Gå til innhold

Nytt styrkeprogram i dag!


Trine0000

Anbefalte innlegg

I dag startet jeg mitt første styrkeprogram, og det så slik ut:

Knebøy 40 kg 10x3

Strak mark 45 kg 10x3

Bulgarsk utfall med 10kg manual 10x3

Chins(19kg) 10x3 (prøvde en med 12, og klarte det- så neste treningsøkt blir med 12)

Row med kabel 13kg 10x3

Triceps med kabel 10kg 10x3

Benkpress 25kg 10x3 (siste sett økte jeg til 27,5kg og klarte det)

Skulderpress 17,5kg 10x3 (klarte det såvidt)

Mage m/8kg ball 14x3

Bicepscurl med 7kg manual 10x3

Er dette bra/dårlig synest dere? Hvordan bør jeg dele opp programmet?

Også lurer jeg på hva det ABSOLUTTE OPTIMALE er å spise etter styrketrening!!?? protein, karbo..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ok ut dette. Ta triceps etter benk og skulderpress. Tren største muskler i en kjede først.

Hvis du bruker for lang tid så kan du alternere litt på noen av isolasjonsøvelsene. Det er mye overlapping på hva øvelsene trener så du må ikke nødvendigvis ta bicepscurl, skulderpress og triceps hver gang siden disse også blir trent i flerleddsøvelsene.

Det optimale å spise er det du trenger for å få tilbake litt energi. Det er totalen i løpet av døgnet som uansett betyr mest. Men få gjerne i deg 20-30 gram protein etter trening og gjerne litt frukt og f.eks helmelk for ekstra kalorier om du bruker en shake. Du kan også bare spise et fullstendig måltid etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ok ut dette. Ta triceps etter benk og skulderpress. Tren største muskler i en kjede først.

Hvis du bruker for lang tid så kan du alternere litt på noen av isolasjonsøvelsene. Det er mye overlapping på hva øvelsene trener så du må ikke nødvendigvis ta bicepscurl, skulderpress og triceps hver gang siden disse også blir trent i flerleddsøvelsene.

Det optimale å spise er det du trenger for å få tilbake litt energi. Det er totalen i løpet av døgnet som uansett betyr mest. Men få gjerne i deg 20-30 gram protein etter trening og gjerne litt frukt og f.eks helmelk for ekstra kalorier om du bruker en shake. Du kan også bare spise et fullstendig måltid etter trening.

Så jeg kan f.eks trene bein og armer en dag, og skuldre, mage, rygg en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan f.eks trene bein og armer en dag, og skuldre, mage, rygg en annen?

Jeg tror han mener at du kan kutte ut noen av isolasjonsøvelsene (som bicepscurl og tricepspress) dersom du får dårlig tid, ettrsom disse musklene uansett blir trent gjennom flerleddsøvelsene (som roing og benkpress). Tar du en titt på gode styrkeprogrammer som Starting Strength eller 5x5 vil du se at disse programmene ikke inneholder noen isolasjonsøvelser, ettersom du helt fint får trent igjennom kroppen din uten dem :) Ettersom flerleddsøvelsene aktiverer flest muskler kan det også være lurt å trene disse tidlig i økta, sånn at du feks ikke blir forhindret i å øke i benken fordi du tok deg helt ut på tricepspressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han mener at du kan kutte ut noen av isolasjonsøvelsene (som bicepscurl og tricepspress) dersom du får dårlig tid, ettrsom disse musklene uansett blir trent gjennom flerleddsøvelsene (som roing og benkpress). Tar du en titt på gode styrkeprogrammer som Starting Strength eller 5x5 vil du se at disse programmene ikke inneholder noen isolasjonsøvelser, ettersom du helt fint får trent igjennom kroppen din uten dem :) Ettersom flerleddsøvelsene aktiverer flest muskler kan det også være lurt å trene disse tidlig i økta, sånn at du feks ikke blir forhindret i å øke i benken fordi du tok deg helt ut på tricepspressen.

Åja, jeg skjønner. Men jeg har sjelden dårlig tid når jeg trener, men da kan jeg jo evt ta de på slutten, som en "bonus" I forhold til rekkefølge..er det bedre da å ta knebøy, strak mark, utfall, chins, row, benkpress, skulderpress, mage OGSÅ evt biceps/triceps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg skjønner. Men jeg har sjelden dårlig tid når jeg trener, men da kan jeg jo evt ta de på slutten, som en "bonus" I forhold til rekkefølge..er det bedre da å ta knebøy, strak mark, utfall, chins, row, benkpress, skulderpress, mage OGSÅ evt biceps/triceps?

Hva som er best er individuelt. Har du tid til alt på en gang så prøv deg fram slik du har satt det opp nå, ikke noen grunn til å snu mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...