mener det er "hysterisk morsomt"? De sier jo regelrett i alle reklamene sine at produktene deres er sunne fordi de ikke inneholder mettet fett, og at mettet fett fører til økt risiko for hjerte- og karsykdom.

Nå skal jeg ikke påstå at mettet fett 100% sikkert ikke spiller en rolle (eller at alt mettet fett er det samme), men å blankt påstå i 2013 at mettet fett fører til HKS er vel selve definisjonen av ulovlig markedsføring? De oppfordrer jo folk til å kjøpe et produkt på falske premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med kolesterol?

Mark Haub spiste kunTwinkies, donuts og snop i 10 uker. På de 10 ukene sank det "dårlige" kolesterolet (LDL) med 20% og det "gode (HDL) steg med 20%.

Twinkie diet helps nutrition professor lose 27 pounds - CNN.com

Slik jeg har forstått det..

Kolesterol er et av mange stoffer kroppen benytter seg av til å bygge og reparere celler. Et høyt totalkolesterol (eller, en økning utover individets normal, da kolesterolnivå i høy grad er genetisk) er lite annet enn et symptom på at noe er galt, og at mer kolesterol er er nødvendig for å f.eks. reparere celleskade i årevegger.

Det er med andre ord ingenting galt med kolesterol. Når man får for mye små, tette LDL-partikler kan det derimot oppstå komplikasjoner, da disse kan feste seg her og der. Totalkolesterol, og også HDL/LDL-ratio er så vidt meg er bekjent ikke påvist å være statistisk knyttet til HKS, og i allefall ikke en direkte kasuell faktor bak HKS.

I tillegg øker man ikke totalkolesterol ved å inntak mer mettet fett. Mange studier viser derimot bedring i HDL/LDL-ratio ved økt inntak av mettet fett (og medførende reduksjon i karbohydratinntak), og reduksjon i mengden små, tette LDL-partikler.

TL;DR:

Mettet fett er ikke farlig. Å forebygge HKS med "kolesterolvennlig mat" eller statiner er som å forebygge influensa med lommetørkle; irrelevant symptombehandling. Ergo bør lovverket endres om markedsføringen av Hjertego'-produktene ikke er ulovlig, for den er så avgjort direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg forstått det rett at probleme som kan oppstå er direkte linket til overinntak/fedme (sier fedme på bakgrunn av cnn-artikkelen jeg linket til over) og ikke en bestemt matvare i seg selv?

Tja, til dels, men man kan være slank og alikevel utvikle HKS. Ikke alle matvarer er likeverdige, not by any stretch of the imagination. "Twinkie-professoren" er uansett en anekdote, ikke god vitenskap, så et hvert argument med rot i eksperimentet hans ligger i grunn dødt før det blir fremlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummen er sterk i mat er min medisin...

Lurer på hva som er dumt her, bloggen din frikjenner jo klart og tydelig mettet fett i forhold til hjerte og karsykdommer. Vita selger sine produkter på bakgrunn av "det farlige mettede fettet".

Helsemyndighetene snakker heller ikke lengre om farlig mettet fett. Jeg synes anmeldelsen er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er dumt her, bloggen din frikjenner jo klart og tydelig mettet fett i forhold til hjerte og karsykdommer. Vita selger sine produkter på bakgrunn av "det farlige mettede fettet".

Helsemyndighetene snakker heller ikke lengre om farlig mettet fett. Jeg synes anmeldelsen er relevant.

Han sikter nok til "Mat er min medisin"-siden på Facebook i sin helhet. De har for vane å slette kommentarer og blokkere brukere som er uenig i det de poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sikter nok til "Mat er min medisin"-siden på Facebook i sin helhet. De har for vane å slette kommentarer og blokkere brukere som er uenig i det de poster.

Det skjønte jeg, men personlige uenigheter betyr vel ikke nødvendigvis at det er dumt å reagere på uriktige opplysninger på tv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...