Gå til innhold

Blodpropp i arm under trening.


Stinna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde det vært blodpropp du fikk så hadde nok ikke armen din fungert like bra nå. En blodpropp er en "klump" med blod som bygges opp i blodårene og tetter de, eventuelt fraktes til andre steder og setter seg der. Hjerteinfarkt, hjerneslag, lungeemboli etc er eksempler på blodpropper.

Så hva mente du egentlig? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært blodpropp du fikk så hadde nok ikke armen din fungert like bra nå. En blodpropp er en "klump" med blod som bygges opp i blodårene og tetter de, eventuelt fraktes til andre steder og setter seg der. Hjerteinfarkt, hjerneslag, lungeemboli etc er eksempler på blodpropper.

Så hva mente du egentlig? :p

Jeg

Flytter tråden til riktig underforum, så får du nok flere svar :)

- Mod.

Takk:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært blodpropp du fikk så hadde nok ikke armen din fungert like bra nå. En blodpropp er en "klump" med blod som bygges opp i blodårene og tetter de, eventuelt fraktes til andre steder og setter seg der. Hjerteinfarkt, hjerneslag, lungeemboli etc er eksempler på blodpropper.

Så hva mente du egentlig? :p

Jeg har jo vært hos lege/sykehus og fått beskjed att det er blodpropp da...Jeg vet hva blodpropp er..Men fikk beskjed om att dette kunne skje under trening...Spørsmålet var om noen andre har opplevd dette!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tromber som løsner og blir til embolier har forskjelige symptomer og skadevirkninger alt etter hvor de setter seg. Ved total okklusjon i organer fører de til iskemisk skade, som oftest når de sitter i en arterie. De blokkerer sjelden arterier i ekstremitetene siden de har større diameter enn arteriene som forsyner hjernen og hjertet med blod og ogsygen.

Dersom det er en vene som tettes til kan det kun gi lett hevelse og betennelse under huden og rundt blodåren. Hun kan ha fått en lett tromboflembitt, en betennelse i en vene som kommer av koagulert blod der.

Det kan skje under trening, og armen fungerer helt fint etterpå. Det er ubehagelig men kan ikke sammenlignes med den iskemiske organskaden en arteriell embolus i organer kan gi. Derfor kan hun fint ha fått en blodpropp som er ubehagelig men ikke reduserer funksjonen noe særlig. Siden hun har fått diagnostisert en blodpropp er det nok det hun mener, egentlig :p

Takk! Det var dette jeg lurte på:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært hos lege/sykehus og fått beskjed att det er blodpropp da...Jeg vet hva blodpropp er..Men fikk beskjed om att dette kunne skje under trening...Spørsmålet var om noen andre har opplevd dette!

Da beklager jeg selvfølgelig det. Asle har allerede et godt innlegg som påpeker det jeg tok feil på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa de på sykehuset? Husker du diagnosen?
Nei jeg husker ikke...Man er innom flere leger,og de bruker fremmedord som ikke jeg skjønner;) Men har fått blodfortynnende tabletter,og tar blodprøver 2-3 ganger i uken..Spurte legen hvor lenge jeg måtte bruke disse,og hun sa att det kunne være fra 3 mnd-6 mnd,eller hele livet...Man snakker jo med andre som kanskje overdramatiserer,og blir da litt redd...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...