Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å gå i kaloriunderskudd, selv om man spiser seg mett?

Jeg spiser relativt magert og rent, og spiser meg alltid passe mett. Jeg telte kalorier en periode før, da jeg ønsket å gå ned i vekt etter graviditet. Men jeg følte jeg måtte slutte med denne tellingen og at jeg fort kan bli litt for fokusert på tallene.

Nå ønsker jeg ikke å gå ned mer i vekt, men å få en strammere kropp:) Jeg har gått bort ifra kaloriene og fokuserer på sunn mat. Men selv om jeg spiser mye mat, kan det hende at jeg alikevel går i underskudd? Føler liksom at kroppen stagnerer litt, derfor jeg spør:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mulig å gå i underskudd selv om man er mett, nettopp fordi man eventuelt spiser seg mett på kalorifattige matvarer :) dette er også grunnen til at mange ikke har framgang på trening/styrkemessig/øker i muskelmasse, fordi de "spiser jo såååå mye" (spiser seg mette), men så viser det seg kanskje at kalorinivået allikevel er for lavt :) Om du stort sett spiser magert kjøtt, litt egg, magre meieriprodukter og grønnsaker, ligger du ganske garantert i underskudd, så det kan være lurt å sette seg å regne litt på hva som er passende mengder av det du pleier å spise, for et passe kalorinivå. Da slipper du å regne på det hver dag/hele tiden, siden du har et visst begrep om hva som er passelig av de forskjellige matvarene og kombinasjonene. Pass på at du får i deg en ok mengde fett, og litt godt med karbs på treningsdager :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/#findComment-650558
Del på andre sider

Er det mulig å gå i kaloriunderskudd, selv om man spiser seg mett?

Jeg spiser relativt magert og rent, og spiser meg alltid passe mett. Jeg telte kalorier en periode før, da jeg ønsket å gå ned i vekt etter graviditet. Men jeg følte jeg måtte slutte med denne tellingen og at jeg fort kan bli litt for fokusert på tallene.

Nå ønsker jeg ikke å gå ned mer i vekt, men å få en strammere kropp:) Jeg har gått bort ifra kaloriene og fokuserer på sunn mat. Men selv om jeg spiser mye mat, kan det hende at jeg alikevel går i underskudd? Føler liksom at kroppen stagnerer litt, derfor jeg spør:)

den tiden jeg opplevde mest framgang på treningsfronten var i samme periode som jeg bestemte meg for å gi litt f*** i mat og kalorier. Altså - jeg spiste meg mett til hvert måltid, og ikke utelukkende mat med lav kaloritetthet. Levde etter 80% sunt + 20% "fritt" prinsippet. Jeg trodde jeg kom til å fyke opp i vekt, ettersom jeg tidligere spiste mer restrektivt..men jeg endte opp med å prestere meget bra på sykkelen, og vekten endret seg ikke nevneverdig. Unasett om den så hadde steget så hadde det absolutt vært verdt framgangen jeg opplevde :)

Så poenget mitt - om du føler at du har stagnert så er det jo noe som ikke funker optimalt. Hvis du er ganske sikker på at det ikke er treningsopplegget som er "problemet" (altså at du har trent de samme øvelsene, med samme belastning, samme reps osv...i laaaang tid) så prøv å endre litt på kostholdet. Ofte skal det ikke store drastiske endringer til - men småting! =) Og - det er ikke farlig å spise mer.. hvis du finner ut at det er noe du ikke trives med så er det jo bare å gå tilbake til slik ting er nå?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/#findComment-650722
Del på andre sider

200g sjokolade eller 1kg torskefilet. hva blir du mett av ? :)

Forstår virkelig ikke hva dette har med spørsmålet å gjøre? Jeg skrev jo at jeg alltid spiser meg mett. Dessuten spiser jeg svært sjeldent sjokolade, da er det isåfall snakk om 2 ruter med 70% en gang i mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/#findComment-650746
Del på andre sider

Det er veldig mulig å gå i underskudd selv om man er mett, nettopp fordi man eventuelt spiser seg mett på kalorifattige matvarer :) dette er også grunnen til at mange ikke har framgang på trening/styrkemessig/øker i muskelmasse, fordi de "spiser jo såååå mye" (spiser seg mette), men så viser det seg kanskje at kalorinivået allikevel er for lavt :) Om du stort sett spiser magert kjøtt, litt egg, magre meieriprodukter og grønnsaker, ligger du ganske garantert i underskudd, så det kan være lurt å sette seg å regne litt på hva som er passende mengder av det du pleier å spise, for et passe kalorinivå. Da slipper du å regne på det hver dag/hele tiden, siden du har et visst begrep om hva som er passelig av de forskjellige matvarene og kombinasjonene. Pass på at du får i deg en ok mengde fett, og litt godt med karbs på treningsdager :)

Takk for utfyllende svar!:) Det er sikkert her problemet ligger. Har kuttet ned på karbs og fokusert på proteiner, frukt/grønt. Kanskje jeg må unne meg litt poteter/ris/pasta i ny og ne. Har bare vært redd for å fyke opp vekten jeg har gått ned og brukt så mye tid på.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/#findComment-650749
Del på andre sider

Annonse

Forstår virkelig ikke hva dette har med spørsmålet å gjøre? Jeg skrev jo at jeg alltid spiser meg mett. Dessuten spiser jeg svært sjeldent sjokolade, da er det isåfall snakk om 2 ruter med 70% en gang i mnd.

Du spurte "Er det mulig å gå i kaloriunderskudd, selv om man spiser seg mett? "

200g sjokolade inneholder ca samme kcal som 1kg med torskefilet ( 1000kcal). Der er selvfølgelig hardt å putte i seg 1kg torsk om dagen og man kan lett havne i underskudd. Det er derrimot lett å putte i seg mer enn 200g sjokolade om dagen og man kan havne i overskudd.

Altså kort fortalt. Metthetsfølelse og energioverskudd er to ting man ikke skal sammenligne.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17037-kcalunderskudd/#findComment-650756
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...