Gå til innhold

Heftig vektoppgang etter fødsel, sykdom?


Yllis

Anbefalte innlegg

Etter og ha gått ned fra74kg i høygravid tilstand, til 61kg 1kg under startvekt, så gikk jeg opp

15Kg på 3uker i mai i fjor

I november begynte jeg med 3styrkeøkter i uka, spise relativt

Sunt, ingen pg og brus i uke dagene o.s.v =ingen cm i minus, heller i pluss!!

Vi snakker 161cm høy og 79kg tung klær i str.42(grinelitt var str 36 da jeg ble gravid i 2011, aldri vært større en 38:/)

Legen vil teste for stoffskifte, men tror ikke det er årsaken.

Hva kan det være

JEGVILTILBAKETILSTR.36!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at jeg samtidig som jeg gikk opp i vekt spiste dritsunt(vi snakker egg, kylling,grøntfor, ingen brus, ikke godter etc.)

Gikk/jogga med barnevogna 4km vær dag, handla matvarer to gng i uka(utenom trilleturene) 2km til butikken(masse tonge bakker)

Her var det overhodet ikke snakk om å sitte på rompa i sofaen og spise godis;) løfta og bar på kolikkbabyen min(brente noen kalorier på gåing om nettene også gidt.. der var resten av historien;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det kan være? Vel, det kan jo være alt fra Cushings, PCO eller lavt stoffskifte som gjør at du enklere legger på deg, men mest sannsynlig overvurderer du kaloriforbruket ditt i forhold til matinntaket (noe du sannsynligvis også gjør selv om du skulle ha en eventuell sykdom). Logg matinntaket helt pinlig nøyaktig ned til siste drue, og mål forbruket med f.eks BodyMediaFit-armbåndet. Alternativt kan du holde deg på et visst kalorinivå over tid, og eventuelt senke det eller øke aktiviteten hvis ingenting skjer i riktig retning. Begge deler funker fint for å få en riktig balanse mellom inn og ut, og hvis det mot formodning skulle være sykdom på gang kan du trekke fra et visst antall kalorier på forbrukssiden til du opplever at du går ned i vekt.

Ellers er det ikke utenkelig at lite søvn påvirker apetitten din, at porsjonsstørrelsene har sneket seg oppover og at du også holder en god del vann hvis du har spist en del karbs og begynt med styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å legge på seg 15 kg kroppsmasse på kun 3 uker skal normalt mer til enn det å ligge litt over kaloriforbruk, og anses vel som unormalt hurtig vektoppgang. Kanskje kroppen har holdt på godt mer væske pga. f.eks. amming?

En så rask vektopgang ville nok rettferdiggjort et legebesøk i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager kort svar, men dataen døde litt*mac-crap*

Ja hun legen jeg var til reagerte veldig på at jeg gikk opp så mye på så kort tid.. og enda mer da jeg fortalte hvilket kosthold og aktivitetsnivå jeg hadde da. Så hun ville ha meg inn til noen prøver i morgen O.o gruer meg skikkelig jeg.. hva om det faktisk er noe likslm?

Ammet bare i 7uker (guttungen kom til i februar) så i mai ville ikke amminga ha noe å si :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) håper at det ikke er noe, og at jeg bare må gjøre fler endringer i kostholdet og treningen.. pr. Nå er energinivået på bunn, er så vidt jeg klarer å leke med ungen.. om det ikke feiler meg noe, så gjør nokk mer sol susen1 vår, sommer, mer trening, mer mat, sunnere mat o.s.v..

Det er nokk ingenting!

Håper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...