Gå til innhold

Proteintilskudd - hjelp


Carlos

Anbefalte innlegg

Jeg har da lest litt her og der, og kommet frem til at et proteintilskudd av noe slag vil lønne seg for meg. Er snart 17 år, 183 høy og veier nå 72 kilo ca. Problemet er at jeg ikke spiser så veldig mye, så tror derfor treninga mi ikke er så effektiv som den kunne vært.

Så da lurere jeg på om noen har et proteintilskudd å foreslå, da er vel proteinpulver det som gjelder(vet ikke om det finnes noe annet?). Blir litt vanskelig for meg å finne et helt tilfeldig selv, så håper noen vet et som funker bra, og helst ikke er alt for stift i prisen.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg har da lest litt her og der, og kommet frem til at et proteintilskudd av noe slag vil lønne seg for meg. Er snart 17 år, 183 høy og veier nå 72 kilo ca. Problemet er at jeg ikke spiser så veldig mye, så tror derfor treninga mi ikke er så effektiv som den kunne vært.

Så da lurere jeg på om noen har et proteintilskudd å foreslå, da er vel proteinpulver det som gjelder(vet ikke om det finnes noe annet?). Blir litt vanskelig for meg å finne et helt tilfeldig selv, så håper noen vet et som funker bra, og helst ikke er alt for stift i prisen.

Takk på forhånd!

Personlig synes jeg 100% whey sjokolade fra proteinfabrikken funker fint. Ok pris osv...

Men mye er smak og behag! ;) Myrevoultion protein pulver får bra omtale, men prisen er også "stiv" :)

Du bør egentlig først og fremst få kontroll på kostholdet ditt. Dvs: Spise mer! Og heller ha det som er tilskudd, for det er jo det det er! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 100% whey sjokolade fra proteinfabrikken funker fint. Ok pris osv...

Men mye er smak og behag! ;) Myrevoultion protein pulver får bra omtale, men prisen er også "stiv" :)

Du bør egentlig først og fremst få kontroll på kostholdet ditt. Dvs: Spise mer! Og heller ha det som er tilskudd, for det er jo det det er! ;)

Billigpulveret til myorevolution er ikke så dyrt at det gjør noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Billigpulveret til myorevolution er ikke så dyrt at det gjør noe :)

Stemmer det. Tenkte på det "Opprinnelige" myoproteinet ;) som ikke er 100% whey ;) Det er relativt dyrt synes jeg^^ hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange kjappe svar! Litt vanskelig å komme på preist hva jeg får i meg iløpet av en dag, da det varierer ganske mye. Har heller ikke tenkt at det er en erstatte for måltider, men jeg er 100% sikker på at jeg uansett ikke klarer å få i meg 2g protein pr kg. Prøver hele tiden å spise mer og sunnere, men jeg er ganske småspist generelt, og orker somregel ikke så alt for mye mat. Vil da tro at litt ekstra protein ikke ville gjøre noe skade for meg da? Men gi meg gjerne tilbakemeldinger på dette også.

Nitram tar gjerne en link til en av disse du nevner, så kan jeg se på det! Planen er jo som sagt å spise mer og samtidig ta det som tilskudd. :)

Edit: Kan forøvrig sikkert komme på en omtrentlig dag, om du vil vite ca hva jeg spiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk for mange kjappe svar! Litt vanskelig å komme på preist hva jeg får i meg iløpet av en dag, da det varierer ganske mye. Har heller ikke tenkt at det er en erstatte for måltider, men jeg er 100% sikker på at jeg uansett ikke klarer å få i meg 2g protein pr kg. Prøver hele tiden å spise mer og sunnere, men jeg er ganske småspist generelt, og orker somregel ikke så alt for mye mat. Vil da tro at litt ekstra protein ikke ville gjøre noe skade for meg da? Men gi meg gjerne tilbakemeldinger på dette også.

Nitram tar gjerne en link til en av disse du nevner, så kan jeg se på det! Planen er jo som sagt å spise mer og samtidig ta det som tilskudd. :)

her er 100% whey fra PF

100 % Whey Protein 3000g Sjokolade Proteinfabrikken - Proteinfabrikken NO

myoprotein som er dyrere Proteinpulver: 3kg Myoprotein fra MyRevolution.no - Markedets beste proteinpulver?

whey pulver fra myrevolution MyRevolution Proteinpulver

Det er litt forskjellige sammensetninger. Altså % protein av de 100g osv... Men anbefaler du evt bestiller 600g for å teste. Da må du nok inn på sidene deres å se hva de har av smaker osv ;)

Du kan også sende mail til myrevolution, x-life, norkost, proteinfabrikken, gymgrossisten osv og be om smakspulver på proteinpulver ;) Så har du smakt ihvertfall!

Ang det du sier: nei protein vil ikke skade deg. Men det at du er "småspist" er ingen unnskyldning for å ta en shake istedenfor maten din ;) Skikkelige mat > tilskudd. Spis maten din! Du er heldig som har det sånn, hos meg er det motsatt. Kan spise i det uendelige egentlig, men da får jeg ikke vekk dette fettet :)

PS: Ikke ha det der som profilbildet! haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er 100% whey fra PF

100 % Whey Protein 3000g Sjokolade Proteinfabrikken - Proteinfabrikken NO

myoprotein som er dyrere Proteinpulver: 3kg Myoprotein fra MyRevolution.no - Markedets beste proteinpulver?

whey pulver fra myrevolution MyRevolution Proteinpulver

Det er litt forskjellige sammensetninger. Altså % protein av de 100g osv... Men anbefaler du evt bestiller 600g for å teste. Da må du nok inn på sidene deres å se hva de har av smaker osv ;)

Du kan også sende mail til myrevolution, x-life, norkost, proteinfabrikken, gymgrossisten osv og be om smakspulver på proteinpulver ;) Så har du smakt ihvertfall!

Ang det du sier: nei protein vil ikke skade deg. Men det at du er "småspist" er ingen unnskyldning for å ta en shake istedenfor maten din ;) Skikkelige mat > tilskudd. Spis maten din! Du er heldig som har det sånn, hos meg er det motsatt. Kan spise i det uendelige egentlig, men da får jeg ikke vekk dette fettet :)

PS: Ikke ha det der som profilbildet! haha!

Takk for linkene, skal se på de før jeg bestemmer meg for noe hvertfall! Kommer ikke til å gjøre som du nevner heller, planen videre er å spise mer, og samtidig ta protein som et tilskudd!

Angående profilbildet så er jo han fyren der ganske artig, haha :D Ser ut som en total idiot, så bare brukte det for morroskyld nå i begynnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke 2g/kg. Klarer du 1,5 så har du så du klarer deg, og husk at proteinene fra all mat teller, ikke bare fra de fullverdige kildene. Det totale energiinntaket er nesten viktigere enn protein mtp proteinsyntese, så jeg syns du heller burde prioritere å få i deg mer mat.

Skriv gjerne en liste over en typisk dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke 2g/kg. Klarer du 1,5 så har du så du klarer deg, og husk at proteinene fra all mat teller, ikke bare fra de fullverdige kildene. Det totale energiinntaket er nesten viktigere enn protein mtp proteinsyntese, så jeg syns du heller burde prioritere å få i deg mer mat.

Skriv gjerne en liste over en typisk dag :)

Tok bare 2g/kg fordi jeg plukka opp det tallet et eller annet sted, men uansett så føler jeg at jeg spiser meg rimelig stapp mett, men likevel så er det ikke så alt for mye jeg får i meg. Har forresten en liten app på tlf der jeg kan legge inn måltider og se innhold, så kan bruke den i morgen og se hvor mye protein jeg får i meg på en gjennomsnittlig dag.

En vanlig dag for meg kan være:

Frokost:

1 glass vann

Youghurt m havregryn(1 liten skål)

- Har forøvrig svært dårlig appetitt og dårlig tid om morran, så hender litt for ofte at jeg bare får i meg litt drikke, før jeg må haste av sted til skolebussen..

Lunsj:

En salat med pasta og kylling, typisk i størrelsen til en gjennomsnittlig matboks

1 drikkeflaske vann(0,5l), eventuelt sjokolademelk eller iste

Middag:

Kommer ikke på så mye jeg pleier å spise til middag, men her får jeg i meg ganske mye

F.eks kan vi ha kyllingfilet og ris. Da spiser jeg vanligvis litt over en stor porsjon(2-3 fileter) og da dugelige mengder ris, og litt grønnsaker.

Middag er ofte etter trening, så pleier å drikke 1-2 glass sjokolademelk.

Dette er som oftest det jeg spiser i løpet av en dag, kveldsmaten blir ofte borte. Dette fordi jeg ofte kommer hjem fra trening litt sent på ettermiddagen, og dermed blir middagen ganske sen også. Prøver somregel også å få meg en del søvn, og legge meg så tidlig som mulig. Når jeg ser på det her, så ser jeg jo at det er ganske lite, menmen da er det hvertfall rom for forbedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok først og fremst energimengden som er problemet, ikke proteinmengden. Spe på med litt olje i salaten, helmelk eller sjokolademelk daglig og en neve nøtter her og der, så snakker vi nok gains :)

Skal prøve det framover! I morgen så skal jeg trene, så da setter jeg opp alt på telefonen. Da får jeg se ca hvor mye protein jeg får i meg hvertfall! Men hvor mye er det egentlig som man bør ha? 1,5g/kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve det framover! I morgen så skal jeg trene, så da setter jeg opp alt på telefonen. Da får jeg se ca hvor mye protein jeg får i meg hvertfall! Men hvor mye er det egentlig som man bør ha? 1,5g/kg?

Klarer du det + et tilstrekkelig energiinntak så er det ingen grunn til bekymring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Vegard Lysne : I dag sjekket jeg sånn ca hvor mye protein jeg fikk i meg, var litt lite kjøtt i løpet av dagen, og jeg endte opp på rundt 50 g protein. Vekta mi for øyeblikket er 72 kilo, så da er vel det et tegn på at jeg bør spise mer av kjøtt og generelt protein?

50g er jo ingenting :)

Spis mer mat fra proteinkilder generelt :)

I dag har jeg f.eks spist ca 6egg, drukket 4dl melk, 1proteinshake(2scoops), 230g kyllingfilet+ litt ymse.. Havner fint på 160-165g protein da :)(ca 2g per kg kroppsvekt for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram har egentlig sagt det fint over her. Forresten, regner du bare protein fra kjøtt? Det er protein i det meste du spiser, kan du skrive ned hva du spiste i løpet av denne dagen, for med bare 50g protein kan jeg vanskelig forestille meg at du ikke spiser alt for lite totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet med protein fra både kjøtt og drikke, så det er alt jeg har fått i meg. Dog så har den dagen her vært ekstremt dårlig når det kommer til måltidene. Som sagt tidligere så er jeg ikke storspist akkurat, så vil ikke klare å få i meg 6 egg osv i løpet av en dag. Men skal jo selvfølgelig forbedre det så mye som mulig!

Edit: Hadde glemt å legge til sjokolademelk osv, så det ligger på ca 75 gram allikvel:blush: Men er vel kanskje litt lite uansett?

Har også et lite offtopic spørsmål, som gjelder øvelser med kne: jeg har en form for skade i høyre kneet, og det blir derfor veldig vondt med stor belastning. Ofte etter fotballtreninger og løping vil det være veldig vondt. Det fører til at jeg rett og slett ikke tar knebøy, fordi jeg føler at kneet vil kollapse. Så om dere har noen tips for det, hadde det vært flott :D Mulig det spørsmålet bør tas et anna sted, men orker ikke starte opp enda en tråd nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...