Gå til innhold

Zercher squat, erfaringer?


OhMickey

Anbefalte innlegg

Beste tipset jeg kan gi deg er å bruk 5-15 min hver dag, f.eks forran TV`n, så setter du deg ned som i bunnen av bøyen, og hold deg gjerne i noe i starten. Prøv deretter å "gjyng litt opp og ned" og se hvor det strekker. Sitt sånn, press ryggen inn og rumpa ut som i bøy, og bruk gjerne albuene til å dytte ut knærne. Ofte er det bare å bli litt vant til å sitte sånn så løser det seg :)

squat1.jpg

Da har du også mulighet til å prøve deg fram med beinstilling (bredden) og evt filme deg selv fra siden for å se på krumming av nedre del av rygg/rumpe.

Videre så vil du kunne legge et kosteskaft over ryggen å kjenne litt på hvor stanga skal være. Ofte kan du med den regulere hvor oppreist eller framoverlent du blir i stilen. Så kan jo hende du har brukt stangplassering, grepsbredde og fotbredde som ikke har passet din kropp :)

Mye du kan gjøre på 10 min framfor TV`n i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste tipset jeg kan gi deg er å bruk 5-15 min hver dag, f.eks forran TV`n, så setter du deg ned som i bunnen av bøyen, og hold deg gjerne i noe i starten. Prøv deretter å "gjyng litt opp og ned" og se hvor det strekker. Sitt sånn, press ryggen inn og rumpa ut som i bøy, og bruk gjerne albuene til å dytte ut knærne. Ofte er det bare å bli litt vant til å sitte sånn så løser det seg :)

squat1.jpg

Da har du også mulighet til å prøve deg fram med beinstilling (bredden) og evt filme deg selv fra siden for å se på krumming av nedre del av rygg/rumpe.

Videre så vil du kunne legge et kosteskaft over ryggen å kjenne litt på hvor stanga skal være. Ofte kan du med den regulere hvor oppreist eller framoverlent du blir i stilen. Så kan jo hende du har brukt stangplassering, grepsbredde og fotbredde som ikke har passet din kropp :)

Mye du kan gjøre på 10 min framfor TV`n i allefall :)

Hm, okei skal teste det der. Er jo kanskje litt dumt å ha over tusen innlegg på fitnessbloggen, og å anbefale knebøy til andre, uten å få det til selv.. :blush: Men okei, nå går jeg all inn for knebøy, en gang for alle! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS; avhengig av lengdeforholdene på kroppen din er det slettes ikke så fælt at man havner "frempå" med ryggen under knebøy.

Det er flere som har det for seg det at når ryggen skal være rett(det skal den jo) betyr det det samme som at ryggen skal være vertikal. Noe som...funker ganske dårlig,spesiellt for oss folk som kjører low-bar-bøy og har lang rygg:P

Så lenge du har ryggen i fin... thorakal extension(husker ikke hva det blir på norsk eller engelsk,så tar en kombinasjon, skal nå være at du har korrekt svai i ryggen ) og korsryggen og magen er tajt, så er det ganske greit om du må lene deg litt fremover.

Bøy og tøy<3

Til variasjon kan du jo prøve enten zercher-bøy, eller rykkbøy(Over-hodet-bøy) ? Sistnevnte er ganske nice for mobilitetens skyld, selv med lave vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det....

Må ikke si kanskje til et så godt tilbud...

Instruksjon fra en erfaren løfter som Eirik er absolutt noe du burde takke ja til på stedet :)

Med mindre man har fysiske skader tror jeg alle kan få til en akseptabel bøy om man absolutt vil. Men for noen krever det litt lengre innlæringstid og mer jobbing med tøying og mobilitet enn for de som tar det lett. Det sagt er det selvsagt ikke noe must at man må ta tradisjonell knebøy om man bruker alternativer som frontbøy og zercher squat. Men følelsen av å å stanga på skuldrene er likevel verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...