Gå til innhold

Immunforsvaret


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Jeg har nå de siste dagene ligget i senga og på sofaen med influensa, tror jeg. Har egentlig aldri vært så mye syk, maks 2 dager i strekk, så at jeg ligger her på 4.dagen er for meg litt ukjent :p Har da naturlig nok fått endel tid til å tenke. Det jeg tenkte på var dette med immunforsvaret. Siden jeg ikke har vært så mye syk regner jeg med at jeg har et godt immunforsvar, men i det siste har jeg begynt å undre litt på dette. Jeg spiser variert, trener regelmessig, har generelt god hygiene når det kommer til matlaging osv osv, sånn med tanke på smitte og den delen der, sover bra og har som regel bra med energi. Men hver gang jeg har blitt syk de siste årene har jeg blitt mye hardere rammet enn mannen min. Jeg syns dette er veldig rart, i og med at jeg er flinkere til å passe på alt det jeg har ramset opp over enn det han er :p Men så tenkte jeg at det kanskje hadde noe med å gjøre at han er flinkere til å høre på kroppen sin? Har han vondt i hodet går han å legger seg med en gang, føler han seg uggen tar han hintet liksom. Kan dette ha sååå mye å si?

Har også barn i barnehagen, så tenkte at det også er en medvirkende faktor. Nå skal det sies at han heller aldri er så mye syk, så jeg bare lurer på hvordan jeg alltid er den som er hardest rammet uansett hva det kommer til. Har jeg virkelig så dårlig immunforsvar???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Life is unfair :D

Det er jo et mylder av faktorer som avgjør om man blir syk eller ikke dersom man først eksponeres for en smittsom sykdom, og desverre er det også sånn at en sunn livsstil ikke er noen garantist for god helse, eller for den saks skyld et sterkt immunforsvar. Har du tenkt over psykososiale faktorer? Har du det bra? (fantastisk spørsmål egentlig) Stresser du i hverdagen? Fysiske ting, får du restituert skikkelig mellom hver trening? Sover du nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo tenkt over alle de tingene der....

Om jeg har det bra, ja, når jeg har noe å gjøre :p

Jeg personlig syns ikke jeg stresser, men fordi jeg nesten aldri sitter på rumpa er det kanskje en fare for at flere ville svart ja på det spm.

Restitusjon, se svaret over :p Men jeg føler meg jo alltid uthvilt på trening da..?

Sover nok, tja, har vel alltid slitt litt med å sove, men sover bedre når jeg trener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Jeg tror du overanalyserer alt. Er du syk så er du syk... Sånn er det bare, trenger ikke ha noe "dårlig" immunsystem av den grunn :)

Veldig mange blir faktisk dårligere pga de sitter og undrer "hvorfro er jeg syk nå" "kan det være det det og det?".. osv osv osv... You get it.. hehe! Så bare slapp av, "nyt" at du er syk. Og hvil :) Så blir du frisk og fortsetter med det vanlige.

Selvfølgelig er du VIRKELIG syk hver dag,annenhver dag osv. Så kan det ha noe med en sykdom/feil med immunsystem å gjøre :) Men da er det ikke bare "hosting" osv.. Da snakker vi evt vondt flere steder i kroppen,leddsmerter,hodepine,evt oppkast osv.. Litt mer enn det vanlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke vært syk på veldig lenge, og spiser masse bær fremdeles, men plutselig har jeg hanglet med forkjølelse i fire uker. Shit happens. Hvil det du trenger (sov nok om nettene, ikke drikk deg dritings hver helg og ikke ta deg helt ut på hver trening om du kjenner kroppen reagerer på dette), så blir du frisk til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt syk på veldig lenge etter jeg begynte å spise bær...F.eks 100g blåbær oppå havregrøten til frokost, masse bær i smoothie, og 100-200g jordbær til kvelds...Blåbær har masse antioksidanter, og jordbær har mye c-vitamin, så tror det kan være grunnen :)

Ja, kunne sikkert spist mer bær, det er jo så godt også :) Antioksidanter is the thing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært syk på veldig lenge, og spiser masse bær fremdeles, men plutselig har jeg hanglet med forkjølelse i fire uker. Shit happens. Hvil det du trenger (sov nok om nettene, ikke drikk deg dritings hver helg og ikke ta deg helt ut på hver trening om du kjenner kroppen reagerer på dette), så blir du frisk til slutt.

Ja, nå liker jeg ikkeno alkohol da så jeg har igrunn ikke det problemet :p Går heller da på søvnen og det å ta seg ut på hver trening. Jeg syns nå det er delig jeg da men :p Være skikkelig sliten etter hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...