Gå til innhold

Beste mageøvelse?


bellavita

Anbefalte innlegg

Det er ikke nødvendigvis det at man skal stå i akkurat samme posisjon, men det at man kjenner på hvilke muskler som skal jobbe når man stabiliserer kjerneområdet (hovedsaklig øke intraabdominalt trykk for å beskytte ryggraden) i f.eks. knebøy, markløft, skulderpress o.l. Rent biomekanisk er det vel nok å forklare at man trener på "closing the gap" i mangel av bedre forklaring for det.

Det sagt er jeg helt enig i at andre øvelser er "bedre".

Der er jeg helt enig, man skal skape buktrykk for å stabilisere i de øvelser som du nevner der. Men i planken der man står statisk iro og lissom skal presse magen inn for å kjenne på musklene som ikke jobber, ser jeg veldig lite poeng i. Det er jo bare for de som forstår litt fysikk og da Newtons 3 lov. Sitat:

Om to legemer påvirker hverandre, er kraften som virker fra det første legemet på den andre like stor og motsatt rettet til kraften som virker fra det andre legemet mot den første.

Så dytter du på Bakken med tærne og albuene dine i planken (De 2 kraftoverføringspunktene i øvelsen), så dytter bakken tilbake. Resultatet da er at du faktisk faller sammen på midten så korsryggen presses ned mot gulvet. I mine øyne utfører du da ingen trening, du føler kanskje mere på melkesyre terskelen ettersom du blir flinkere til å stå lengre i denne posisjonen med litt trening. Styrketrening er jo en kontrollert lek med gravitasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sier ikke at planken er heller den beste øvelsen for magen, men og avfeie den og si at den ikke tar på magemusklene er etter min mening, og alle forskningsrapporter jeg klarer og tolke feil, men skal ikke påstå at jeg har rett da jeg ikke er noen ekspert på nettop området.

men uansett intressant tema, om statisk trening fungere bra eller dårlig, og kanskje en av moderatorene kan flytte ut postene fra diskusjon og lage en tråd på det?

eirich Espen Espelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt enig, man skal skape buktrykk for å stabilisere i de øvelser som du nevner der. Men i planken der man står statisk iro og lissom skal presse magen inn for å kjenne på musklene som ikke jobber, ser jeg veldig lite poeng i. Det er jo bare for de som forstår litt fysikk og da Newtons 3 lov. Sitat:

Om to legemer påvirker hverandre, er kraften som virker fra det første legemet på den andre like stor og motsatt rettet til kraften som virker fra det andre legemet mot den første.

Så dytter du på Bakken med tærne og albuene dine i planken (De 2 kraftoverføringspunktene i øvelsen), så dytter bakken tilbake. Resultatet da er at du faktisk faller sammen på midten så korsryggen presses ned mot gulvet. I mine øyne utfører du da ingen trening, du føler kanskje mere på melkesyre terskelen ettersom du blir flinkere til å stå lengre i denne posisjonen med litt trening. Styrketrening er jo en kontrollert lek med gravitasjon :)

Vi er nok i bunn og grunn nokså enige, så dette blir bare kverulering og flisespikkeri. ;)

Dersom korsryggen presses ned mot gulvet tvinger man jo magen til å jobbe ekstra hardt for å virke imot gravitasjonen? Er det forresten legitimt å anta uniform massefordeling i kroppen slik at tyngdepunktet vil ligge ved kjerneområdet?

For mange vil kanskje ikke magen være sterk nok (og i dette ligger hva jeg sier at planken er dårlig dersom man ikke utfører den rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel ikke sette meg ned og påstå at jeg er noen professor på dette heller, men utifra den forskning som er gjort på statisk trening av disse core musklene som folk er så opptatte av og da spesielt magen, vil jeg måtte holde meg til den fakta som er lagt frem og godta de svar som er kommet sålangt. Når det er sagt så skal jeg jo også si at det er mange veier til Rom og at det intressante med trening er at det ikke er noen fasit. Det som fungerer for noen, fungere nødvendigvis ikke for andre. Folk må finne sin egen vei og gjøre det som dem trives med :)

Men å anbefale til en kunde å trene planken så lenge vedkommende ikke har noen plager/ skader eller sliter med nevneverdig mobilitet, da må jeg nok si at det er mange andre øvelser jeg foretrekker å lære bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...