Gå til innhold

Spise før og etter styrke- og utholdenhetstrening?

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange timer med lesing på dette forumet har jeg endelig forstått at kosthold er noe av det viktigste som gjelder for å bli "fit". Så da lurer jeg på hva man burde spise før og etter styrketrening, og før og etter utholdenhetstrening (om det er en forskjell på mat du burde ha i deg ettersom hva du trener). Har blant annet lest at hvis man putter i seg karbohydrater før man trener kardio så stiger blodsukkeret og dermed synker fettforbrenningen under kardiotreningen. Dette har jeg aldri tenkt over før når jeg har reist på trening, men da har det tydeligvis mye å si hva man stapper i kroppen før svettinga begynner.

Har jo også hørt at banan og sjokolademelk (som de fleste sannsyneligvis vet) er bra, men er det etter trening? Også lurer jeg på, om man ikke er ute etter å bli svær, lønner det seg likevel å drikke proteinshake/få i seg proteiner? Altså, får man raskere resultater av å bruke det eller hva er egentlig greia? Dere får unnskylde meg og min dårlige erfaring innen dett, men er ny og vil gjerne få gode tips! :)

Fortsetter under...

Proteiner er viktig uansett hva målet ditt er. Man får ikke raskere resultater av å drikke en broteinshake sammenlignet med f.eks kjøttprodukter. Nå er aminosyreprofilen på myseproteinpulver bedre enn det i kjøttprodukter men jeg tror ikke det utgir så stor forskjell.

karbs og prottis er finfint etter trening, men så er det ikke supernøye om du spiser rett etter trening, eller 3 timer etterpå. Det som gjelder er hva du har fått i deg på slutten av dagen :)

Så det er dagens siste måltid som teller Frk. Sondre, ikke de tidligere på dagen?

Ser ut som du har misforstått.

"Det som gjelder er hva du har fått i deg på slutten av dagen :)"

Hvordan kan du misforstå det der?

Skrev "hva du har fått i deg" ikke "hva du får i deg".

Skjønner ikke helt hva du mener jeg ? kan du forklare litt bedre?

Om du skal ha i deg 3500 kcal iløpet av en dag så vil du ikke bli feitere eller tynnere om du fordeler det på 2 måltider sammenlignet med 6.

Det som teller er om du har fått i deg 3500 kcal på slutten av dagen.

Annonse

Om du skal ha i deg 3500 kcal iløpet av en dag så vil du ikke bli feitere eller tynnere om du fordeler det på 2 måltider sammenlignet med 6.

Det som teller er om du har fått i deg 3500 kcal på slutten av dagen.

Hvordan kan man finne ut hvor mange kcal, proteiner og fett man burde ha i seg i løpet av en dag?

Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution Les denne og øk mengden på fett og karbo ut i fra målene med trening. Bygge=Bytte ut frukt mer stivelsesrik karbo som ris. Ned i fettprosent=Frukt og bær som karbo kilde, evt ris/potet/havregryn etter trening :-)
Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution Les denne og øk mengden på fett og karbo ut i fra målene med trening. Bygge=Bytte ut frukt mer stivelsesrik karbo som ris. Ned i fettprosent=Frukt og bær som karbo kilde, evt ris/potet/havregryn etter trening :)

Hva oppnår man med å gå ned i fettprosent? Som ned i vekt? Er ikke interessert i å gå ned i vekt, men heller ikke så mye opp i vekt.

Annonse

Hvis du vil beholda vekta men bli i bedre form er det jo å øke i muskler og minke i fett. Har du allerede tilfredsstilelnde fett% så er det jo bare å øke i muskler, men da vil jo også øke tilsvarende i vekt ;D

Vil gjerne beholde vekta. Men hva skal man spise hvis man vil minke i fett? Vil jo ikke bli et skjelett da, men en mellomting.

Det er lav fett% med litt muskelmasse Maline : ) Ned i fett% = kcal underskudd, da bygger du ikke muskler, med mindre du er ny til styrketrening. Opp i muskler = Kcal overskudd.. Når på dagen du får i deg maten har ingenting og si : )

Det er lav fett% med litt muskelmasse Maline : ) Ned i fett% = kcal underskudd, da bygger du ikke muskler, med mindre du er ny til styrketrening. Opp i muskler = Kcal overskudd.. Når på dagen du får i deg maten har ingenting og si : )

Okei, så jeg burde ha et underskudd på kalorier for å beholde vekt men samtidig ha litt muskelmasse? Eller misforsto jeg nå? Haha beklager men jeg er ny :) :) Hva anbefaler du å spise da? Og hvor mye kalorier burde jeg egentlig ha på en dag? Vet ikke hvordan jeg kan regne ut dette.. Er ca 50 kilo og 160 cm høy.

Okei, så jeg burde ha et underskudd på kalorier for å beholde vekt men samtidig ha litt muskelmasse? Eller misforsto jeg nå? Haha beklager men jeg er ny :) :) Hva anbefaler du å spise da? Og hvor mye kalorier burde jeg egentlig ha på en dag? Vet ikke hvordan jeg kan regne ut dette.. Er ca 50 kilo og 160 cm høy.

Underskudd = Mindre kalorier enn vedlikehold.

Vedlikehold = Vekta er stabil.

Når du spiser mindre kalorier enn vedlikehold vil du gå ned i vekt. Du ønsker å vedlikeholde vekten, og dermed må du spise på vedlikehold, hverken mer eller mindre enn hva du forbrenner i løpet av en dag.

Jeg svarte deg i den andre tråden din, så om du der kan svare på det jeg spurte om kan vi hjelpe deg videre derfra :)

Ikke tenk kcal. Spis når du er sulten. Spis protein, fett og karbohydrater i vært måltid. Størst inntak av proteiner i alle måltider og gjerne mest karbohydrater ved måltidene som er før og etter trening. Ikke gjør det så komplisert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...