Gå til innhold

Kunstig søtning


Jeaaam

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye forskjellig når det gjelder sukker vs kunstig søtning. Lett produkter vs "vanlig" og spesielt brus vs lett brus.

Håper noen vil hjelpe meg med å få en fasit på hva som er bra og ikke! Noen mener brus med sukker er bedre da det er så mye som ikke er bra i lettbrus, mens andre mener lettbrus er best fordi det ikke inneholder kalorier.

Trenger hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Aspartame: review of safety. [Regul Toxicol Pharmacol. 2002] - PubMed - NCBI

"The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use."

Og:

Aspartame Cancer Risks Revisited: Prenatal Exposure May Be Greatest Concern

"In the new study, the investigators added aspartame to the standard diets of male and female Sprague-Dawley rats from the twelfth day of fetal life until natural death. Rats were fed in groups of 70 to 95 each at aspartame concentrations of 2,000, 400, and 0 ppm—approximately equivalent to a daily intake of 100, 20, or 0 mg/kg body weight. The current limits for acceptable daily intake are set at 50 mg/kg body weight in the United States and 40 mg/kg body weight in Europe.

The researchers report that rats fed at the 400 ppm level showed nonsignificant increases in malignancies. For animals fed at the 2,000 ppm level, there was a significant increase in the incidence of lymphomas/leukemias and malignant mammary tumors. Furthermore, compared with the team’s earlier study in which animals were dosed postnatally only, the incidence of animals bearing lymphomas/leukemias increased from 18.7% to 31.4%. The 2,000 ppm level corresponds to an assumed daily intake of 100 mg/kg body weight—approximately the equivalent of a 45-pound child drinking 5 cans of diet soda or a 150-pound adult consuming 14 packets of sweetener per day."

For å komme opp i 2,000 ppm for et menneske på ca 70kg må man opp i ca 15 bokser med sukkerfri brus for å komme opp i den grensa...

Med andre ord - man har litt å gå på, drink up :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The 2,000 ppm level corresponds to an assumed daily intake of 100 mg/kg body weight—approximately the equivalent of a 45-pound child drinking 5 cans of diet soda or a 150-pound adult consuming 14 packets of sweetener per day."

For å komme opp i 2,000 ppm for et menneske på ca 70kg må man opp i ca 15 bokser med sukkerfri brus for å komme opp i den grensa...

Litt off-topic spørsmål ref sitatet; hvor mange liter brus tilsvarer 1 pakke sweetener? eller vice versa? Noen som vet?

Synes bare det ble litt tullete å oppgi to forskjellige måleverdier utifra forskjellig kroppsvekt.

Hvis jeg leste det første eksemplet rett, ble det 5 bokser per 45 pounds bodyweight, dvs 1 boks per fire kilo kroppsvekt,noe som tilsvarer 25 bokser(ett brett med brus) eller 8,15 liter p-max per dag på en person på 100kg, gitt at resultatene på mus kan overføres til mennesker 100%. Jeg vet ikke med dere, men jeg kunne sikkert klart ett brett med brus på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...