Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem når jeg baker boller som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Være seg hveteboller, vanilje-/sjokoladefylte boller eller sunnifiserte "boller", så har de alltid en tendens til å "skrumpe" litt inn når det har gått en times tid. De smaker utrolig bra uansett, men jeg synes da at utseendet har mye å si også, særlig hvis man attpåtil skal servere de til noen. De blir alltid store(!), luftige og gode, og har et perfekt utseende idet de kommer ut av ovnen. Men så snart det har gått en liten time så har "lokket" en tendens til å bli litt skrumpet/rynkete. Vet noen hva dette skyldes, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å unngå det?

Banalt og nokså morsomt problem, jeg vet, men her er det da vel rom for å ta opp det meste? ;) Haha :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17517-hvordan-unng%C3%A5-bolle-skrumping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg gjette, ikke noe gluten, men basert på eggehviter, natron, mandelmel ++++ ? For å få noe som oppfører seg som deig, må det det stort sett være en deig. Er det ikke det, må du trolig behandle dem omtrent som en sufflé. :p Jeg har laget en del lunsj/pwo-muffins med litt proteinpulver egg, osv. og hadde akkurat samme problemet. Til slutt tok jeg bare en god titt på dem før jeg tok dem ut av ovnen, og prøvde å huske det til jeg spiste dem etterpå :D

Mine forblir alltid akkurat slik de er når de kommer ut av ovnen :)

Ah, skulle ønske det gjaldt meg. Mine er SUPER-fine, store og luftige idet de kommer ut, og så ender de opp med å være litt småskrukkete på toppen liksom. Ikke veldig altså, og de smaker jo nøyaktig det samme, men det er nok til at det er litt irriterende for en perfeksjonist som meg. Hehe! Jeg får vel bare alltid servere de rykende fersk ;)

Til slutt tok jeg bare en god titt på dem før jeg tok dem ut av ovnen, og prøvde å huske det til jeg spiste dem etterpå :D

Haha, genialt :D Og nei, faktisk ikke. Eller, det gjelder også de "sunnifiserte" bollene jeg lager- men også for vanlig bolledeig desverre.. Skjønner ikke hva jeg gjør galt. Kan være at jeg knar deigen litt for lite (dog føles det ut som at jeg knar i en evighet). Mer knaing og elting skal testes ut neste gang :)

Du har gjær i deigen, ikke sant? Og blander det med lunka vann, ikke varmt vann? Hvis du blander gjær med varmt vann, så dreper du gjæra... Ellers kan det være som andre sier, at du elter deigen for lenge, og lufta går ut... Eller kanskje du ikke hever bollene lenge nok?

Annonse

Hei:)

Det jeg lærte en gang var at deigen ikke skal eltes så veldig mye når man skal bake hveteboller (i motsetning til brøddeig, som jo skal eltes ganske kraftig). Kan ikke huske hvorfor, men i alle fall endret jeg på min elte-iver når jeg bakte boller etter dette. Lagde jeg deigen i kjøkkenmaskin, lot jeg bare maskinen med eltekrok gå til deigen var glatt, fast, og "slapp" kanten på bakebollen. Deretter trillet jeg boller, og lot de heve til i alle fall dobbel størrelse. Stekte på 225 grader. Fikk alltid store, luftige boller etter dette, og de beholdt fasongen også etter at de var blitt kalde;) Lykke til:)

Hm, ok, så ikke så altfor mye elting? Trodde elting og knaing alltid var bra jo mer man gjorde det. Tydeligvis ikke :p Men da skal jeg prøve meg neste gang på å behandle deigen med varsomhet og kjærlighet, og passe på at vannet jeg bruker ikke er for varmt :) Tror forøvrig ikke at det er det som er hovedproblemet, at vannet er for varmt- for jeg får som regel stooore og luftige boller og de hever godt- det er bare at de skrumper litt inn når de avkjøles. Hehe!

Tusen takk for svar, jeg skal prøve ut tipsene og satser på rynkefrie boller neste gang :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...