Gå til innhold

,


Mjølnerk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik jeg forstår det har du ligget på i snitt 3300 kcal per dag i ca 5 uker og gått ned 0,5kg-0,8kg til sammen (eller per uke? nei, da regner jeg med du hadde vært godt fornøyd :) hehe

Ja, det kan være at du forbrenner med enn kalkulatoren tilsier, det er helt plausibelt, men dersom du "bare" har gått ned rundt 0,65 kg til sammen så kan det godt være at den stemmer rimelig bra.

Det ser ut til at du får i deg mer enn nok protein. Du skriver 200g per kg kroppsvekt. Det regner jeg med er feil. Det blir 15600 g protein per dag, altså 64 000 kcalorier i proteiner bare på en dag. Det sier seg selv at det er umulig. Kan du skrive ned de virkelige makroene dine? Hvor mang g fett og karbs kan også være relevant. Det er mulig du bør spise mer fett.

Generelle karb kilder som metter godt:

-Havregryn

-Grønnsaker

Grønnsaker er det lett å spise seg mett på, og det er stort sett veldig lite kalorier i dem. Øk gjerne på det.

Hva spiser du nå av matvarer på en typisk dag?

Ellers har du god tid. Hvilken vekt lå du på i profilbildet ditt? Var det rett før du gikk opp 4-5 kg? Du har ikke mye å ta av altså, så det er ingen grunn til å skynde seg mer enn nødendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du trener jo vanvittig mye, så det er veldig mulig at du har en ennå høyere forbrenning enn de estimerte 3500 kaloriene :) Når det er sagt, så burde et daglig inntak på 3000 kcal være relativt overkommelig. For sultfølelsen sin del synes jeg det mest effektive har vært å følge Biorytmedietten, og eventuelt periodisk faste om du trives greit med å ikke spise frokost (dette gir deg mulighet til å spise større måltider senere på dagen). Biorytmedietten går i korte trekk ut på å spare mesteparten av karbohydratene til kvelds, og å spise protein og fett på dagtid :) Fett er en langsom energikilde, og gir også (etter min erfaring) bedre metthetsfølelse enn karbohydrater.

Proteininntaket ditt ser jo ut til å være i orden allerede, bare vær obs på at et for høyt proteininntak vil ta opp plass i kaloribudsjettet til fordel for ren energi fra fett/karbs, og dette kan gjøre at du føler deg mer sliten enn du burde i forhold til totalt inntak. Prøv å legge deg på 170-200 g protein, 70-80 g fett og resten karbohydrater, og se hvordan det føles. Prøv å spare mesteparten av karbohydratene til ettermiddag og kveld - del dem gjerne inn i en grei porsjon mellom styrketrening og fotballtrening, og fyll på med resten så du er god og mett før du legger deg. En liten banan e.l rett før trening kan gi fint energipåfyll.

Selv liker jeg å spise egg, meieriprodukter og eventuelt fet fisk tidlig på dagen, kjøtt/fisk + grønnsaker + ris/potet til middag (etter trening), og deretter fyller jeg på resten med grøt, lomper, frukt osv til kvelds :)

EDIT: Husk å spise mye grønnsaker, det gir god metthetsfølelse.

Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du trener jo vanvittig mye, så det er veldig mulig at du har en ennå høyere forbrenning enn de estimerte 3500 kaloriene :) Når det er sagt, så burde et daglig inntak på 3000 kcal være relativt overkommelig. For sultfølelsen sin del synes jeg det mest effektive har vært å følge Biorytmedietten, og eventuelt periodisk faste om du trives greit med å ikke spise frokost (dette gir deg mulighet til å spise større måltider senere på dagen). Biorytmedietten går i korte trekk ut på å spare mesteparten av karbohydratene til kvelds, og å spise protein og fett på dagtid :) Fett er en langsom energikilde, og gir også (etter min erfaring) bedre metthetsfølelse enn karbohydrater.

Proteininntaket ditt ser jo ut til å være i orden allerede, bare vær obs på at et for høyt proteininntak vil ta opp plass i kaloribudsjettet til fordel for ren energi fra fett/karbs, og dette kan gjøre at du føler deg mer sliten enn du burde i forhold til totalt inntak. Prøv å legge deg på 170-200 g protein, 70-80 g fett og resten karbohydrater, og se hvordan det føles. Prøv å spare mesteparten av karbohydratene til ettermiddag og kveld - del dem gjerne inn i en grei porsjon mellom styrketrening og fotballtrening, og fyll på med resten så du er god og mett før du legger deg. En liten banan e.l rett før trening kan gi fint energipåfyll.

Selv liker jeg å spise egg, meieriprodukter og eventuelt fet fisk tidlig på dagen, kjøtt/fisk + grønnsaker + ris/potet til middag (etter trening), og deretter fyller jeg på resten med grøt, lomper, frukt osv til kvelds :)

EDIT: Husk å spise mye grønnsaker, det gir god metthetsfølelse.

Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode

Takk for svar
:)

Glemte å nevne det men, prøver å tenke biorytme allerede, går mye i egg og kylling/karbonade til både frokost og lunsj. Samtidig som jeg prøver å "spare" måltidene så lenge jeg kan for å være mettest mulig før leggetid. Forøvrig kjent med PF og Føler alikevel at dette ikke er helt optimalt, kanskje jeg spiser for lite i forhold til aktivitetsnivå, noe sultfølelsen min sier. Kalkulatoren sier dog noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det har du ligget på i snitt 3300 kcal per dag i ca 5 uker og gått ned 0,5kg-0,8kg til sammen (eller per uke? nei, da regner jeg med du hadde vært godt fornøyd :) hehe

Ja, det kan være at du forbrenner med enn kalkulatoren tilsier, det er helt plausibelt, men dersom du "bare" har gått ned rundt 0,65 kg til sammen så kan det godt være at den stemmer rimelig bra.

Det ser ut til at du får i deg mer enn nok protein. Du skriver 200g per kg kroppsvekt. Det regner jeg med er feil. Det blir 15600 g protein per dag, altså 64 000 kcalorier i proteiner bare på en dag. Det sier seg selv at det er umulig. Kan du skrive ned de virkelige makroene dine? Hvor mang g fett og karbs kan også være relevant. Det er mulig du bør spise mer fett.

Generelle karb kilder som metter godt:

-Havregryn

-Grønnsaker

Grønnsaker er det lett å spise seg mett på, og det er stort sett veldig lite kalorier i dem. Øk gjerne på det.

Hva spiser du nå av matvarer på en typisk dag?

Ellers har du god tid. Hvilken vekt lå du på i profilbildet ditt? Var det rett før du gikk opp 4-5 kg? Du har ikke mye å ta av altså, så det er ingen grunn til å skynde seg mer enn nødendig :)

200 gr. prot pr kg er selvfølgelig en skriveleif :)

Og ja, jeg tror kalkulatoren kan stemme helt greit ettersom jeg ikke har gått ned mer enn jeg har i fettprosent. Men hvorfor da den intense sultfølelsen på kveldstid?

Om jeg skal spise mer fett må jeg øke hele dagens kcal inntak, ettersom jeg trenger de karbsene jeg allerede putter i meg. Både for energi og restitusjonen sin skyld.

Makroer

prot 200-220

fett 100

Karb 310

+/- 10-20 gr. pr dag. Kcal nivået ligger som sagt rundt 3300, uansett.

Matvarer: egg, kyllingfilet, karbonadedeig, ost, melk, lavkarbobrød, grøt, løk, sjampinjong, avodkado, appelsiner, blåbær, mager kesam, skinke.

Vekten på profilbildet er nok 73-74 kilo (matchform) og er tatt rett etter sesongslutt, aka rett før jeg begynte å legge på meg. Og nei, jeg vil ikke skynde meg så mye at jeg mister mye muskler, men en vektnedgang på 250-500 gram i uken burde jo være oppnåelig. Mot for de 150 gr. i uken jeg har gått ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på folk, men for min del merker jeg også at jeg blir mye fortere sulten igjen med engang jeg får i meg karbohydrater, så jeg styrer mest mulig unna det,men kjører ikke 100% strict.

Er 178 høy og har gått ned fra 87.7 til 83kg fra 2. januar til nå. Har da ligget på rundt 2000-2200kcal (fordelt på kun 2 måltider)pr dag og trener styrker 5 ganger i uka. Synes det går veldig greit til nå, har ikke merket noen nedgang i styrke på trening enda. Det eneste plagsomme er at det kan bli endel do besøk i løpet av natta (stor forbruker av pepsi max).

Hvor ofte og mange måltider spiser du? Jeg er av typen som må spise meg stappmett, så jeg hadde nok gått rundt skrubbsulten dersom jeg hadde spist 6 små måltider i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

200 gr. prot pr kg er selvfølgelig en skriveleif :)

Og ja, jeg tror kalkulatoren kan stemme helt greit ettersom jeg ikke har gått ned mer enn jeg har i fettprosent. Men hvorfor da den intense sultfølelsen på kveldstid?

Om jeg skal spise mer fett må jeg øke hele dagens kcal inntak, ettersom jeg trenger de karbsene jeg allerede putter i meg. Både for energi og restitusjonen sin skyld.

Makroer

prot 200-220

fett 100

Karb 310

+/- 10-20 gr. pr dag. Kcal nivået ligger som sagt rundt 3300, uansett.

Matvarer: egg, kyllingfilet, karbonadedeig, ost, melk, lavkarbobrød, grøt, løk, sjampinjong, avodkado, appelsiner, blåbær, mager kesam, skinke.

Vekten på profilbildet er nok 73-74 kilo (matchform) og er tatt rett etter sesongslutt, aka rett før jeg begynte å legge på meg. Og nei, jeg vil ikke skynde meg så mye at jeg mister mye muskler, men en vektnedgang på 250-500 gram i uken burde jo være oppnåelig. Mot for de 150 gr. i uken jeg har gått ned nå.

Alt ser jo egentlig veldig "riktig" ut fra mitt synspunkt. Det virker ikke som at det er en god grunn til at du skal føle deg så sulten, og jeg er helt enig at det burde være mulig å få til et vekttap raskere enn det du har opplevd hittil. Vekten forteller ikke hele historien, men det gir jo en grei indikasjon på hvor man er.

Har du "deffet" tidligere? Har det vært annerledes da? Er det noen andre faktorer i livet ditt som kan spille inn? Stress osv?

Jeg ser du prøver å spare mat til kvelden for å unngå å føle deg sulten rett før leggetid. Det virker fornuftig. Søvn er tross alt ikke til å spøke med! For å unngå sultfølelse på dagtid hjelper det gjerne å drikke nok vann og få i deg fiber. Jeg vet ikke om du liker kaffe, men kaffe er også en grei sultdemper. Hehe. Dumt man ikke kan drikke det før leggetid :p Du kan jo prøve å spise mer "magefyll" f.eks masse brokkoli eller andre hardcore grønnsaker (hehe, det uttrykket fant jeg nettopp på. Jeg mener grønnsaker med lite kalorier pr gram), si 500g til middag da.

Kanskje du kan prøve å senke kcalnivået saktere? F.eks 3200 denne uken, 3100 neste uke, og så ligge på f.eks 3000 en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det andre her sier, det ser ut som om kostholdet ditt er veldig bra allerede. Det jeg tenker er at uansett hva en eller annen kalkulator sier, så vil jeg regne med at sultfølelsen kommer fordi du faktisk kunne trengt litt mer mat, og du bør jo da per definisjon ligge i underskudd. Et alternativ kan jo være å kjøre litt mer sykluser, med kanskje 2700-2800 kcal noen dager, og heller et par dager med et høyere inntak - 3500 +. Eventuelt som foreslått over spise litt mer fett og litt mindre karbs, husk at fett også er energi som hjelper deg på treningene .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det andre her sier, det ser ut som om kostholdet ditt er veldig bra allerede. Det jeg tenker er at uansett hva en eller annen kalkulator sier, så vil jeg regne med at sultfølelsen kommer fordi du faktisk kunne trengt litt mer mat, og du bør jo da per definisjon ligge i underskudd. Et alternativ kan jo være å kjøre litt mer sykluser, med kanskje 2700-2800 kcal noen dager, og heller et par dager med et høyere inntak - 3500 +. Eventuelt som foreslått over spise litt mer fett og litt mindre karbs, husk at fett også er energi som hjelper deg på treningene .)

Kommer til å prøve å legge meg på 3500 kcal de mest intensive dagene og litt lavere på roligere dagene, og på den måten prøve å skape et underskudd på 500 kcal om dagen ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...