090930 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg trener styrke om morgenen, rundt 0630 i en god time og trener da hele kroppen. Etter middag, rundt 18-19 om kvelden, går jeg meg en tur i passe høyt tempo, slik at jeg blir varm, på rundt 40 minutter. Likevel føler jeg at kvelden blir veldig lang, og jeg lengter egentlig bare til en ny dag slik at jeg får trene mer. Da typen ikke gidder å stå opp så tidlig om morran (han er jævla morgengretten - akkurat der er vi så ulike som overhodet mulig) trener han styrke om kvelden. Ofte får jeg lyst til å bli med, men tenker at kroppen må hvile. Kan jeg dele opp treningen, slik at jeg for eksempel trener bein om morran og armer, bryst og rygg om kvelden, og yte litt ekstra på disse øktene? Kanskje kjøre flere øvelser? Eller blir det for mye for kroppen? Har hørt snakk om at det ikke er vits i å trene samme muskelgruppa i så veldig forskjellige øvelser på én økt, da dette bare vil bryte ned og ikke bygge opp. For eksempel, jeg trener bein slik: -knebøy -bulgarsk utfall -leg ex -leg press (smal stilling) Er dette for mange øvelser? Eller for få? Noen som har tanker om det? M. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Det første jeg tenker på er jo hvile, som du har vært innom selv ser jeg. Jeg føler det sånn noen ganger selv, og tar meg selv i å bli med mannen på trening og løfter noen lette reps i de øvelsene jeg har lyst til. Jeg passer alltid på å trene en muskel da jeg ikke skal trene dagen etter, eller da trene en muskel jeg ikke følte jeg fikk så god kontakt med eller noe sånt før på dagen. Har vanskelig for å sitte i ro Men det er viktig med hvile, og hvis man skal trene så mye, tilstrekkelig mat. Så er det jo også en viss fare med å bli overtrent, selvfølgelig. Alt kommer jo an på intensiteten og da frekvensen på treningen. Dette er bare min mening og erfaring, da, er ingen ekspert på området, men uansett er det bedre å ha færre øvelser du kan fokusere på og gjøre SKIKKELIG, enn å gjøre mange halvveis Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
090930 Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Det første jeg tenker på er jo hvile, som du har vært innom selv ser jeg. Jeg føler det sånn noen ganger selv, og tar meg selv i å bli med mannen på trening og løfter noen lette reps i de øvelsene jeg har lyst til. Jeg passer alltid på å trene en muskel da jeg ikke skal trene dagen etter, eller da trene en muskel jeg ikke følte jeg fikk så god kontakt med eller noe sånt før på dagen. Har vanskelig for å sitte i ro Men det er viktig med hvile, og hvis man skal trene så mye, tilstrekkelig mat. Så er det jo også en viss fare med å bli overtrent, selvfølgelig. Alt kommer jo an på intensiteten og da frekvensen på treningen. Dette er bare min mening og erfaring, da, er ingen ekspert på området, men uansett er det bedre å ha færre øvelser du kan fokusere på og gjøre SKIKKELIG, enn å gjøre mange halvveis Takk for svar. Jeg vil nødig ødelegge for me selv fordi jeg blir for ivrig kanskje jeg burde prøve det neste uke. Dele opp kroppen i flere økter og se hvordan den liker det! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Styrketrening to ganger til dagen blir veldig avansert og forbeholdt kortere perioder. Det krever god programmering for å fungere bra og du må ta høyde for restitusjon og hvordan du utmatter musklene. Men tiden på gymmet kan jo brukes til andre ting. Lett teknikktrening under 50% av maks f.eks med få repetisjoner. Tøying og mobiliseringsøvelser. Uansett skal du være klar over at så mye trening krever et høyt kaloriinntak og mye hvile utenom. Hvor lenge har du trent, hva er dine mål og hva er din høyde/vekt pr i dag? For eksempel, jeg trener bein slik: -knebøy -bulgarsk utfall -leg ex -leg press (smal stilling) Er dette for mange øvelser? Eller for få? 4 øvelser for beina hvorav alle tar forside er litt mye. Kan passe i en 2-splitt, men blir for mye om du kjører fullkropp. Kommer selvsagt ann på hvor mange sett du har pr øvelse da. Lar du et par av øvelsene fokusere på baksiden så hadde det blitt bedre: -knebøy -bulgarsk utfall -strake markløft -lårcurl Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
090930 Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Styrketrening to ganger til dagen blir veldig avansert og forbeholdt kortere perioder. Det krever god programmering for å fungere bra og du må ta høyde for restitusjon og hvordan du utmatter musklene. Men tiden på gymmet kan jo brukes til andre ting. Lett teknikktrening under 50% av maks f.eks med få repetisjoner. Tøying og mobiliseringsøvelser. Uansett skal du være klar over at så mye trening krever et høyt kaloriinntak og mye hvile utenom. Hvor lenge har du trent, hva er dine mål og hva er din høyde/vekt pr i dag? 4 øvelser for beina hvorav alle tar forside er litt mye. Kan passe i en 2-splitt, men blir for mye om du kjører fullkropp. Kommer selvsagt ann på hvor mange sett du har pr øvelse da. Lar du et par av øvelsene fokusere på baksiden så hadde det blitt bedre: -knebøy -bulgarsk utfall -strake markløft -lårcurl Har tatt opp styrketreningen for fult igjen etter en lengre pause. Så er på min sjette uke, tror jeg. Høyde: 168 cm Vekt: 62 kg Tar rundt 3 set på 8 reps. Dette gjelder nesten alle øvelsene. Løfter tungt, men ikke så tungt at det går utover teknikken. Målene mine er to-delt. Det ene er å bli sterkere og forme kroppen. Få mer energi og bedre søvn. Jeg har bevisst valgt å trene tidlig om morgenen, for da er jeg så trøtt til kvelden at jeg slokner som ei pære. Takler ikke å ligge våken og vri meg til langt over midnatt. Det andre er å få en sterkere psyke. Hadde en knekk på tre-fire måneder før og over jul. Trist og langt nede. Men jeg merket jo fort at både tankene og sjelen roet seg et par uker etter treningsstart. Jeg har ikke prøvd meg på strake markløft enda. Men jeg tar fremoverbøyd roing med stang. 3x8 - 30 kg. Og det tar jo litt på bakside lår? Ellers er jeg en gammel turner, så tøying og bøying etter hver økt er obligatorisk;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Enig med ottis.. men du kan splitte morgenøkten i to om du vil. F.eks Tung øvelser om morgenenLette øvelser om kvelden Bare pass på at du gjør ca det samme ifh til volum (ergo ikke øk fra 3 til 5 sett bare fordi du trener "senere"). Da vil det ikke være noe problem. Dette kan du prøve deg frem med i to-tre uker før du skifter tilbake til en gang om dagen i 2 ukers tid også går du litt sånn. Om du derimot tålte det ganske bra, keep on doing it! Normal økt: Knebøy Strake Markløft GHR / Nordic hamstrings Pallof press Rollouts Morgenøkt: Knebøy Strake markløft Kveldsøkt: GHR Pallof press Rollouts Etterhvert kan du begynne å legge til ørlite grann mer volum, men det må du nesten ta på egen kappe etter som du skal planlegge det selv. Du trenger ikke gjøre det så avansert heller. Du kan bare splitte økten i to de dagene du føler for å "ha mer å gjøre" og ikke gjøre det "vanligvis". Å splitte opp slik at du trener bein tidlig og bryst sent synes jeg blir veldig upassende om ikke du har en ekstrem toleranse og lever av trening. 090930 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 når jeg har trent min styrke økt om morgenen og mannen vil trene om kvelden er jeg med å kjører cardio den økten. LeanMachine 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
090930 Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 når jeg har trent min styrke økt om morgenen og mannen vil trene om kvelden er jeg med å kjører cardio den økten. Er ikke så glad i å gjøre cardio på studio, så cardio blir en tur ut i friskluft etter middag Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Har tatt opp styrketreningen for fult igjen etter en lengre pause. Så er på min sjette uke, tror jeg. Høyde: 168 cm Vekt: 62 kg Tar rundt 3 set på 8 reps. Dette gjelder nesten alle øvelsene. Løfter tungt, men ikke så tungt at det går utover teknikken. Målene mine er to-delt. Det ene er å bli sterkere og forme kroppen. Få mer energi og bedre søvn. Jeg har bevisst valgt å trene tidlig om morgenen, for da er jeg så trøtt til kvelden at jeg slokner som ei pære. Takler ikke å ligge våken og vri meg til langt over midnatt. Det andre er å få en sterkere psyke. Hadde en knekk på tre-fire måneder før og over jul. Trist og langt nede. Men jeg merket jo fort at både tankene og sjelen roet seg et par uker etter treningsstart. Jeg har ikke prøvd meg på strake markløft enda. Men jeg tar fremoverbøyd roing med stang. 3x8 - 30 kg. Og det tar jo litt på bakside lår? Ellers er jeg en gammel turner, så tøying og bøying etter hver økt er obligatorisk;) Har du bare trent i 6 uker etter en lengre pause vil jeg ikke anbefale deg å gjøre det så komplisert. Tren 3-4 fullkroppsøkter i uken, det gir best resultater. Men om du absolutt vil trene 2 ganger til dagen er jeg enig i det BlueBear skriver så lenge du tar hensyn til volumet. Totalvolumet skal ikke bli større enn om du hadde tatt alt i en økt. Strake markløft er en øvelse de fleste jenter tar veldig lett da de ofte har en bedre kroppsholdning enn gutta har. Bare start med kun stanga første gangene og legg på litt vekter etterhvert. Bare husk å la rumpa falle bakover istedenfor at kroppen faller framover. Er en stor fordel å ha en god balanse mellom øvelser for for- og bakside. 090930 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Bygg opp tær på strake markløft så er det lettere å forstå at du skal dytte hoften bak og ikke "sette deg ned". Legg vektskiver under tær og fokus på å "dytte deg vekk fra vektskiven". Ikke glem at selve stangen skal være inntil kroppen hele tiden! Vil heller anbefale "amerikansk markløft" Her må man bare lære seg i markløft at hoften fungerer litt som en tekanne. Om du setter deg ned klarer du ikke helle te ut i fra kannen til koppen. Du må TIPPE over for å la teen renne til koppen 090930 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheNarsisisst Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Bodybuilding.com - MFT28: Greg Plitt's 4-Week Military Fitness Trainer By MET-Rx Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Er ikke så glad i å gjøre cardio på studio, så cardio blir en tur ut i friskluft etter middag Jada har hund så blir masse turer og frisk luft men ser ikke på det som cardio. (y)Regner det nesten ikke som trening engang. Men har jo trent i 18 år så da trenger jo min kropp en del mer trening for å komme ut av comfort sonen å ikke bare ligge i vedlikehold. 090930 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17774-styrketrening-to-ganger-om-dagen/#findComment-676414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.