Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid vert aktiv med mye sport, men har det siste halvåret blitt helt avhengig av å trene.

I starten av sommerferien begynte jeg å løpe hver dag etter jobb, men følte ikke at det var nok. Nå trener jeg på et helsestudio hver eneste dag. Jeg har gått ned en del kilo, og strammet opp kroppen opp skikkelig.

Jeg pleier å kjøre cardio hver eneste dag mellom 1-2 timer i rolig tempo, deretter trener jeg core opp mot 2 timer. Annenhver dag veksler jeg mellom å trene enten overkroppen eller beina i tillegg til core/cardio, slik at treningen varer ofte mellom 3-4 timer. Dager jeg ikke trener føler jeg meg som en amøbe, og har ikke energi til noe.

Jeg får ofte høre at jeg overdriver, og at for mye trening stresser kroppen, noe som kan få konsekvenser, stemmer dette? Burde jeg trappe ned?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17219-trene-hver-dag-overdriver-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Kommer vel litt ann på hvor lenge du holder på sånn, hvordan kostholdet er osv :) Og hvor flink du er å ta vare på kroppen ;) Men over LAANG tid, er dette nok ikke smart ;) Det kan du jo bare se på vanlige idrettsutøvere osv. De tar seg ferier/fri de også :) Men de har også et skikkelig støtteapperat rundt seg når det gjelder restitusjon og mat osv!

Hei, jeg har alltid vert aktiv med mye sport, men har det siste halvåret blitt helt avhengig av å trene.

I starten av sommerferien begynte jeg å løpe hver dag etter jobb, men følte ikke at det var nok. Nå trener jeg på et helsestudio hver eneste dag. Jeg har gått ned en del kilo, og strammet opp kroppen opp skikkelig.

Jeg pleier å kjøre cardio hver eneste dag mellom 1-2 timer i rolig tempo, deretter trener jeg core opp mot 2 timer. Annenhver dag veksler jeg mellom å trene enten overkroppen eller beina i tillegg til core/cardio, slik at treningen varer ofte mellom 3-4 timer. Dager jeg ikke trener føler jeg meg som en amøbe, og har ikke energi til noe.

Jeg får ofte høre at jeg overdriver, og at for mye trening stresser kroppen, noe som kan få konsekvenser, stemmer dette? Burde jeg trappe ned?

Jeg syns man skal gjøre det som passer en selv best. Mye handler om rutine. Hvis du er vant til å trene på den måten, og får overskudd av å trene... herregud, tren da vel. Om det er nødvendig å trene så ofte, er en annen sak. Men dersom du nyter det, ser jeg ingen problemer med det.

Jeg får ofte høre at jeg overdriver, og at for mye trening stresser kroppen, noe som kan få konsekvenser, stemmer dette? Burde jeg trapp ned?

TL;DR Jeg har aldri følt meg bedre, eller sett bedre ut, trener hver eneste dag mellom 3-4 timer. Overdriver jeg nok til å kunne få noen konsekvenser?

Vet du hvor mange kcal du spiser? Hvis du trener så mye så er det viktig at du spiser voldsomt mye mat.Overdreven trening eller ikke,det skal ikke jeg avgjøre,men ligg ivertfall på et lett overskudd med mat.Mye trening stresser kroppen ja.Hva som er mye eller ikke og hvordan du stresser kroppen kan ikke jeg legge ut om,det kan nok andre her gjøre,men for meg ser dette ut som voldsomt mye og jeg ser ikke grunnen til at du skal gjøre dette hver dag. For meg virker det som en tvangslidelse mer enn normalt og sunt. Du er vel ikke noe ol utøver?
Vet du hvor mange kcal du spiser? Hvis du trener så mye så er det viktig at du spiser voldsomt mye mat.Overdreven trening eller ikke,det skal ikke jeg avgjøre,men ligg ivertfall på et lett overskudd med mat.Mye trening stresser kroppen ja.Hva som er mye eller ikke og hvordan du stresser kroppen kan ikke jeg legge ut om,det kan nok andre her gjøre,men for meg ser dette ut som voldsomt mye og jeg ser ikke grunnen til at du skal gjøre dette hver dag. For meg virker det som en tvangslidelse mer enn normalt og sunt. Du er vel ikke noe ol utøver?

Tvangslidelse eller genuin treningsinteresse/glede? Det er vel drøyt å kaste ut ord som tvangslidelse basert på det vedkommende sier.

Alt avhenger av intensiteten på treningen, mat inntak, progresjonen din og målsettningen din. Vi ser at høy treningsfrekvens har hatt gode effekter på styrkeløft og vektløftning. Flere av lagene som nylig deltok i NM på ski hadde en periode med intervaller hver dag. Selv om mange har god effekt med dette så er treningen kontrolert av profesjonelle og de legger inn hvileperioder innimellom. Derfor egner dette seg sjelden for den vanlige mann i gata.

Personlig skjønner jeg ikke hvordan det går ann å trene core i 2 timer, og i alle fall ikke hver dag. Jeg vet ikke hvordan treningsbakgrunnen din er, jeg vet ikke om du har nok hvile perioder, jeg vet ikke noe om intensiteten du trener med, jeg vet heller ikke hvor mye du spiser.

Men siden du føler at du må spørre, så går jeg ut ifra at du ikke har nok kunnskap om trening for å kunne utnytte denne vannvittige treningsmengden du har til noe positivt.

Annonse

1000kronersspørsmålet for om du tåler så mye trening er: Hva gjør du resten av dagen?

Petter Northug hiver innpå 12000 kalorier og sover eller ser video resten av dagen når han ikke trener i tunge treningsperioder. Da går det an å trene hardt og mye. Hvor mange kalorier og hvor mye hvile får du?

I tillegg er toppindrettsutøvere flinke til å variere intensiteten på treningene sine.

Sa ikke at jeg mente det var det,men virker for meg som det. Les hva jeg skriver og slutt å heng deg opp i små ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...